Televízia Markíza, rádio Expres, denník Nový Čas alebo týždenník Plus 7 dní si dlhodobo držia pozíciu najpreferovanejších slovenských médií. Ako zdroj informácií alebo zábavy si ich volí najviac Slovákov a Sloveniek. Vyplýva to z posledného národného prieskumu médií a životného štýlu spoločnosti Median SK, ktorý monitoroval druhý a tretí kvartál tohto roka.
Čítajte aj Fico naplno rozbieha vojnu voči médiám: Markíze, Denníku N, Sme a Aktualitám preverí prístup, sú neželanými hosťamiTelevíziu sledujú tri štvrtiny ľudí
Podľa prieskumu si každý deň zapne niektorú z ponuky televíznych staníc 75 % ľudí, čo predstavuje viac ako 3,3 milióna divákov. Najsledovanejšou je televízia Markíza, ktorú preferuje 32 % divákov, nasleduje televízia Joj s 25 % a tretia je verejnoprávna Jednotka RTVS, ktorá v prieskume dosiahla sledovanosť 23 %.
Rovnaké poradie predstavuje aj podiel televízií na trhu. V druhom a treťom kvartáli tohto roka si televízia Markíza držala 27 %, televízii Joj nameral prieskum rovnaký podiel na trhu ako RTVS (17 %). Ostatným televíziám patrí 40 % podiel na trhu. Výsledky sledovanosti televízií a dosiahnuté podiely na trhu podľa píplmetrového merania v domácnostiach si môžete prečítať v tomto článku.
Rádio počúva viac ako polovica populácie
Celková počúvanosť rádií v parametri „počúval včera“ predstavovala 52 % populácie. Prvú pozíciu si udržalo Rádio Expres so 16 %, nasleduje Rádio Slovensko so 14 % a prvú trojku uzatvára Fun rádio s počúvanosťou 10 %. Rádio Europa 2 a Rádio Vlna dosiahli počúvanosť 7 %. Rádio Melody má počúvanosť na úrovni 6 %. Poradie siedmich najpočúvanejších staníc uzatvára Rádio Regina s 5 %.
V dosiahnutých podieloch na trhu patrí prvenstvo Rádiu Expres s 22 %, Rádio Slovensko má 18 % podiel a prvú trojku uzatvára so 14 % podielom Fun rádio. Nasleduje Rádio Europa 2 (12 %), Rádio Vlna (10 %), Rádio Melody (8 %) a Rádio Regina (5 %). Ostatné rozhlasové stanice držia 11 % podiel z trhu.
Noviny číta štvrtina populácie
Celková čítanosť celoštátnych denníkov dosiahla hodnotu 26 % opýtaných v parametri „čítal som posledné vydanie“. Za posledných 14 dní denníky čítalo 49 % opýtaných. Prvú pozíciu si naďalej drží Nový Čas s 11 %. Nasledujú denníky Plus jeden deň, Pravda a Sme (5 %). Denníky Šport a Hospodárske noviny majú zhodne podiel 4 %, Denník N mal čítanosť 3 %.
Posledné vydanie týždenníka si aspoň prelistovalo 28 % opýtaných. Najčítanejším bol týždenník Plus 7 dní (6 %). Týždenníky Život, Nový Čas pre ženy, Báječná žena a Eurotelevízia mali 3 % čítanosť. Rytmus života a Slovenku si prečítali 2 %.
Celková čítanosť mesačníkov bola v sledovanom období na úrovni 41 %. Najviac (5 %) mali časopisy Emma a Doma v záhrade. Štvorpercentnú čítanosť mali Evita magazín, Záhradkár, Muscle & fitnes, Zdravie a Sme Ženy. Koľko sa z novín a časopisov predáva v stánkoch a obchodoch, si môžete prečítať v tomto článku.
O prieskume: Národný prieskum MML-TGI (Market & Media & Lifestyle – Target Group Index ®) realizuje spoločnosť MEDIAN SK v licenčnej spolupráci s anglickou spoločnosťou Kantar Media. Prieskum prebieha kontinuálne už od roku 1997. Výsledky aktuálneho prieskumu boli zbierané od 3. apríla do 17. septembra 2023 na vzorke 4122 respondentov, občanov Slovenskej republiky vo veku 14 – 79 rokov.