Slováci si aj tento rok na Vianoce doprajú. Nechcú, aby im a ich najbližším chýbalo niečo, na čo sú zvyknutí. Na vianočné darčeky pre blízkych plánujú pri nákupoch na internete minúť dokonca o niečo vyššiu sumu ako vlani.
Čítajte aj Najkrajšia vianočná reklama je tu! Je dojemná, plná ľudskosti a opäť úplne iná ako všetky ostatnéO Slovákoch sa hovorí, že sú štedrí a Vianoce chcú mať hojné. Potvrdzujú to výsledky vianočného prieskumu medzi internetovými používateľmi, ktorý realizoval nákupný poradca Heureka medzi viac ako 2000 respondentmi.
Vyše polovica opýtaných (56 %) uviedla, že tohtoročné výdavky na darčeky budú rovnaké alebo vyššie ako minulý rok. Na svojich najbližších a priateľoch nechcú šetriť.
Takmer 30 % opýtaných má v pláne minúť na tohtoročné darčeky sumu do 400 eur a ďalších 30 % ráta s výdavkami do 200 eur. V priemere je to 280 eur, čo znamená nárast približne o 25 % oproti minulému roku. Podobnú sumu, napriek vyšším príjmom, plánujú na darčeky minúť aj Česi.
Klesá však deklarovaný počet obdarovaných, keďže v tomto roku Slováci plánujú dať darček šiestim blízkym, pričom minulý rok ich bolo takmer deväť.
Čítajte aj Veľký vianočný prieskum: Každý desiaty Slovák neplánuje tento rok darovať žiadny darčekPeniaze pod vianočný stromček nepatria
Hoci výsledky prieskumu potvrdzujú, že už nechceme vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, takisto nemáme v pláne darovať obálku s peniazmi. Viac ako 62 % opýtaných uviedlo, že peniaze pod stromček jednoznačne nepatria.
„Výnimku tvorí skupina ľudí, ktorí si podarujú peniaze práve z dôvodu, že chcú ušetriť a darčeky si nakúpia až v povianočných výpredajoch,“ hovorí riaditeľ Heureky Jan Mayer. „Trendom tohtoročných Vianoc sú praktické darčeky v kvalitnejšom prevedení. Svojim najbližším jednoducho doprajeme to, čo by si sami nekúpili,“ dodáva.
Dôležité sú kvalita a recenzie
Až 67 % opýtaných Slovákov uvádza, že pri výbere darčeka sa riadia recenziami od iných zákazníkov. Potvrdzuje to teda skutočnosť, že najbližších chceme potešiť kvalitnejším darčekom, a preto si jeho vlastnosti overujeme. Až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr práve na kvalitu.
Hoci to nemusí na prvý pohľad tak pôsobiť, ak nakupujeme menej, no kvalitnejších vecí, ide o istú formu šetrenia. Nevyhadzujeme totiž peniaze za lacné, nekvalitné veci, ktoré často nevydržia ani jednu sezónu.
Čítajte aj Najhoršie z najhorších vianočných filmov, ktoré aj tak milujeme„Slováci sa pri výbere najčastejšie radia s najbližšími, alebo počas celého roka zbierajú tipy, čo by mohlo blízkeho potešiť,“ vysvetľuje Mayer. Na výbere vianočného darčeka si dáva záležať až 75 % opýtaných z prieskumu nákupného poradcu Heureka.
Na internete už nakupujeme takmer všetko
Pandémia nás naučila nakupovať na internete aj tovary, pre ktoré sme v minulosti chodili zásadne do kamenných obchodov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa zvýšil počet zákazníkov, ktorí budú nakupovať darčeky v e-shopoch až o 25 %.
Všetky alebo aspoň polovicu darčekov nakúpi na internete každý druhý respondent. Online ponúka takmer neobmedzené možnosti a výhradne v kamenných predajniach nakupujú už len 2 % opýtaných.
Ak to finančná situácia rodiny dovoľuje, uprednostňujeme slovenských alebo českých výrobcov. Lokálnosť hrá spolu s environmentálnym rozmerom dôležitú úlohu pri rozhodovaní najmä v prípade mladších zákazníkov.