Celkový čas strávený na kanáloch skupín Nova a Markíza, kam patrí aj služba Voyo, rastie, uviedol vo štvrtok 20. apríla na stretnutí s novinármi generálny riaditeľ materskej spoločnosti CME Didier Stoessel. Streamovacia služba je podľa neho na dobrej ceste dosiahnuť svoj ďalší míľnik a získať milión predplatiteľov už v roku 2025.
Kanibalizmus sa nedeje
„Nova, Markíza aj Voyo rastú. Žiaden kanibalizmus, ktorého sa mnohí báli, sa nedeje. Vidíme, že čas, ktorí ľudia trávia pri lineárnej televízii, mierne klesá, ale celková konzumácia obsahu prostredníctvom lineárnych a nelineárnych kanálov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi stále viac a viac rastie. Tento trend je podobný aj na iných trhoch,“ upozornil Stoessel s tým, že predpokladá ďalší rast. Do štyroch rokov by sa mal podiel predplatených videoslužieb (SVOD – subscription video on demand) zdvojnásobiť.
Čítajte aj Vlani sme v televízii videli 2 milióny reklám. Ktorá bola najdrahšia a ktorú sme videli najčastejšie?Voyo si chce pozornosť divákov získať najmä pôvodnou seriálovou tvorbou, vďaka ktorej sa na českom a slovenskom trhu presadila. Pod značkou Voyo Originál vznikli seriály a minisérie ako Případ Roubal, Guru, Kráľ Šumavy či Sex O’Clock. Už čoskoro budú mať premiéry prvý fantasy seriál Vedma alebo pokračovanie minisérie Iveta o speváčke Ivete Bartošovej.
Pokoriť miliónovú hranicu predplatiteľov v roku 2025 majú pomôcť rozsiahle investície do pôvodnej tvorby. Na oboch trhoch je v príprave 106 nových titulov, čo je trojnásobne viac ako v minulom roku. Do vysielania sa postupne dostanú v najbližších troch rokoch.
Inšpirácia zo Škandinávie
Vzorom pre Voyo je pôvodom švédska služba Viaplay, ktorá je populárna aj vo Fínsku, Nórsku či Dánsku a rozširuje sa do ďalších krajín. Podľa Dušana Švaleka, zástupcu generálneho riaditeľa CME, je úspešná kvôli kvalitnému lokálnemu obsahu, ktorým úspešne konkuruje svetovým streamovacím gigantom ako Netflix, HBO Max alebo Disney+. Rovnakú stratégiu má aj Voyo. „Chceme byť najsledovanejšou platformou s lokálnym obsahom,“ dodal.
Podľa výskumu spontánnej znalosti je Voyo v Českej republike druhou najznámejšou streamovacou službou po Netflixe, na Slovensku dokonca Voyo s tesným náskokom vedie. „Dá spovedať, že sme lovebrand,“ okomentoval Stoessel výsledky výskumu spoločnosti 2muse s tým, že je to významný posun, keďže ešte pred dvoma rokmi bola Voyo stagnujúcou službou.
„Voyo je v Česku a na Slovensku asi o 40 percent väčšie ako v Rumunsku, ktoré je pre nás druhý najdôležitejší trh. Ostatné trhy (v Bulharsku, Chorvátsku a Slovinsku) sú omnoho menšie,“ skonštatoval Stoessel. Už v tomto roku by mala streamovacia divízia prvýkrát skončiť v miernom zisku.
Čítajte aj Mŕtva demokracia, teror, totalita: Chystá sa seriál, ktorý ukáže „budúcnosť“ EurópyVoyo chce byť trhovou dvojkou
Predpokladá sa, že podiel domácností využívajúcich streamovacie služby sa do roku 2027 zdvojnásobí, no ľudia si budú najčastejšie predplácať jednu globálnu a jednu lokálnu službu. „Naším cieľom je obsadiť tento priestor v role silného lokálneho hráča,“ uviedol Švalek.
V súčasnosti si streamovacie služby predpláca 600-tisíc slovenských domácností. Voyo si zapne aspoň jedenkrát týždenne až 82 % predplatiteľov a strávi jej sledovaním 13 hodín, teda v priemere takmer 2 hodiny denne. V roku 2027 si bude streamovacie služby predplácať 2 milióny slovenských domácností, počet používateľov sa zvýši zo súčasných 25 % na 45 %.
Na porovnanie, Netflix má celosvetovo 230 miliónov predplatiteľov, no malé trhy, ako sú aj Česko a Slovensko, nie sú pre globálneho hráča z pohľadu biznisu zaujímavé. „To však neznamená, že to nie je zaujímavý biznis pre nás. Naopak, je veľmi zaujímavý,“ upozornil Stoessel. „Stále budeme dvojkou za Netflixom, ale s tým nemáme vôbec problém. Je to veľký globálny hráč,“ dodal.