Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

V Markíze vznikli odbory, na ich čele sú známe tváre. „Chceme zachovať úroveň spravodajstva,“ tvrdia

V televízii Markíza vznikli odbory, prostredníctvom ktorých chcú reportéri a moderátori upokojiť situáciu.

20.03.2024 09:40
debata (6)

Televízia Markíza je dlhodobo jednotkou na slovenskom trhu. Odkedy ich však nová vláda začala bojkotovať, udiali sa tam zmeny, ktoré nie sú redaktorom po chuti. Situáciu sleduje celé Slovensko, tisíce ľudí podpísali otvorenú výzvu adresovanú rodine Kellnerovcov, ktorí televíziu vlastnia. V nej verejnosť žiada „zastavenie normalizácie“.

Denník N informoval, že najnovšie v Markíze vznikli odbory. Moderátori a reportéri takýmto spôsobom zareagovali na napätie v redakcii spravodajstva a publicistiky.

TV Markíza, Záhorská Bystrica Čítajte viac Verejnosť žiada stopnutie „normalizácie“ v Markíze. Televízia tvrdí, že problémy rieši

„Cieľom našich aktivít je zachovať úroveň spravodajstva v najvyššej možnej kvalite čo najdlhšie,“ napísal kolegom moderátor Viktor Vincze. Vyzval ich, aby sa taktiež o odborom pripojili. „Existencia odborov nebude slúžiť na interný boj ani proti záujmom televízie. Je plne v súlade so zákonom a s internými smernicami firmy. Z našej strany je to snaha upokojiť situáciu a zabezpečiť pracovné prostredie, v ktorom budeme môcť všetci naďalej slobodne vykonávať našu profesiu,“ píše Vincze v liste, ktorý cituje Denník N.

Štatutárny orgán odborov okrem Vinczeho tvoria Michal Kovačič, Adel Ghannam, Gabriela Kajtárová, Martina Töroková, Viktor Serebryakov, Lukáš Zuzelka a Juraj Pruša. Týchto novinárov spája fakt, že často pracujú na politických témach.

Markíza situáciu rieši

Situáciu rieši aj samotná televízia, ktorá preveruje, aká je atmosféra vo vnútri a aký vplyv to má na kvalitu novinárskych výstupov. „V nadväznosti na pretrvávajúcu spoločenskú diskusiu o produkcii Centra spravodajstva a publicistiky TV Markíza a spôsobe jeho riadenia, preverila redakčná rada skupiny CME situáciu priamo na mieste,“ píše sa v stanovisku CME.

„Skupina CME má pevne nastavené žurnalistické štandardy naprieč všetkými trhmi, na ktorých pôsobí,“ hovorí člen redakčnej rady CME Hans Mahr. „V prípade TV Markíza sme dospeli k názoru, že tieto štandardy sú nielen dodržiavané, ale že televízia patrí pri ich uplatňovaní medzi tie nadpriemerné.“

Hans Mahr zároveň uviedol, že sa do TV Markíza v najbližšej dobe vráti a bude pokračovať v dialógu so zamestnancami Centra spravodajstva a publicistiky. Taktiež potvrdil, že redakčná rada CME bude aj naďalej veľmi starostlivo sledovať objektivitu a nestrannosť spravodajstva TV Markíza a dohliadať na to, aby sa televízia nestala nositeľom agendy akéhokoľvek politického ovplyvňovania.

Čo sa vlastne stalo?

Súčasný riaditeľ Markízy Peter Gažík vystriedal v septembri 2023 po 10 rokoch Matthiasa Setteleho. Peter Gažík naposledy pôsobil ako generálny riaditeľ telekomunikačného operátora Yettel Hungary, túto funkciu zastával od januára 2021. Predtým šesť rokov viedol telekomunikačného operátora O2 Slovakia ako jeho generálny riaditeľ. V televízii Markíza pôsobil ešte v roku v roku 2004, keď začínal ako zahraničný spravodajca.

Už krátko po voľbách prestali niektorí koaliční poslanci ale aj ministri komunikovať s televíziou Markíza. Signatári verejnej výzvy naznačujú, že Markíza pristúpila k zmenám vo svojom fungovaní kvôli obavám, že prídu o peniaze zo štátnej reklamy.

RTVS Mlynská dolina Čítajte viac Zastavme únos RTVS! Slovenskom koluje virálna petícia, je pod ňou už viac ako 40 000 podpisov

„Nie je ťažké si domyslieť, čo je za tým – obchody skupiny PPF so štátom. Vláda sa vyhráža, že Markíze zastaví reklamu zo štátnych zdrojov. Je zjavné, že vzniká nejaká dohoda, podľa ktorej štát bude ďalej robiť obchody s PPF – ak PPF „znormalizuje“ Markízu. Obchody so štátom tvoria pritom len časť ziskov skupiny PPF na Slovensku a v globálnom meradle sú tieto zisky pre PPF len „drobnými“, tvrdia signatári verejnej výzvy. Pod tou je momentálne viac ako 6000 podpisov.

V decembri 2023 sa rozhodol z Markízy odísť dlhoročný šéf spravodajstva a publicistiky Henrich Krejča. „Henrich venoval Markíze na súčasnej pozícii viac ako desať rokov a po uvážlivej diskusii sme sa s Henrichom zhodli, že je ten správny čas posunúť sa ďalej. Henrichovi úprimne ďakujeme a prajeme mu všetko najlepšie v jeho ďalšom pôsobení. S cieľom zabezpečiť plynulý prechod a kontinuitu sme sa dohodli, že u nás zotrvá do konca roka,” dodal k pôsobeniu Krejču generálny riaditeľ TV Markíza Peter Gažík.

Na poste ho nahradil Michal Kratochvíl, šéfredaktor spravodajstva TV Nova. „Michalove skúsenosti v televízii a online médiách budú prínosom pri riadení a vedení nášho tímu. Vďaka jeho dlhoročnému pôsobeniu ako šéfredaktora v TV Nova disponuje predpokladmi, ktoré ho predurčujú v tejto novej role uspieť,” dodal Peter Gažík k jeho vymenovaniu.

Spoločnosť CME na konci februára oznámila, že na pozíciu Director of Digital Transformation – Informative Programming nastúpi Vladimír Mužík. Ten má pracovať na stratégii pre digitálny obsah a spolupracovať s redakčnou radou CME a riaditeľmi spravodajstva v jednotlivých krajinách. Písali sme o tom v samostatnom článku.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #TV Markíza