Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Koniec neférových a kontroverzných volebných kampaní? PR agentúry stanovili politikom mantinely

Etický kódex volebnej kampane politických strán má kultivovať politickú komunikáciu na všetkých úrovniach.

30.04.2023 06:00
mimoriadna schôdza, predčasné voľby, migy,... Foto: ,
Poslanci Národnej rady SR.
debata (9)
Michal Šipoš, Igor Matovič, OĽaNO Čítajte aj Víkendové politické diskusie: Riešenie vysokých cien potravín, predvolebná kampaň a zmena plánu obnovy

Politické strany, rovnako ako ich predstavitelia, majú veľkú mieru zodpovednosti za stav krajiny, jej rozvoj a ďalšie smerovanie. Svojou komunikáciou a kampaňami významne ovplyvňujú nielen svojich voličov, ale všetkých občanov. Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) preto pripravila prvý Etický kódex volebnej kampane, ktorý má politickú komunikáciu kultivovať a stanoviť základné rámce v kampaniach na všetkých úrovniach – v parlamentných a komunálnych voľbách, eurovoľbách aj prezidentských voľbách.

Canal+ Čítajte aj Na Slovensku pribudla nová streamovacia služba. Prinesie aj české seriály z vlastnej produkcie

„APRSR je iniciátorom Etického kódexu volebných kampaní na Slovensku nielen z dôvodu dlhodobého polarizovania spoločnosti politikmi, ale aktuálne aj preto, že nás v horizonte jedného roka čakajú dvoje kľúčové voľby – do Národnej rady SR a prezidentské voľby. Žiaľ, komunikácia politikov a politických strán, posledné voľby, ako aj situácia v okolitých krajinách a vo svete, nás utvrdzujú v tom, že môžeme očakávať nepríjemné, neférové a konfrontačné kampane a komunikáciu politikov a politických strán,“ vysvetľuje dôvod vzniku etického kódexu Katarína Remiaš, šéfka Etickej komisie a členka prezídia APRSR. „Je preto našou odbornou, ale aj spoločenskou a ľudskou povinnosťou a zodpovednosťou, aby sme ako PR a komunikační profesionáli jednoznačne hovorili, aké sú mantinely komunikácie volebných kampaní,“ dodala.

Kódex sa zameriava najmä na štýl a obsah volebných kampaní a komunikácie kandidátov a zástupcov politických strán, ktoré odborníci považujú za kľúčové. Rovnaké etické princípy sa vzťahujú aj na iné kampane alebo každodennú komunikáciu politických strán. Etický kódex bude asociácia aktívne komunikovať a diskutovať o ňom s jednotlivými politickými stranami a ich volebnými tímami, s ktorými tiež plánujú spoločný okrúhly stôl.

nakupovanie Čítajte aj Pamätáte sa na skrachované Hypernovy? Ožijú pod novou značkou. Tešiť sa môžu tieto mestá, Bratislava má smolu

Základné princípy etickej volebnej kampane

1. Transparentnosť

  • Politická príslušnosť kandidáta – musí byť jednoznačne, viditeľne a verejne deklarovaná na všetkých výstupoch, nosičoch a platformách.
  • Financovanie – príjmy a výdavky na kampaň majú mať iba jeden transparentný účet v slovenskej banke na meno politickej strany, kandidáti nemajú využívať žiadne verejné zdroje vrátane personálu, materiálov, telefónov alebo zariadení.
  • Kampaňový tím – na webe politickej strany by mal byť zverejnený zoznam členov kampaňových tímov aj všetkých platených domácich a zahraničných agentúr a externých poradcov.

2. Férovosť

  • Nevyužívať nekalé komunikačné praktiky – ako napríklad falošné účty a profily na sociálnych sieťach, hoaxy a konšpirácie, trolling či push polling – účelové štúdie a prieskumy verenej mienky.
  • Nezneužívať negatívne emócie a nálady v spoločnosti – nepodnecovať k násiliu a zámerne polarizovať spoločnosť.
  • Nediskriminovať – nevyvolávať predsudky a negatívne postoje voči akejkoľvek rase, etniku, menšine, pohlaviu, veku, národnosti, náboženstvu, sexuálnej orientácii, ako aj k základným ľudským právam a slobodám.
  • Tolerantnosť a rešpekt k politickému súperovi – bez útokov, ponižovania, osočovania, ohovárania, klamstiev a urážok.
  • Neničiť vizuály a materiály protikandidátov – ani nepodnecovať svojich priaznivcov k takýmto krokom.
  • Dodržiavanie moratória a komunikačného ticha 48 hodín pred voľbami najmä na sociálnych sieťach.
  • Dodržiavanie sľubov – zdržanie sa populistických a skratkovitých volebných prísľubov na rýchle a ľahké získanie hlasov voličov.
manifest, Čítajte aj Koniec sveta sa blíži: A Netflix ukáže, ako bude vyzerať. Je ešte nejaká nádej?

3. Pravdivosť

  • Neklamať – kampane a komunikácia nesmú vedome zavádzať verejnosť, prekrúcať skutočnosti a fakty.
  • Overené dáta – zdroje informácií musia byť relevantné, prieskumy verejnej mienky reprezentatívne, zbierané trhovo zaužívanými postupmi.
  • Integrita a kontext informácií – využité informácie a dáta musia byť komplexné a pravdivo použité, nevytrhnuté z kontextu alebo manipulatívne využité.

4. Spravodlivosť

  • Dodržiavanie platných zákonov a dobrých mravov – politické strany a ich kandidáti majú byť vzorom a platnú legislatívu by mali dodržiavať a neburcovať k porušovaniu zákonov.
  • Rešpektovanie slobody médií – útoky na novinárov, podnecovanie k nenávisti a zastrašovaniu sú neprípustné.
  • Akceptovanie výsledkov volieb – rešpektovať oficiálne a overené výsledky volieb a nespochybňovať ich.
  • Prijatie zodpovednosti – slová majú silu a moc a s nimi ide ruka v ruke aj zodpovednosť za vlastné slová.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #volebná kampaň #etický kódex #APRSR