Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Vojnová sekera medzi Markízou a UPC je zakopaná: Čo sa mohlo stať, ak by nedošlo k dohode?

Piatok, 30. jún, bol posledným možným termínom na podpísanie novej dohody Markízy s UPC bez toho, aby zákazníci prišli o jej programy. Napokon sa vo štvrtok večer obe strany dohodli a krízu zažehnali.

30.06.2023 00:00
tv, televízor, televízia, Foto:
Nastane čierny scenár a prídu zákazníci UPC o programy Markízy?
debata (13)

V druhej polovici júna zástupcovia televízie Markíza oznámili, že zákazníkom operátora UPC hrozí, že prídu o obľúbené programy. Zmluva medzi oboma zúčastnenými stranami vyprší v sobotu 1. júla. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby oba tábory nemali diametrálne odlišné predstavy o novej dohode. A konsenzus nebol do poslednej chvíle na dohľad. Ak by k nemu nedošlo, už zajtra by si 134-tisíc domácností nezaplo Markízu, Dajto a Doma. Zaujímavosťou je, že doposiaľ sa ani po viac ako roku UPC s Markízou nedohodla na šírení stanice Krimi.

rtvs, mlynská dolina Čítajte aj Koniec koncesionárskych poplatkov je tu. Nedoplatky si môžete skontrolovať na webe RTVS

„Prijatie požiadavky Markízy o 35 % medziročné zvýšenie platieb za jej stanice by znamenalo výrazne zvýšenie cien pre zákazníkov, čomu sa snažíme zabrániť. K tomu tlak na vyradenie českých staníc a požiadavka zakázať divákom preskakovanie reklám v archíve, potvrdzujú záujem Markízy zvyšovať svoje zisky na úkor zákazníkov a ísť proti záujmom slovenských divákov. Veríme, že sa takýmto správaním „rodinnej televízie“ budú zaoberať príslušné orgány, najmä Protimonopolný úrad,“ upozornil hovorca UPC Jaroslav Kolár.

SR Hokej Extraliga 1. kolo Poprad Slovan POX Čítajte aj Strata práv na hokejovú extraligu: Rada RTVS viní zo zlyhania Machaja, ten viní hokejový zväz

Markíza odmieta, že by neprávom či neúmerne navyšovala poplatky za svoje televízne stanice. „Poplatky za naše kanály vychádzajú z ich hodnoty,“ uviedol generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias Settele s tým, že so všetkými operátormi priebežne prebieha komunikácia o ich postupnom zvyšovaní.

Planetárium Čítajte aj Je definitívne rozhodnuté: Bratislava odmietla planetárium, PKO zaniklo bez náhrady

„Skupina Markíza dosiahla v roku 2021 priemerný trhový podiel 22,5 % (sledovanosť za celý deň, CS 4+), je však kompenzovaná výrazne pod priemerom EÚ, nižšia než v Rumunsku, Bulharsku a Slovinsku, kde CME podniká. UPC účtuje za TV balíček od 8,90 až po 40 €, pričom Markíza následne dostáva za šírenie jej kanálov sumu nižšiu než jedno euro, a to aj napriek tomu, že jej kanály prinášajú operátorovi približne štvrtinu zákazníkov. S UPC sme mali osobné rokovania 21.4. a 3.5. tohto roku (predtým aj neformálny obed 31.3.), čiže rokovania sa začali už dávno. UPC neodpovedalo na žiadnu našu ponuku. Ich tvrdenia o údajnom zvýšení našej ceny o 35 % sú nepravdivé,“ opisuje situáciu Settele.

markíza, logo, Čítajte aj Leto na Markíze: Premiérové časti krimiseriálov, filmy, ale aj kultové série, ktoré diváci zbožňujú

Uplynulé dni však nepriniesli žiaden posun, až do štvrtkového neskorého popoludnia. Dobrou správou napokon bolo, že obe strany nevzdávali snahu uzavrieť novú dohodu. „So zástupcami TV Markíza stále rokujeme, rokovania naďalej prebiehajú,“ povedal pre Mediaklik hovorca UPC Jaroslav Kolár vo štvrtok v popoludňajších hodinách.

O pár hodín bolo všetko inak. Generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias Settele hovorí: „Rokovania boli náročné pre obe strany, no dosiahli sme vzájomne prijateľnú dohodu.“ Jeho vyjadrenia potvrdil aj hovorca UPC Jaroslav Kolár: „Môžeme potvrdiť, že sme s vysielateľom TV Markíza podpísali viacročnú zmluvu. Všetky stanice (Markíza, Doma, Dajto, Nova International, Nova Sport1 a Nova Sport2) zostávajú v našej TV ponuke naďalej tak ako doteraz. Markízu Krimi zaradíme do TV ponuky v júli,“ povedal .

Aké scenáre mohli nastať?

V hre bolo niekoľko scenárov, ktoré mohli v najbližších hodinách, respektíve dňoch nastať. Najpesimistickejší hovoril o tom, že sa Markíza s UPC nedohodne a od soboty zmiznú tri programy z ponuky operátora. To si však obe strany nemôžu dovoliť. Markíza by prišla o značnú časť publika a UPC by riskovala hromadný odchod klientov ku konkurencii.

Druhý scenár mohol počítať s dohodou, avšak na tú by doplatili diváci. Ak by došlo k naplneniu požiadaviek zo strany Markízy a UPC by musela výrazne zvýšiť ceny, mohol by vzniknúť špeciálny televízny balíček s programami skupiny Markíza za osobitnú cenu, ktorý by si zákazníci mohli, ale nemuseli predplatiť. Otázne je, koľko percent klientov by bolo ochotných platiť špeciálny balíček a nezvolilo by odchod.

„Vítame mediálnu snahu TV Markíza o uzavretie zmluvy s našou spoločnosťou. Deklarované „transparentné a férové podmienky“ vnímame tak, že rovnako ako iní operátori, aj my budeme môcť ponúknuť našim zákazníkom TV balíčky s alebo bez staníc televízie Markíza. Diváci si tak budú môcť vybrať a platiť iba za tie programy, ktoré chcú naozaj sledovať," naznačil možný vývoj situácie počas tvrdých rokovaní hovorca UPC.

Tretia možnosť by bola najviac pozitívna. Obe strany by sa dohodli, pre nikoho sa nič nezmení a kríza bude zažehnaná. Napokon sa tak aj stalo.

© Autorské práva vyhradené

13 debata chyba
Viac na túto tému: #UPC #TV Markíza #vypnutie Markízy