Slováci si aj tento rok na Vianoce doprajú. Nechcú, aby im a ich najbližším chýbalo niečo, na čo sú zvyknutí. Na vianočné darčeky pre blízkych plánujú pri nákupoch na internete minúť dokonca o niečo vyššiu sumu ako vlani.

O Slovákoch sa hovorí, že sú štedrí a Vianoce chcú mať hojné. Potvrdzujú to výsledky vianočného prieskumu medzi internetovými používateľmi, ktorý realizoval nákupný poradca Heureka medzi viac ako 2000 respondentmi.
Vyše polovica opýtaných (56 %) uviedla, že tohtoročné výdavky na darčeky budú rovnaké alebo vyššie ako minulý rok. Na svojich najbližších a priateľoch nechcú šetriť.
Takmer 30 % opýtaných má v pláne minúť na tohtoročné darčeky sumu do 400 eur a ďalších 30 % ráta s výdavkami do 200 eur. V priemere je to 280 eur, čo znamená nárast približne o 25 % oproti minulému roku. Podobnú sumu, napriek vyšším príjmom, plánujú na darčeky minúť aj Česi.
Klesá však deklarovaný počet obdarovaných, keďže v tomto roku Slováci plánujú dať darček šiestim blízkym, pričom minulý rok ich bolo takmer deväť.

Peniaze pod vianočný stromček nepatria
Hoci výsledky prieskumu potvrdzujú, že už nechceme vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, takisto nemáme v pláne darovať obálku s peniazmi. Viac ako 62 % opýtaných uviedlo, že peniaze pod stromček jednoznačne nepatria.
„Výnimku tvorí skupina ľudí, ktorí si podarujú peniaze práve z dôvodu, že chcú ušetriť a darčeky si nakúpia až v povianočných výpredajoch,“ hovorí riaditeľ Heureky Jan Mayer. „Trendom tohtoročných Vianoc sú praktické darčeky v kvalitnejšom prevedení. Svojim najbližším jednoducho doprajeme to, čo by si sami nekúpili,“ dodáva.
Dôležité sú kvalita a recenzie
Až 67 % opýtaných Slovákov uvádza, že pri výbere darčeka sa riadia recenziami od iných zákazníkov. Potvrdzuje to teda skutočnosť, že najbližších chceme potešiť kvalitnejším darčekom, a preto si jeho vlastnosti overujeme. Až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr práve na kvalitu.
Hoci to nemusí na prvý pohľad tak pôsobiť, ak nakupujeme menej, no kvalitnejších vecí, ide o istú formu šetrenia. Nevyhadzujeme totiž peniaze za lacné, nekvalitné veci, ktoré často nevydržia ani jednu sezónu.

„Slováci sa pri výbere najčastejšie radia s najbližšími, alebo počas celého roka zbierajú tipy, čo by mohlo blízkeho potešiť,“ vysvetľuje Mayer. Na výbere vianočného darčeka si dáva záležať až 75 % opýtaných z prieskumu nákupného poradcu Heureka.
Na internete už nakupujeme takmer všetko
Pandémia nás naučila nakupovať na internete aj tovary, pre ktoré sme v minulosti chodili zásadne do kamenných obchodov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom sa zvýšil počet zákazníkov, ktorí budú nakupovať darčeky v e-shopoch až o 25 %.
Všetky alebo aspoň polovicu darčekov nakúpi na internete každý druhý respondent. Online ponúka takmer neobmedzené možnosti a výhradne v kamenných predajniach nakupujú už len 2 % opýtaných.
Ak to finančná situácia rodiny dovoľuje, uprednostňujeme slovenských alebo českých výrobcov. Lokálnosť hrá spolu s environmentálnym rozmerom dôležitú úlohu pri rozhodovaní najmä v prípade mladších zákazníkov.