Sledovanosť slovenských televízií sa meria v dvoch hlavných cieľových skupinách. Univerzálna cieľová skupina 12+ udáva celkový počet a podiel divákov starších ako 12 rokov pri obrazovkách. Druhou je obchodná cieľová skupina 12–54 (diváci vo veku od 12 do 54 rokov), ktorá je podstatná pre komerčné televízie z hľadiska predaja reklamy.
V roku 2024 sa mení práve obchodná cieľová skupina, pričom ide o historicky prvú zmenu tejto cieľovej skupiny po dlhých rokoch. Rozpätie sa zo súčasných 12–54 (diváci vo veku od 12 do 54 rokov) posúva na 13–55 (diváci vo veku od 13 do 55 rokov), teda o rok vyššie na spodnej aj hornej hranici. Hoci sa v prípade hornej hranice hovorilo až o veku 59 rokov, ktorý by reflektoval posun ekonomicky aktívneho veku ľudí, k dohode napokon nedošlo a vekový strop sa bude zvyšovať postupne.
Čítajte viac Vzácna televízna zmena na Slovensku. Toto čaká divákov na obrazovkách už o pár dníAko ovplyvní zmena program?
Zmena obchodnej cieľovej skupiny z 12–54 na 13–55 zatiaľ nebude mať vplyv na programovú skladbu komerčných televízií. „Tento jednoročný posun je príliš malý rozdiel na to, aby sme nejako výrazne menili naše plány. Sme mainstreamová rodinná televízia, snažíme sa zasiahnuť masového diváka s multigeneračným obsahom. Žiaden z našich programov nie je určený len pre nejakú konkrétnu cieľovú skupinu. Takže z tohto hľadiska sa pri našej programovej ponuke nič meniť nebude,“ vysvetlila v nedávnom rozhovore programová riaditeľka televízie Markíza Silvia Majeská.
Nové stanice v oficiálnom meraní
Druhou novinkou v meraní sledovanosti televízií je pridanie dvoch staníc skupiny JOJ do oficiálneho merania. Trhová dvojka doplnila koncom decembra do merania svoje dve stanice JOJ Šport a JOJ Svet. Okrem nich už má v meraní hlavnú TV JOJ, ďalej Plus, Wau, detskú stanicu Jojko a spravodajskú JOJ 24. Celkový trhový podiel skupiny JOJ sa tak v roku 2024 mierne zvýši.
Čítajte aj Nečakaný krok Jojky na začiatku roka: Vyzerá to tak, že tento seriál sa tak skoro nevrátiNová stanica Markízy
Skupina Markíza má v meraní štyri stanice. Okrem hlavnej TV Markíza sú to stanice Doma, Dajto a Krimi. V tomto roku by k nim mala pribudnúť ďalšia stanica, ktorú televízna skupina plánovala spustiť už v lete minulého roka. Napokon sa rozhodla pre odloženie štartu. „Súčasné výsledky našich existujúcich staníc Markíza, Doma, Dajto a Markíza Krimi sú výborné, rozhodli sme sa jej uvedenie na trh odložiť na rok 2024,“ uviedol vtedy Lukáš Kočišek, PR manažér televízie Markíza.
Televízia o pripravovanej televízii doposiaľ neprezradila bližšie detaily, známe je len to, že nepôjde o ďalšiu spravodajskú televíziu. Zameranie a názov novej stanice sa dá dedukovať len z troch zaregistrovaných ochranných známok na Úrade priemyselného vlastníctva SR. Prvým názvom je Markíza Film, druhým Markíza Klasik a tretím Markíza Fun.
Čítajte aj Nebudete sa vedieť nabažiť každého záberu: Takto bude vyzerať nová séria Dunaja!Plány na spustenie novej televíznej stanice mala aj spravodajská televízia TA3. Ešte v lete v roku 2022 získala licenciu na celoplošné digitálne vysielanie TA3 DOKU, no odvtedy je okolo novej stanice ticho. Medzitým však stihla novú dokumentárnu televíziu spustiť skupina JOJ, ktorá v lete minulého roka uviedla na trh JOJ Svet.
Otázniky okolo RTVS Šport
Tretia najväčšia televízna skupina na slovenskom trhu – verejnoprávna RTVS, vstupuje do neistého roka, keď ju čaká zmena financovania a pravdepodobne aj rozdelenie na samostatnú Slovenskú televíziu a Slovenský rozhlas. K súčasným štyrom televíznym okruhom – Jednotka, Dvojka, :24 a Šport – tak určite žiaden nový nepribudne, skôr je otázne, či nebude niektorý zrušený. Športová stanica v tomto roku prišla o vysielacie práva na hokejový šampionát a extraligu, v prípade nedostatku financií je tak jej ďalšia existencia neistá, čo potvrdil v nedávnom rozhovore aj riaditeľ RTVS Ľuboš Machaj.
Zdražovanie reklamy
Všetky tieto zmeny – či už je to zmena obchodnej cieľovej skupiny alebo nové tematické stanice – sú dôsledkom neutíchajúceho vysokého dopytu po televíznej reklame. Pre firmy a značky je televízia stále médiom s najväčším zásahom.
Hoci posledné dva roky cena reklamy stúpla o desiatky percent, televízie stále bojovali s vypredaným reklamným priestorom. V tomto roku televízie opäť zdražujú reklamu o zhruba 20 %. Zvýšenie cien súvisí aj s rastom výrobných nákladov v celej branži, kde televízie ako producenti množstva pôvodnej tvorby kopírujú celkovú infláciu na Slovensku, ktorá sa týka rastu cien energií, tovarov a služieb alebo ľudskej práce.
Čítajte viac Zdražovanie v televíziách neutícha: Budúci rok stúpnu ceny opäť o desiatky percent