V piatok 22. marca 2024 sa uskutočnilo rozporové konanie k návrhu Zákona o Slovenskej televízii a rozhlase za účasti zástupcov Rozhlasu a televízie Slovenska (RTVS) a zástupcov Ministerstva kultúry SR.
„Ministerstvo niektoré zásadné pripomienky RTVS akceptovalo, niektoré neakceptovalo a pri viacerých uviedlo, že ich akceptovalo len čiastočne. Zo strany MK SR však neboli predložené konkrétne navrhované znenia príslušných ustanovení, ktorými by dochádzalo k zapracovaniu akceptovaných resp. čiastočne akceptovaných zásadných pripomienok. Z tohto dôvodu nie je možné posúdiť, či výsledný spôsob zapracovania týchto pripomienok skutočne predstavuje akceptovanie daných pripomienok,“ skonštatovala RTVS.

Zásadná pripomienka akceptovaná nebola
Zo strany ministerstva nebola akceptovaná základná zásadná pripomienka k návrhu zákona ako celku, a to, že neexistuje jediný relevantný dôvod na to, aby sa zrušila RTVS a vytváral sa nový subjekt. „Ten by mal mať pritom v zásade rovnakú činnosť, za rovnakých podmienok, s rovnakými zamestnancami a v rovnakých právnych vzťahoch, len s novým manažmentom,“ vysvetľuje RTVS.
Rovnako neboli zo strany ministerstva akceptované viaceré zásadné pripomienky týkajúce sa nesúladu návrhu zákona so schváleným Európskym aktom o slobode médií. „Najmä pokiaľ ide o vymenúvanie a odvolávanie členov orgánov zriaďovaného subjektu, či zabránenie vplyvu štátnych orgánov na redakčné politiky a redakčné rozhodnutia zriaďovaného subjektu,“ dopĺňa RTVS.

Ministerstvo trvá na zmene pravidiel
Rezort kultúry tiež odmietol ponechať v účinnosti ustanovenie, podľa ktorého členom rady RTVS nemôže byť ani štátny tajomník, generálny tajomník služobného úradu a ani iná osoba, ktorá zastáva funkciu v štátnej správe alebo v územnej samospráve. Rovnako odmietlo do návrhu zákona zapracovať v súčasnosti platné ustanovenie, podľa ktorého sa členom rady RTVS zakazuje o. i. vykonávať činnosť v prospech politickej strany alebo hnutia.
„Ministerstvo kultúry argumentovalo tým, že formulácia „vykonávať činnosť v prospech politickej strany alebo hnutia“ nie je jednoznačná a preto ju do návrhu zákona nezapracuje. Takáto formulácia sa však bežne používa v celom rade iných právnych predpisov na vymedzenie nezlučiteľnosti príslušnej funkcie, ako je napr. zákon o verejnom obstarávaní, zákon o mediálnych službách, zákon o oznamovateľoch protispoločenskej činnosti, zákon o TASR či zákon o Slovákoch žijúcich v zahraničí,“ tvrdí RTVS.
Ministerstvo neakceptovalo ani zásadnú pripomienku týkajúcu sa ustanovenia, podľa ktorého členom orgánom zriaďovaného subjektu zaniká funkcia nadobudnutím právoplatnosti súdneho rozhodnutia o oddlžení, ktoré je v rozpore s čl. 12 ods. 2 Ústavy SR, ktorý zaručuje všetkým rovnosť a stanovuje zákaz znevýhodňovania z dôvodu majetku či majetkového postavenia.