Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Vianočná sledovanosť: Slovenské obývačky zažili dačo nevídané. Objavil sa nový divácky megahit

Televízie uzavreli sviatočné trojdnie, jedno z najsledovanejších období z celého roka, na ktoré sa starostlivo pripravujú.

28.12.2023 00:00
tri zlaté dukáty, Foto:
Absolútnym hitom tohtoročných Vianoc sa stala nová rozprávka z dielne RTVS Tri zlaté dukáty. Zlomila 10-ročný rekord domovskej stanice.
debata (4)

Aj tento rok vianočný klenot a divácky ťahák vysielala RTVS. Tri oriešky pre Popolušku sú na Slovensku dlhoročne najžiadanejšou rozprávkou, ktorá zabezpečí tej ktorej televízii rekordnú sledovanosť. Tohtoročné Vianoce však poriadne prekvapili. Popoluška síce kraľovala obrazovkám, avšak stačilo iba pár tisíc divákov a stalo by sa nemožné, našla by premožiteľa. Štedrému večeru nekompromisne kraľovala RTVS. Šikovne spojila Popolušku a premiéru svojej pôvodnej vianočnej rozprávky.

televízia, sledovanie, diaľkový ovládač Čítajte aj Vzácna televízna zmena na Slovensku. Toto čaká divákov na obrazovkách už o pár dní

Tri oriešky pre Popolušku RTVS vysunula na skorší čas, už o 18:40, aby do hlavného vysielacieho času vsunula novú rozprávku Tri zlaté dukáty. Diváci prirodzene vyhľadali kultovú českú klasiku s Libušou Šafránkovou, pričom sa vytvorila silná nábehová krivka pre Tri zlaté dukáty. V komerčnej cieľovke 12 – 54 Tri oriešky pre Popolušku uhrali vysoko nadpriemernú 16,4% sledovanosť s 43,9% trhovým podielom. Pri obrazovkách sedelo až 876-tisíc divákov.

klamstvo, maštalír, horváthová, Čítajte aj Najlepšie slovenské seriály roka 2023: Tieto kúsky rozhodne nie sú hanbou. Súhlasíte?

Popoluška si nesiahla na magický milión a potvrdila nepatrný odliv divákov. V minulých rokoch, keď ju vysielali komerčné stanice, tak rozprávka pokorila túto métu.

bedi3 Čítajte viac Aká bola najnovšia vianočná rozprávka Tri zlaté dukáty? Aké to je, keď na Párnického nadviaže Čengel Solčanská

Tri zlaté dukáty sa stali novým diváckym megahitom tohtoročných Vianoc. Nový titul RTVS sa stal najsledovanejšou rozprávkou od zavedenia tradície, ktorú telerozhlas zaviedol v roku 2014. V cieľovke 12 – 54 Tri zlaté dukáty dosiahli až 15,2% sledovanosť s 32,4% trhovým podielom. Celkovo si rozprávku pustilo neuveriteľných 825-tisíc divákov, pričom za sebou nechala aj Máriu Teréziu, ktorá ako jediná sa priblížila k 800-tisícovej hranici.

Jednotkou na trhu boli Tri zlaté dukáty aj v repríze 26. decembra ráno, kedy si ich pozrelo až 180-tisíc divákov pri trhovom podiele 22% v cieľovej skupine 12+ a až 22,4 % v cieľovej skupine 12 – 54.

witcher, zaklínač, henry cavill, Čítajte aj Najhoršie seriály roka 2023: Toto bolo naozaj peklo, všetkému kraľuje hit od Netflixu

Komerčné televízie len ťažko konkurovali ťažkej štedrovečernej konkurencii v podaní RTVS. Jojka proti Trom zlatým dukátom nasadila Sám doma 2: Stratený v New Yorku. Multirepríza uhrala 10,4% sledovanosť s 22,6% trhovým podielom v cieľovej skupine 12 – 54. Celkovo si druhé pokračovanie s malým Kevinom pozrelo 380-tisíc divákov.

Markíze sa tento rok rozpadla tradičná zostava, ktorú roky ponúkala počas sviatočného večera. Popolušku bude môcť vysielať budúci rok, Pelíšky sa prvýkrát presunuli na Jojku. Do hlavného vysielacieho času vysunula Mrázika, ktorému pominulé roky patril podvečerný slot. V cieľovke 12 – 54 zinkasoval 8,3% sledovanosť s 18,5% trhovým podielom. Nesmrteľný zimný príbeh si pustilo 370-tisíc divákov.

bridgerton, Čítajte aj Najlepšie seriály roka 2023 podľa Mediakliku: Top chuťovky, ktoré prevalcovali celý svet

Darilo sa aj Jojke

Kým RTVS výrazne zabodovala počas Štedrého dňa, televízia JOJ sa môže tešiť z dlhšie trvajúceho víťazenia v diváckej priazni počas viacerých dní. V piatok, 22. decembra, vytiahla na divákov svoj klasický valec. Sám doma suverénne zvíťazil, v mladšom publiku získal až 9,6% sledovanosť s 30,4% trhovým podielom. Rodinný film si celkovo pozrelo 390-tisíc divákov.

Jojka tento rok uchmatla dlhoročný klenot z Markízy. Pelíšky po rokoch zmenili domov, ale aj vysielací slot. Kým roky českú komédiu Markíza uvádzala na Štedrý večer v druhom večernom pásme, Jojka potenciál jednej z najlepších českých komédií využila naplno. Dopriala jej hlavný vysielací čas na Prvý sviatok vianočný a spravila dobre. Pelíšky valcovali s 10,8% sledovanosťou a 26,4% trhovým podielom v cieľovke 12 – 54. Celkovo ich sledovalo 473-tisíc divákov.

Kľúč svätého Petra Čítajte viac Kritike sa nevyhli Dukáty ani Kľúč svätého Petra. Čo novým rozprávkam vyčítajú diváci?

RTVS nasadila premiéru českej vianočnej rozprávky Kľúč svätého Petra. V mladšej cieľovke tesne zaostala za Pelíškami, aj tak uhrala nadpriemernú sledovanosť na úrovni 8,5% a 19,5% trhovým podielom. Rozprávka kraľovala v celkovom publiku, pustilo si ju až 507-tisíc divákov. Tohtoročné Vianoce ukázali, že diváci prahnú po nových sviatočných tituloch, ktoré každoročne pripravujú verejnoprávne televízie na oboch brehoch Moravy.

Jojke na Druhý sviatok vianočný zabrala aj česká komédia Ako vytrhnúť veľrybe stoličku, ktorú opäť nasadila do hlavného vysielacieho času. V komerčnej cieľovej skupine si siahla na veľmi slušnú 8,5% sledovanosť. Tento program si zvolilo 430-tisíc divákov.

Markíza ťahala za kratší koniec

Tohtoročné Vianoce boli azda najťažšie pre Markízu, ktorá zvykla valcovať so svojou ponukou, keďže si vždy zabezpečila vysielacie práva na tie najväčšie ťaháky. Keď sa systéme prideľovania vysielania zmenil a stanice si začali žrebovať balíky filmov a rozprávok, postupne sa začala rozpadávať aj stabilná programová ponuka. Čo sa ukázalo aj tento rok. Markíza prišla o Pelíšky, druhý rok po sebe nemala Popolušku, a aby toho nebolo málo, lúčila sa aj s Perinbabou. Tá od budúcoročných Vianoc prechádza na Jojku, ktorá bola koproducentom aj druhého pokračovania, ktoré síce valcuje návštevnosť v kinách, prináša však rozporuplné reakcie publika.

Opäť sa ukázalo, že Slováci počas Vianoc nie sú príliš ochotní prepínať televízory a tam, kde sú ich obľúbené klasiky, tak tam zostávajú sledovať. Markíza nedokázala príliš konkurovať a vybuchla jej aj atraktívna filmová premiéra.

Už v piatok, 22. decembra, Sám doma na Jojke porazil reprízu filmu Želanie pre Ježiška, ktoré si pustilo 280-tisíc divákov. Markíza rozlúčku s Perinbabou poňala na maximum. Nasadila ju až dvakrát. Netradične sa ocitla v programe už 23. decembra v hlavnom vysielacom čase. V tomto slote uhrala solídnu 8,1% sledovanosť s 23,2% trhovým podielom v cieľovke 12 – 54. Celkovo si magický príbeh pozrelo 345-tisíc divákov. Našla však premožiteľa na Jojke, ktorá nasadila komédiu storočia S tebou ma baví svet. Rodinná komédia v tej istej cieľovke získala až 9,5% sledovanosť, sledovalo ju až 415-tisíc divákov.

Následne Markíza Perinbabu nasadila do programu ešte raz, na Štedrý deň, priamo oproti Popoluške, pričom zinkasovala podiel na trhu okolo 17%.

Na Prvý sviatok vianočný mala divákov zaujať veľká filmová premiéra zo sveta Harryho Pottera. Markíza zaradila do programu tretie pokračovania série Fantastické zvery: Dumbledorove tajomstvá. Film, ktorý zinkasoval vlnu kritiky počas svojho premietania v kinách a pohorel aj finančne, pričom to bolo posledná kvapka pre štúdio Warner Bros. a túto sériu definitívne zrušil. Rátalo sa s piatimi filmami.

V silnej konkurencii RTVS a Jojky sa Markíza musela uspokojiť s pozíciou trojky na trhu. Dumbledorove tajomstvá si nezaplo ani 200-tisíc divákov a film prepadol v oboch cieľovkách, keď si v mladšom publiku ledva siahol na 14% podiel na trhu.

Pozornosť televízií sa pomaly, ale iste presúva k silvestrovskému programu. Tento rok si všetci traja kľúčoví hráči pripravili atraktívny premiérový program plný zábavy a bude to podobný súboj o každého diváka. Podobne ako počas tohtoročných Vianoc.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #RTVS #sledovanosť #TV JOJ #TV Markíza #televízna sezóna 2023/2024 #Tri zlaté dukáty #Vianoce 2023