Skupina Markíza otvorila rok 2024 ako silný líder televízneho trhu. V januári si pripísala najvyšší podiel na trhu v obidvoch hlavných cieľových skupinách, zároveň dosiahla najvyššie nárasty – celodenne aj v prime-time. A to nielen v porovnaní s predošlým mesiacom, ale aj s minulým rokom. Pozíciu trhovej dvojky si naďalej drží skupina JOJ a trojkou je verejnoprávna RTVS.
Čítajte aj Markíza opäť trafila do čierneho: Zrada je ukážkou toho, že aj slovenský seriál môže vyzerať svetovoSilný líder v mladšom publiku
Skupina Markíza, zahrňujúca televízne stanice Markíza, Doma, Dajto a Krimi, dokázala v komerčnej cieľovej skupine 13–55 a po započítaní trojdňovej oneskorenej sledovanosti dosiahnuť priemerný celodenný trhový podiel až 31,5 %. Hranicu 30 percent v minulom roku pritom prekonala len trikrát, v septembri, októbri a novembri.
S týmto výsledkom predbehla konkurečnú skupinu JOJ s rozdielom 8,4 percentuálneho bodu. Do skupiny JOJ patria stanice JOJ, Plus, Wau, Jojko, JOJ 24 a od decembra sú do merania zaradené aj stanice JOJ Šport a JOJ Svet.
Čítajte aj Odvážny krok Jojky: Diváci sa môžu tešiť na netradičný zahraničný seriál so svetovou hviezdouV porovnaní s minulým rokom sa skupina Markíza zlepšila celodenne o 3,6 percentuálneho bodu, skupina JOJ si polepšila o 1,6 percentuálneho bodu. RTVS v tejto cieľovej skupine dosiahla len mierny nárast o 0,1 bodu.
Od 1. januára 2024 sa zmenila komerčná cieľová skupina z 12–54 na 13–55. Tento posun o rok vyššie na spodnej aj hornej hranici však má minimálny vplyv na výsledky televízií, preto si dovoľujeme uvádzať medziročné porovnanie medzi cieľovými skupinami, ktoré nie sú identické.
Prime-time v rukách Markízy
Aj v hlavnom vysielacom čase (19:00 – 22:00 hod.) dosiahla skupina Markíza nadštandardný priemerný podiel na trhu 32,1 %. V uplynulom roku sa jej podarilo prekročiť 30-percentnú hranicu v šiestich mesiacoch. V medziročnom porovnaní si v januári polepšila o 2,3 percentuálneho bodu a dosiahla náskok o 7,2 bodu pred skupinou JOJ, ktorá zaznamenala medziročný pokles o 0,5 bodu. RTVS svoj výkon zvýšila, a to o 1,4 bodu v tejto cieľovej skupine, na čom mal podiel úspech historického seriálu Čas nádejí, ktorý je lídrom nedeľných večerov na Jednotke. V minulom roku RTVS nový pôvodný seriál neuviedla.
Univerzálne publikum
Svoju dominanciu si skupina Markíza udržala aj v univerzálnej skupine divákov 12+, kde si po započítaní trojdňovej oneskorenej sledovanosti pripísala priemerný celodenný trhový podiel 25,6 %. Skupina JOJ sa k nej v tejto cieľovej skupine priblížila na rozdiel 3,3 percentuálneho bodu. V porovnaní s minulým rokom si všetky tri televízne skupiny polepšili, skupina Markíza o 2,8, skupina JOJ o 1,6 a RTVS o 0,2 percentuálneho bodu.
Čítajte aj V RTVS sa opäť varí. Podarilo sa novej relácii zlomiť predchádzajúce neúspechy?Aj v hlavnom vysielacom čase (19:00 – 22:00 hod.) patrilo prvenstvo skupine Markíza s priemerným podielom na trhu 27,8 % a náskokom o 3,1 percentuálneho bodu pred skupinou JOJ. V porovnaní s minulým rokom si skupina Markíza polepšila o 2,7 percentuálneho bodu, zatiaľ čo skupina Joj zaznamenala pokles o 1,0 bodu. RTVS medziročne zvýšila svoj výkon o 1,2 bodu v tejto cieľovej skupine, na čom mal podiel už spomenutý úspech historického seriálu Čas nádejí, ktorý je lídrom nedeľných večerov na Jednotke.
Stabilita v spravodajstve
V rámci spravodajských televízií si v univerzálnej cieľovej skupine 12+ udržala celodenné prvenstvo ta3 s výraznejším odstupom od konkurenčných spravodajských televízií. V hlavnom vysielacom čase (19:00 – 22:00 hod.) už boli televízie bližšie pri sebe a prvenstvo si pripísala RTVS 24, ktorú nasledovala JOJ 24. Obidve televízie vysielajú hlavné večerné spravodajské relácie svojich materských staníc.
Zdroj údajov: PMT/KANTAR SLOVAKIA. Dáta sú uvedené v meraní LIVE (v čase vysielania) + TS0–3 (odložená trojdňová sledovanosť) + HOSTIA.
- Cieľové skupiny: Obchodná cieľová skupina 13–55 zahŕňa divákov vo veku od 13 do 55 rokov, univerzálna cieľová skupina 12+ širšie publikum divákov starších než 12 rokov.
- Trhový podiel (share %) udáva podiel počtu divákov sledujúcich konkrétnu stanicu z celkového počtu divákov, ktorí sledujú televíziu na všetkých sledovaných staniciach v danom čase.
Veľkosť panelu, na ktorom sa merajú údaje, zahŕňa 1200 domácností a 3645 jednotlivcov bez hostí. Ročne sa obmieňa 25 % panelu. Do merania je zaradených min. 140 televíznych staníc.