Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Veľký vianočný prieskum: Každý desiaty Slovák neplánuje tento rok darovať žiadny darček

O darčekoch rozmýšľame rozumnejšie, namiesto zbytočností uprednostňujeme praktickejšie veci.

30.10.2022 06:00
VIanoce, darčeky Foto:
debata (4)
28 dní hrôzy, halloween, Čítajte aj Dokonalá hrôza! Chcete si užiť strašidelný Halloween tak, že nezaspíte? Pozrite si toto...

Každý desiaty Slovák, ktorý nakupuje na internete, tento rok na Vianoce neplánuje darovať žiadny darček. Tí, ktorí budú svojich blízkych obdarovávať, sú rozhodnutí, že radšej potešia menší počet ľudí, no doprajú im kvalitnejšie darčeky. O darčekoch zároveň rozmýšľajú rozumnejšie, namiesto zbytočností uprednostňujú praktickejšie veci. Vyplýva to z prieskumu, ktorý začiatkom októbra realizoval nákupný poradca Heureka medzi viac ako 2000 respondentmi.

Čoraz viac Slovákov využíva online obchody a už takmer každý piaty Slovák, nakupujúci na internete, hľadá darčeky priebežne počas celého roka. V porovnaní s minulým rokom sa tento počet zvýšil až o 40 %. V plánovaní sme dokonca lepší ako Česi, ktorí však vo všeobecnosti začínajú s nákupom vianočných darčekov v priemere o mesiac skôr ako my.

Halloween, filmy, seriály Čítajte aj Tipy na Halloween: Hrôzostrašné príbehy, s ktorými zažijete poriadne zimomriavky

Pandémia nás naučila nakupovať online

Rovnako sa zvyšuje počet ľudí, ktorí nakupujú darčeky pre blízkych výlučne online. V porovnaní s minulým rokom predstavuje tento nárast 25 %. Všetky, alebo aspoň polovicu darčekov, tento rok nakúpi na internete každý druhý respondent. Výhradne v kamenných predajniach v súčasnosti nakupujú už len 2 % opýtaných používateľov Heureky.

„Čísla z predvianočného prieskumu jasne potvrdzujú trendy. Obdobie pandémie naučilo nakupovať online aj tých, ktorí boli zvyknutí chodiť výhradne do kamenných predajní. O výhodách online nakupovania sa takisto presvedčili zarytí skeptici, ktorí mu v minulosti nedôverovali. Tak ako sme predpokladali, Slováci si na výhody online nákupov zvykli natoľko, že do kamenných predajní sa im jednoducho nechce,” hovorí Jan Mayer, výkonný riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.

seriály Čítajte aj Poznáme dátumy finále všetkých seriálov! Viaceré sa vrátia už v budúcom roku

Slováci už o Vianociach premýšľajú inak

Novým trendom sa stáva, že Slováci celkovo rozmýšľajú o nákupoch inak. Už nechcú vyhadzovať peniaze za zbytočnosti, ktoré zapadnú prachom. Zo štatistík nákupného poradcu Heureka vyplýva, že až 72 % opýtaných Slovákov pri výbere darčekov pozerá najskôr na kvalitu. Až 56 % opýtaných Slovákov plánuje minúť na darčeky rovnakú a vyššiu sumu ako minulý rok. Údaje z prieskumu hovoria, že radšej potešíme menší počet ľudí, no ak nám to finančná situácia dovoľuje, svojim blízkym a priateľom doprajeme kvalitnejšie prevedenie.

„Trendom tohtoročných Vianoc budú praktické darčeky v kvalitnejšom prevedení. Slováci nakupujú menej, no ak si to môžu dovoliť, tak kvalitnejšie veci,“ hovorí Jan Mayer. „Čiastočne tomu pomohla pandémia, kedy sme sa snažili podporovať lokálnych slovenských a českých výrobcov. Hoci to nemusí na prvý pohľad tak pôsobiť, aj toto je istá forma šetrenia, pretože nevyhadzujeme peniaze za množstvo lacných, no zároveň nekvalitných vecí,“ vysvetľuje Mayer.

Foto: Pexels
Vianoce, darčeky

Aj pri darčekoch chceme šetriť

Štvrtina respondentov potvrdzuje, že šetriť budú znížením počtu obdarovaných osôb. Kým Česi plánujú kupovať darčeky pre maximálne 7 osôb, väčšina opýtaných Slovákov v prieskume uviedla, že bude nakupovať pre 6 blízkych. Prekvapujúci je však údaj, že každý desiaty respondent tento rok nemá v pláne darovať žiadny darček.

Ako chceme ešte šetriť? Až dve tretiny opýtaných Slovákov plánujú využiť zľavové kupóny a rôzne akcie ako napríklad Black Friday. Kupujúci počas nich naozaj môže ušetriť nemalé peniaze, avšak ako pri akejkoľvek akcii, ktorá sa na prvý pohľad javí ako fantastická, treba byť obozretný. „Na Heureke si zákazníci môžu porovnať výsledné ceny vďaka funkcii Vývoj ceny, ktorú nájdu pri každom produkte. Uvidia, za akú cenu sa produkt predával v minulosti, vďaka čomu vedia posúdiť, či skutočne ide o výhodnú cenovú ponuku alebo len marketingový chyták,“ upozorňuje Mayer.

e-shop, online nákup, nakupovanie cez internet Čítajte aj Nákupy v e-shopoch sa zabrzdili. Sľubný rast z leta schladila na jeseň neistota

Nákupný poradca a cenový porovnávač Heureka patrí medzi 10 najnavštevo­vanejších webov na Slovensku, ktorý mesačne navštívi viac ako 1,9 milióna unikátnych používateľov. Zákazníci si vyberajú a porovnávajú produkty z ponuky viac ako 38-tisíc internetových obchodov.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #Heureka #vianočné darčeky