Prvý fantasy seriál u nás Vedma: Keď ambície predbehnú tvrdú realitu, skončia veľmi ďaleko od dokonalosti

Seriálová udalosť, ktorá navždy zmení slovenskú a českú televíznu produkciu? Aj takto sa už dlho špekuluje o najnovšom Voyo Originál titule Vedma. Dôvod je prozaický. Televízie Markíza a Nova pre svoju streamovaciu platformu prinášajú experimentálne kúsky, ktoré by pre lineárnu televíziu nikdy nemohli vzniknúť. Nielen pre ich rozpočet, ale aj pre zabezpečenie dostatočnej sledovanosti. Práve Voyo je priestor, kde sa začali a ešte len začnú objavovať viaceré seriály, ktoré vzniknú exkluzívne iba pre predplatiteľov najúspešnejšej lokálnej streamovacej platformy v našom regióne.

19.06.2023 06:00
Vedma, Foto:
Záber zo seriálu Vedma.
debata

Vedma je prvý fantasy seriál, ktorý vznikol pre česko-slovenský región. Televízia, ale aj tvorcovia išli doslova s kožou na trh a naplno zariskovali so žánrom, ktorý je u nás úplnou novinkou a pre diváka sa môže zdať nepozerateľný alebo nedôveryhodný. Dlhoročne je publikum zvyknuté na výpravné, megaúspešné fantasy tituly, ktoré prinášajú svetoví hráči, ktorí sú schopní naliať do jednej série stovky miliónov dolárov. O to viac je zakorenená skepsa a okamžité zosmiešňovanie čohokoľvek, čo ide okolo niečoho nového. Popri zahraničných tituloch môže Vedma pôsobiť ako chudobná príbuzná učupená niekde v kúte. No nie je to až tak pravda.

markíza, tv markíza, Čítajte aj Obrovské televízne prekvapenie: Markíza vracia do hry šou, ktorú by len málokto čakal

Kto sa podujme sledovať päťdielny seriálový event, tak najprv musí v sebe vypnúť všetky predsudky, ktoré v sebe dlhoročne kŕmil a uvedomiť si, že Voyo mu neponúkne žiadneho Zaklínača z Netflixu, ani mu po obývačke nebudú lietať draky z Hry o tróny. Veľkým problémom je pokrivené vnímanie našincov, pretože si zvykol na kvalitu, ktorá sa nikdy v našich končinách nebude môcť realizovať. To však neznamená, že sa u nás nemôžu nakrúcať tituly, ktoré sa budú vymykať všetkým seriálovým formátom. Nedajú sa donekonečna nakrúcať iba lekárske drámy, denné podvečerné oddychovky alebo pokusy o komediálne seriály. Televízie, ale aj Voyo ako lokálna streamovacia platforma, potrebujú imidžové minisérie, ktoré zarezonujú.

Na druhú stranu. Aj ten, kto si pozrie Vedmu s otvorenou mysľou, tak sa neubráni dojmu, že toto ešte nie je vrchol fantasy žánru na Slovensku. Je to prvý pokus s mnohými zakopnutiami a momentami, pri ktorých bude mať obočie zdvihnuté natoľko, že ním podoprie luster v obývačke.

markíza, tv markíza, logo, Čítajte aj Markíza pripravuje ďalší prémiový seriál: Toto bude nástupca úspešného Klamstva

Progres nielen žánrový, ale aj technologický je mimoriadne potrebný aj pre lokálnych tvorcov, aby sa naučili nakrúcať novým spôsobom, nebáli sa písať odvážne scenáre a napokon, aby televízie mali istotu, že divák si zvykne na niečo nové, čo bez zbytočných rečí prijme.

Zabudnite na zahraničné hity a dajte bokom predsudky

Tvorcovia veľmi šikovne umiestnili dej minisérie do súčasnosti. Tým sa vyhli potrebe vytvoriť svet, ktorý by im rozpočet nikdy nedovolil vykreovať. Naopak, veľmi dobre sa opreli o lokálne povesti a legendy, ktoré dávajú Vedme punc akejsi uveriteľnosti pre diváka. Kto by nepoznal Golema, alchymistov, Kameň mudrcov, elixír života? Naše dejiny skrývajú mnoho veľkých záhad a lákavých povestí, ktoré netrpezlivo čakajú, kedy ich filmári budú môcť sfilmovať. A rozhodne by sa nemuseli držať pri zemi. Príbeh Vedmy siaha až do obdobia rudolfínskej Prahy šestnásteho storočia. Filip, podobne ako mnoho ďalších alchymistov tej doby, experimentuje s elixírom večného života. Na rozdiel od ostatných sa mu podarí – aj vďaka mýtickému Golemovi – stať sa v podstate nesmrteľným.

Takto vyzerá fantasy miniséria Vedma Fotogaléria - 25 fotiek Všetky fotky
Záber zo seriálu Vedma.

So svojimi potomkami Luciou a Tomom tak môžu preplávať stáročiami, živení iba zlom a negatívnou energiou. Aby sa zbavili prekliatia tejto závislosti, túžia po prechode do dimenzií, kde už nikdy nebudú potrebovať fyzické telo. Jediné, čo na to potrebujú, je dostať sa k prechodovému portálu. Ten je ale strážený Vedmou. Nastáva tak odveký súboj dobra so zlom, svetla s temnotou.

Matthias Settele Čítajte aj Veľkolepé plány Markízy: Diváci sa dočkajú úplne novej šou, pokračovaní seriálových hitov aj množstva noviniek na Voyo

Klasický príbeh boja dobra a zla, podporený lokálnou záhadou, ktorú potenciálne publikum pozná, dáva slušný predpoklad, aby sa Vedma stala seriálom, ktorý bude vnímaný s plnou vážnosťou. V mysterióznej sérii účinkujú slovenské herečky Antónia Lišková, Gabriela Marcinková, ktorá netradične stvárňuje zápornú postavu, či Vica Kerekes. Diváci sa môžu tešiť aj na herecké legendy ako Dagmar Havlová alebo Jaroslav Dušek a talenty mladej českej hereckej generácie. Reprezentujú ju Josef Trojan a Annet Charitonová. Za česko-slovenskou fantasy minisériou Vedma stoja úspešní slovenskí tvorcovia – producentka a scenáristka Adriana Kronerová a režisér Jakub Kroner.

Predplatitelia služby Voyo nedostanú Vedmu naraz, nateraz je dostupná iba prvá epizóda, ďalšie štyri budú uvoľnené s týždennými rozostupmi.

joj, joj group, Čítajte aj Jojka ide tvrdo proti konkurencii: Novú televíziu spustí nečakane skoro

Chcelo by to viac odvahy

Aká je Vedma po prvej časti? Naozaj je to bezduchý paškvil, ktorý evokuje fantasy zo second handu, alebo sa podarilo vytvoriť dôstojnú prvú lastovičku v tomto žánri? Je nutné povedať, že pokus sa nezasekol na polceste, ale prekročil ju. Avšak, kým bude možné povedať, že sa česko-slovenské teritórium dočká fantasy seriálu, pri ktorom bude padať sánka od prvých sekúnd, tak to ešte zopár rokov potrvá a bude nutné minúť ešte veľmi veľa peňazí.

Pilotná epizóda pracuje s pomerne zrozumiteľným predstavením reálií, postáv a celej zápletky. Možno je to až príliš podrobné, pretože sa neraz stane, že sa stráca niť. Je to až priveľa informácií a objavujú sa tu postavy bez väčšieho kontextu, ktoré rozbiehajú svoje zápletky. Žiaľ, potom sa zabudlo na to najdôležitejšie pri fantasy žánri – na poriadnu akciu a dychberúce efekty.

SR Michalovce šport hokej TEL semifinále 3 Košice KEX Čítajte aj Príde RTVS o ďalší lukratívny šport? Strata by ohrozila existenciu športovej televízie

Prvá epizóda má byť lákadlom na ďalšie sledovanie a má posadiť diváka do kresla tak, že nebude vedieť vstať a zároveň bude pachtiť po pokračovaní. Toto prvá časť Vedmy nemala. Je jasné, že rozpočet seriálu zrejme nedovoľoval robiť zázraky na počkanie, no tvorcovia si to mohli viac nadávkovať, aby zvedavý divák nemusel čakať na poslednú časť, v ktorej určite dôjde k neodvratnému stretu dobra a zla. A ten snáď bude veľkolepý, lebo potom naozaj príde plnohodnotné sklamanie.

Tým pádom začiatok pripomína fantasy seriál iba neustálym podčiarkovaním príbehu, kto je dobrý a zlý, pritom jednotlivé scény to jasne ukazujú. V tomto smere Vedma vôbec nie je originálna a neprekvapujúco rozdelila postavy na biele a čierne, a to doslova. Epizóda sa snaží nenudiť vo svojej prvej 50-minútovke. Ťaží z presvedčenia, že publikum bude prirodzene zvedavé a bude čakať na nejaké zvraty a potenciálne akčné scény. O to viac bude potrebné, aby Vedma poriadne dupla na plyn v nasledujúcich epizódach, pretože divák nie je hlúpy a veľmi rýchlo sa zvrtne a nebude vyčkávať mesiac, kým sa dopracuje k poslednej časti.

Nateraz dostal scény s minimom efektov, siahodlhými dialógmi, úvahami o konci nášho sveta, ako ho poznáme a pohľady na zástupcov dobra a zla. Práve pohľad na zástupcov hlavných záporákov pôsobí groteskne. Tu sa naozaj tvorcovia mohli pohrať s nejakou originalitou. Neustále pobehovanie v čudnom čiernom oblečení ako z nízkorozpočtového Matrixu a Marcinkovej absurdný účes – a la rozstrapkaná cibuľa – veľmi kazí celý dojem. Áno, každý chápe, že toto sú tí zlí. Keby dostali všednejší výzor, možno by viac fungovali scény, kde konajú reálne zlo. Takto to celé pôsobilo absurdne a prvoplánovo.

koncesionárske poplatky Čítajte aj Koniec koncesionárskych poplatkov sa blíži. Od 1. júla už RTVS platiť nemusíte, doterajší dlh však nezanikne

Jedinou záchranou je, že Marcinkovej rola naozaj sadla. Veľmi jej svedčí negatívna poloha a tvorcovia seriálov by v budúcnosti mohli využiť to, že zlá poloha jej naozaj padla ako uliata. Pohladením na duši je postava, ktorú stvárňuje Dagmar Havlová. Pôsobí, ako keby ani nehrala. Prirodzený, milý prejav babičky – čarodejnice vo výslužbe, ktorá sa venuje bylinkám a elixírom s rôznymi zaujímavými účinkami, lahodí pri každej scéne. Postava má pritom pointu, vtip. Výborné! Antónia Lišková čoby Vedma v prvej časti veľa vody nenamútila, avšak o jej talente niet pochýb, diváci ju dobre poznajú z Mileniek alebo filmov Šťastný nový rok.

Postavy z fantasy minisérie Vedma Fotogaléria - 9 fotiek Všetky fotky
Josef Trojan a Annet Charitonova v seriáli Vedma.

Mimoriadne bavila nová tvár. Je ňou Annet Charitonova (Annet X) alias Klára. Celý život je obklopená mágiou, keďže vyrastá so starými rodičmi a jej babička je „čarodejnica“. Napokon neverí na mágiu, verí vo vedecké dokázanie všetkého a netuší, že ona je kľúčom k prežitiu súčasnej civilizácie, ktorej dochádza čas. Charitonova pôsobí veľmi uvoľnene, prirodzene, sem-tam až ľahostajne, čo si vyžaduje jej postava. Scény s ňou rozhodne nenudia, kiež by ich bolo v prvej časti viac. Jej čas však príde v neskoršej fáze. Veľkým plusom je aj účasť Josefa Trojana (Tom), ktorý má zlákať Kláru na cestu zla, no osud má iné plány.

ta3, V politike, Richard Dírer Čítajte aj Najväčšie zmeny v ta3 po rokoch: Mení sa vizuál relácie V politike a upravuje programová štruktúra

Chce to viac akcie a menej rečí

Príbeh Vedmy po prvej časti pôsobí ustráchane a bojí sa naplno vhupnúť do vôd fantasy, námet má však potenciál. Samotný vizuál seriálu pôsobí bezchybne, má pekné scenérie, svižnú kameru, strih, ktorý neruší a zaujme naozaj veľmi vydarená hudba. Avšak to naši tvorcovia vedia robiť na áčkovej úrovni. K tomuto celému je nutné namiešať svižný príbeh a to Vedma ešte nemá.

Priveľa dialógov, scén s odbočkami, postavami, ktorých konanie nedáva logiku a je potrebné si počkať na ďalšie časti. Chcelo by ešte viac skúsenosti, nápadov, možno odvahy, ako to trošku viac učesať. Nedá sa ubrániť dojmu, že príbehu chýba akýsi esprit, elektrizujúca atmosféra, ktorá by naplno vtiahla diváka do magického sveta. Potom zápletky pôsobia sterilne, mechanicky.

Na druhej strane, ak sa raz niekto z televíznej vrchnosti rozhodne, že dá zelenú fantasy žánru na malom trhu, tak by k tomu mal dodať aj adekvátny rozpočet, aby nebolo vidno, že sa šetrí na všetkom. O to viac, keď sa vie, aká je situácia na trhu presýtenom zahraničnými streamovacími službami so stámiliónovými titulmi. Ak chce zaujať rozmaznaného diváka, tak musí nakrútiť lokálny seriál, ktorý bude pôsobiť naozaj svetovo, aj za zlomok rozpočtu a nebude to polotovar zo zadného regálu v obchode.

call my agent, vytoč môjho agenta, maštalír, Čítajte aj Jojka chystá niečo veľké: Ohlásila nakrúcanie nového seriálového formátu

Jazyková verzia, ktorá irituje

Samostatnou kapitolou pri Vedme je jazyková mutácia. Slovenskí diváci sa síce dočkali pseudo česko-slovenskej verzie Vedmy, avšak nedá sa ubrániť dojmu, že niečo je tu zle. To, že Marcinková rozpráva po česky, je spôsobené kreatívnymi dôvodmi. Jej postava je členom staročeskej rodiny. V tomto prípade by bolo nelogické, aby hovorila po slovensky. Našťastie sa nadabovala sama do češtiny. Ostatné postavy mali smolu. Antónia Lišková, čoby Vedma, sa dočkala predabovania. Hoci jej dabérka Simona Postlerová je fantastická herečka a jej prejav pôsobí prirodzene, nedá sa ubrániť dojmu, že slovenská časť hercov je na druhej koľaji a je trpená, aby sa mohla miniséria pochváliť, že je česko-slovenská.

Hádam by nebol problém vyrobiť relevantné znenie, najmä keď slovenský divák dobre pozná hlasy hercov. Nehovoriac o tom, že by to bolo aj slušné. Navyše našinec by bez problémov zvládol verziu, kde by slovenskí herci hovorili po slovensky a českí po česky. To, že pre české Voyo treba vyrobiť takmer komplet české znenie, pretože nerozumejú slovenčine, je už štandard. Ale prečo by malo byť slovenské publikum utlačené do úzadia? Rozpočet by určite nezruinovalo, keby vznikli viaceré jazykové verzie.

Nedá sa ubrániť dojmu, že Slováci opäť pozbierali iba omrvinky, aby sa nepovedalo. Úplne sa vymyká logike, keď Vedmu stvárňuje slovenská herečka, navyše extrémne známa, aby ju slovenský predplatiteľ počúval v češtine. Prečo? A toto bude zrejme len špička ľadovca, keďže Voyo plánuje obrovskú expanziu česko-slovenských originálov, ktoré budú očividne viac české ako slovenské. Avšak falošná nálepka o spoločných projektoch sa lepšie predáva.

Bolo by fajn sa prestať hrať na niečo, čo nie je realita, pritom riešenie je také jednoduché. A to priniesť divákovi znenie, ktoré ho nebude zbytočne iritovať a mohol by sa plne sústrediť na výsledné dielo a nie na hlasy, ktoré trhajú uši.

Vedma dôstojne položila základy pre tento žáner v našich končinách. Má síce ďaleko od toho, aby sa mohlo povedať, že ide o ideálny televízny produkt, to však zrejme všetci tušili už pri výrobe. Dôležitejšie je otestovať publikum, ako bude „konzumovať“ fantasy na náš spôsob. A v tomto smere si táto miniséria splnila svoju úlohu na jednotku.

debata chyba
Viac na túto tému: #TV Markíza #Voyo #televízna sezóna 2022/2023 #seriál Vedma