
Politické strany, rovnako ako ich predstavitelia, majú veľkú mieru zodpovednosti za stav krajiny, jej rozvoj a ďalšie smerovanie. Svojou komunikáciou a kampaňami významne ovplyvňujú nielen svojich voličov, ale všetkých občanov. Asociácia PR agentúr Slovenskej republiky (APRSR) preto pripravila prvý Etický kódex volebnej kampane, ktorý má politickú komunikáciu kultivovať a stanoviť základné rámce v kampaniach na všetkých úrovniach – v parlamentných a komunálnych voľbách, eurovoľbách aj prezidentských voľbách.

„APRSR je iniciátorom Etického kódexu volebných kampaní na Slovensku nielen z dôvodu dlhodobého polarizovania spoločnosti politikmi, ale aktuálne aj preto, že nás v horizonte jedného roka čakajú dvoje kľúčové voľby – do Národnej rady SR a prezidentské voľby. Žiaľ, komunikácia politikov a politických strán, posledné voľby, ako aj situácia v okolitých krajinách a vo svete, nás utvrdzujú v tom, že môžeme očakávať nepríjemné, neférové a konfrontačné kampane a komunikáciu politikov a politických strán,“ vysvetľuje dôvod vzniku etického kódexu Katarína Remiaš, šéfka Etickej komisie a členka prezídia APRSR. „Je preto našou odbornou, ale aj spoločenskou a ľudskou povinnosťou a zodpovednosťou, aby sme ako PR a komunikační profesionáli jednoznačne hovorili, aké sú mantinely komunikácie volebných kampaní,“ dodala.
Kódex sa zameriava najmä na štýl a obsah volebných kampaní a komunikácie kandidátov a zástupcov politických strán, ktoré odborníci považujú za kľúčové. Rovnaké etické princípy sa vzťahujú aj na iné kampane alebo každodennú komunikáciu politických strán. Etický kódex bude asociácia aktívne komunikovať a diskutovať o ňom s jednotlivými politickými stranami a ich volebnými tímami, s ktorými tiež plánujú spoločný okrúhly stôl.

Základné princípy etickej volebnej kampane
1. Transparentnosť
- Politická príslušnosť kandidáta – musí byť jednoznačne, viditeľne a verejne deklarovaná na všetkých výstupoch, nosičoch a platformách.
- Financovanie – príjmy a výdavky na kampaň majú mať iba jeden transparentný účet v slovenskej banke na meno politickej strany, kandidáti nemajú využívať žiadne verejné zdroje vrátane personálu, materiálov, telefónov alebo zariadení.
- Kampaňový tím – na webe politickej strany by mal byť zverejnený zoznam členov kampaňových tímov aj všetkých platených domácich a zahraničných agentúr a externých poradcov.
2. Férovosť
- Nevyužívať nekalé komunikačné praktiky – ako napríklad falošné účty a profily na sociálnych sieťach, hoaxy a konšpirácie, trolling či push polling – účelové štúdie a prieskumy verenej mienky.
- Nezneužívať negatívne emócie a nálady v spoločnosti – nepodnecovať k násiliu a zámerne polarizovať spoločnosť.
- Nediskriminovať – nevyvolávať predsudky a negatívne postoje voči akejkoľvek rase, etniku, menšine, pohlaviu, veku, národnosti, náboženstvu, sexuálnej orientácii, ako aj k základným ľudským právam a slobodám.
- Tolerantnosť a rešpekt k politickému súperovi – bez útokov, ponižovania, osočovania, ohovárania, klamstiev a urážok.
- Neničiť vizuály a materiály protikandidátov – ani nepodnecovať svojich priaznivcov k takýmto krokom.
- Dodržiavanie moratória a komunikačného ticha 48 hodín pred voľbami najmä na sociálnych sieťach.
- Dodržiavanie sľubov – zdržanie sa populistických a skratkovitých volebných prísľubov na rýchle a ľahké získanie hlasov voličov.

3. Pravdivosť
- Neklamať – kampane a komunikácia nesmú vedome zavádzať verejnosť, prekrúcať skutočnosti a fakty.
- Overené dáta – zdroje informácií musia byť relevantné, prieskumy verejnej mienky reprezentatívne, zbierané trhovo zaužívanými postupmi.
- Integrita a kontext informácií – využité informácie a dáta musia byť komplexné a pravdivo použité, nevytrhnuté z kontextu alebo manipulatívne využité.
4. Spravodlivosť
- Dodržiavanie platných zákonov a dobrých mravov – politické strany a ich kandidáti majú byť vzorom a platnú legislatívu by mali dodržiavať a neburcovať k porušovaniu zákonov.
- Rešpektovanie slobody médií – útoky na novinárov, podnecovanie k nenávisti a zastrašovaniu sú neprípustné.
- Akceptovanie výsledkov volieb – rešpektovať oficiálne a overené výsledky volieb a nespochybňovať ich.
- Prijatie zodpovednosti – slová majú silu a moc a s nimi ide ruka v ruke aj zodpovednosť za vlastné slová.