Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Šialený bizár slovenskej reklamy: Nominácie na Sexistický kix tento rok poriadne prekvapili

Iniciatíva tentokrát vyzbierala 102 nominácií na cenu. Hlasuje verejnosť.

19.10.2023 10:42
sexistický kix Foto:
debata (5)

Sexizmus je v našej spoločnosti stále častým javom. Nestretávame sa s ním len v bežných konverzáciách, problémom je, že sa často objavuje aj vo verejnom priestore, napríklad v reklame. Iniciatíva Sexistický kix každoročne poukazuje na sexistické reklamy, ktoré boli na Slovensku používané.

Tie sa netýkajú len malých firiem, ale aj veľkých značiek. V niektorých prípadoch ide o využívanie zobrazenia ženského či mužského tela tela ako objektu, v iných o podporu rodových stereotypov. Oba prípady majú výrazný dopad na spoločnosť.

MAX, hbo max Čítajte viac Na Slovensko mieri nová streamovacia služba: Prináša prekvapivé zmeny

Do šiesteho ročníka anticeny Sexistický kix sa podarilo iniciatíve zhromaždiť 102 reklamných kampaní so sexistickými prvkami, informuje iniciatíva v tlačovej správe. Niektoré z kampaní sú naozaj bizarné.

Nominované reklamy na anticenu Sexistický kix Fotogaléria - 15 fotiek Všetky fotky

Verejnosť má teraz možnosť hlasovať na webovej stránke anticeny a rozhodnúť tak, ktorým zadávateľom bude udeľená anticena. Okrem anticeny, ktorú určí hlasovanie verejnosti, bude iniciatíva tiež udeľovať anticenu odbornej poroty zloženej z expertov a expertiek v oblasti rodovej rovnosti a marketingu. Ďalej bude vybrané pozitívne ocenenie nazvané „Kumšt bez sexizmu,“ ktoré bude udeľované zadávateľovi reklamy, ktorá bude príkladom reklamy bez rodových stereotypov.

Sexizmus v reklame?

Výsledky iniciatíva vyhlási 22. novembra 2023 – v tomto týždni sa začne 16 dní aktivizmu proti násiliu páchanému na ženách (25. novembra – 10. decembra 2023). Na vyhlásení sa môžete zúčastniť v bratislavskej A4 – Priestore súčasnej kultúry.

„Sexizmus je v spoločnosti rozšírený jav, ktorý zasahuje do všetkých sfér nášho života. Objavuje sa v reklamách, no možno ho vnímať aj v aktuálnej situácii súvisiacej s voľbami. Bol prítomný v predvolebných kampaniach, v agende viacerých politických strán a premietol sa aj do nízkeho zastúpenia žien v parlamente, ktoré je dlhodobým problémom. Keby zastúpenie žien v parlamente rástlo takým tempom ako doteraz, 50 % zastúpenie dosiahneme za dlhých 117 rokov,” uviedla Diana Soták Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Česká televízia Čítajte viac Český mediálny trh sa búri. Minister kultúry čelí tvrdej kritike, dôvodom je zmena financovania ČT

Povedala tiež, že aktuálne sa do parlamentu dostalo 33 žien, čo je na Slovensku síce historicky najviac, no stále ide o podpriemerné číslo v rámci Európskej únie. „Dehumanizáciu, sexizmus a ponižovanie na základe rodu vidieť tiež v reklamách, ktoré sú, podobne ako otvorene nepriateľský aj tzv. láskavý sexizmus v politike, zrkadlom našej spoločnosti. Dávame preto ľuďom priestor, aby vyjadrili svoje nie a dali najavo, že si sexizmus vo verejnom priestore neprajú,“ povedala Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Rodové stereotypy vidíme všade okolo

Jedným z najčastejšie používaných sexistických prvkov sú rodové stereotypy. Reklamy, postavené na nich, striktne oddeľujú mužské a ženské roly či dokonca svety, pričom za ženské sa považujú tie, ktoré súvisia so starostlivosťou o rodinu a domácnosť. V kontexte spoločenskej atmosféry má aj takéto zobrazovanie vplyv na už zmienené zastúpenie žien vo verejnom priestore a v politike. Politicky aktívne ženy často čelia vyhrážkam, násiliu či podkopávaniu ich kompetencie s odkazom, aby sa vrátili k sporáku a deťom.

Timber Marina Tower Čítajte viac Mrakodrap z dreva? Áno, je to možné. Najvyššia drevená budova na svete vyrastie neďaleko Bratislavy

Aj reklamy založené na sexualizácii ľudí majú negatívny vplyv na spoločnosť, prispievajú najmä k normalizovaniu vnímania žien ako sexuálnych objektov. V aktuálnom ročníku obsahuje spomedzi 102 nominácií prvok sexualizácie až 53 reklám. Sú medzi nimi vizuály malých i väčších značiek, napríklad supermarket Kaufland, automobilka Peugeot, elektroobchody OKAY, ale aj billboard kovošrotu.

Hlasuje verejnosť

Ohradiť sa voči sexistickej reklame možno aktuálne hlasovaním v anticene Sexistický kix. Verejnosť tak môže vyjadriť svoj postoj k sexizmu vo verejnom priestore. Výsledky hlasovania oznámime 22. novembra 2023 v bratis­lavskej A4 – Priestore súčasnej kultúry.

hollywood, štrajk, štrajk scenáristov, Čítajte viac Koniec anarchie: Americkí scenáristi ratifikovali novú dohodu, ktorá ukončila ich štrajk

Okrem možnosti nominovať a hlasovať v anticene môže verejnosť využiť aj ďalšie nástroje na vyjadrenie nesúhlasu s ponižujúcimi reklamami na základe rodu. Môže napríklad podať podnet na Radu pre reklamu (RPR), ktorej zistenia majú odporúčací charakter, alebo na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá môže za porušenie zákona udeliť aj pokutu.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #reklama #marketing #Sexistický kix