Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Predčasné voľby: Regulátor stanovil pravidlá, pre RTVS platia iné povinnosti ako pre komerčné televízie

Rada pre mediálne služby schválila pravidlá politických diskusií a propagácie v predvolebnom vysielaní.

06.08.2023 06:00
parlament, hlasovanie, predčasné voľby, zmena... Foto: ,
Záber Národnej rady SR.
debata (10)

Rada pre mediálne služby schválila komentár k zákonnej úprave vysielania počas volebnej kampane, moratória a samotných volieb do Národnej rady SR, ktoré sa budú konať 30. septembra 2023. Týkajú sa všetkých programových zložiek, ktoré by mohli ovplyvniť hlasovanie voličov v prospech alebo v neprospech kandidujúcich politických strán, hnutí a koalícií.

Ódor, Kollár, Majerský, Mikulec, Tomáš Čítajte aj RTVS vracia na obrazovky politické diskusie, dramaturgiu prispôsobuje predvolebnej situácii

Pravidlá sa nevzťahujú len na rozhlasové a televízne vysielanie, ale aj na internetové vysielanie. Napriek tomu, že volebná kampaň sa začala už 9. júna, pre subjekty spadajúce pod reguláciu Rady pre mediálne služby je dôležitejším dátumom 9. september.

Práve od tohto dňa, čiže dvadsaťjeden dní pred voľbami, umožňuje zákon o volebnej kampani vysielať politickú propagáciu, teda tzv. predvolebné šoty, aj diskusné štúdia, tzv. predvolebné diskusie. V oboch prípadoch do polnoci 27. septembra, po ktorej sa začína predvolebné moratórium.

televízia, televízor Čítajte aj Kauza vypnutia českých staníc graduje: Orange žiada ich odstránenie, bitka medzi operátormi pokračuje

Pravidlá politickej reklamy

Pri vysielaní politickej propagácie musia vysielatelia zabezpečiť, aby bola na jej začiatku aj konci zreteľne označená a oddelená, a to odvysielaním oznamu, že ide o platené vysielanie. Za obsah samotných spotov nesie zodpovednosť ich objednávateľ, náklady na politickú propagáciu uhrádzajú kandidujúce strany.

Vysielatelia sú povinní zabezpečiť, aby mali všetky subjekty rovnaké podmienky nákupu vysielacieho času aj rovnaké cenové podmienky. RTVS je zo zákona povinný vyhradiť čas na politickú propagáciu, oprávnení vysielatelia, teda komerčné stanice, tak urobiť nemusia, ale môžu.

30 minút alebo 10 hodín

V oboch prípadoch platí, že pre jeden kandidujúci subjekt môžu vyhradiť najviac tridsať minút vysielacieho času a zároveň celkovo na vysielanie politickej propagácie najviac desať hodín na všetkých programových službách dokopy (v prípade RTVS desať hodín pre rozhlasové okruhy a ďalších desať hodín pre televízne stanice).

„Nárok na vysielací čas musí byť uplatnený najneskôr päť dní pred začiatkom vysielania politickej propagácie, čiže najneskôr 4. septembra a rozdelený musí byť tak, aby určením času vysielania nebol žiaden subjekt znevýhodnený,“ vysvetľuje hovorkyňa rady Lucia Michelčíková.

„Vysielateľom výhradne prostredníctvom internetu (čiže iným, než tým, ktorí vysielajú na internete simultánne s klasickým vysielaním) zákon vysielanie politickej propagácie zakazuje, poskytovatelia AVMS ju môžu na svojich službách šíriť,“ dodáva Michelčíková.

streamovacie služby, televízor, ovládač Čítajte aj Tieto seriály skončili s hanbou na chvoste: Hľadanie najlepšieho slovenského pokračuje!

Diskusie sú pre RTVS povinné

Aj v prípade diskusných programov platí, že verejnoprávny vysielateľ je povinný vyhradiť im vo vysielaní priestor, zatiaľ čo súkromní vysielatelia tak urobiť nemusia, no môžu. RTVS má podľa zákona na tieto programy vyhradiť desať hodín v rozhlasovom a desať v televíznom vysielaní.

Komerčným vysielateľom časový rozsah zákon neurčuje, hovorí však, že vysielať predvolebné diskusie môžu len v prípade, ak ich zaradenie do programovej štruktúry schváli rada.

Moratórium sa vzťahuje na všetkých

Počas dvojdňového moratória, teda od prvej minúty 28. septembra až po zatvorenie volebných miestností 30. septembra, je zakázané zverejňovanie volebných prieskumov a volebných ankiet, vrátane exit pollov s ľuďmi, ktorí už opustili volebné miestnosti.

Dovtedy treba dbať na povinnosť zverejňovať o každom prieskume vždy všetky dostupné informácie, vrátane informácií o jeho objednávateľovi a dodávateľovi, a zverejňovať výsledky preferencií všetkých subjektov, ktoré boli v prieskume zaznamenané. Moratórium sa v plnej miere vzťahuje aj na poskytovateľov AV­MS.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Rada pre mediálne služby #predčasné voľby 2023