Na Slovensku je dlhodobým televíznym lídrom skupina Markíza nasledovaná trhovou dvojkou – skupinou JOJ. Verejnoprávna RTVS je až tretia v poradí, a to v oboch hlavných cieľových skupinách, celodenne aj v prime-time. V susednej Českej republike nie je situácia na televíznom trhu taká jednoznačná.

Verejnoprávna Česká televízia má silné postavenie a teší sa vysokej diváckej priazni. V uplynulom roku 2023 už šiesty rok po sebe zvíťazila v univerzálnej cieľovej skupine 15+ v celodenných dátach, keď zaznamenala priemerný podiel na sledovanosti 29,9 %. V obchodných cieľových skupinách 15–54 a 15–69 si pozíciu lídra udržala skupina Nova.
„Po šiesty raz v rade vložili diváci svoju priazeň do Českej televízie. To, že sme sa stali najsledovanejšou skupinou televízneho trhu, je pre nás veľká pochvala, ale súčasne i záväzok. A my ho berieme skutočne vážne. Aj v novom roku sa tak diváci budú môcť tešiť na premiérovú dramatickú aj zábavnú tvorbu, kvalitný spravodajský a športový servis, ale tiež na kultúrne, dokumentárne alebo detské programy,“ hodnotí úspešný rok generálny riaditeľ Českej televízie Jan Souček.

Vianočná rozprávka top programom roka

Celkovo najsledovanejším programom roka v rámci ponuky všetkých televízií sa stala nová vianočná rozprávka Kľúč svätého Petra. Na Štedrý deň si ju na ČT1 v hlavnom vysielacom čase pozrelo až 2,7 milióna divákov v univerzálnom publiku 15+. Na druhom mieste sa umiestnila koprodukčná rozprávka RTVS Tri zlaté dukáty, ktorú si na 1. sviatok vianočný nenechalo ujsť 2,3 milióna divákov.
Z ponuky ČT sa medzi najsledovanejšie programy roka 2023 zaradili aj miniséria Docent (2,1 mil.) a Tri oriešky pre Popolušku (takmer 2,1 mil.). Divákov bavili aj Miesto zločinu České Budějovice, Volha, Kukačky, Oktopus alebo StarDance. Česká televízia vysiela na šiestich programových okruhoch: ČT1 a ČT2, spravodajskej ČT24, športovej ČTsport, detskej ČT:D a kultúrnej ČTart.

Jednoznačný líder v prime-time
V diváckych skupinách 15–54 a 15–69 si pozíciu lídra udržala skupina Nova. Vo obchodne dôležitej skupine 15–54 dosiahla podiel na trhu až 36,1 % v prime time a 33,6 % celodenne. Ako jediná veľká televízna skupina zaznamenala zároveň vo všetkých hlavných cieľových skupinách medziročný nárast.
„Prekonali sme všetky ciele, ktoré sme si nastavili,“ uviedol generálny riaditeľ skupiny Nova Daniel Grunt. „Skupina Nova má za sebou ďalší veľmi úspešný rok, v ktorom ovládla celkom v 315 dňoch televízne obrazovky v prime-time v cieľovej skupine 15–54, teda zďaleka najviac zo všetkých televíznych skupín,“ dodala programová riaditeľka Silvia Majeská. Skupina Nova vysiela na šiestich programových okruhoch, okrem najväčšej televízie Nova sú to tematické stanice Nova Cinema, Nova Action, Nova Fun, Nova Gold a Nova Lady.

V roku 2023 bola na Nove najsledovanejšou debata prezidentských kandidátov Cesta na hrad s takmer 2 miliónmi divákov. Inak divákov zaujali hlavne kriminálky: Specialisté, Odznak Vysočina, Případy mimořádné Marty (diváci Markízy poznajú seriál v jeho slovenskej adaptácii pod názvom Výnimočná Nikol), Kriminálka Anděl, ale aj rodinné seriály Jedna rodina a dobová Zlatá labuť.
Pre skupinu Prima s jej televíznymi stanicami Prima, Prima Cool, Prima Love, Prima Zoom, Prima Max, Prima Krimi, Prima Star, Prima Show a CNN Prima News bola najúspešnejšou univerzálna cieľová skupina 15+, kde aj dosiahla vyšší podiel než v roku 2022.
