Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Pellegrini vs. Korčok: Kto dostáva viac priestoru v médiách a dominuje na sociálnych sieťach? Nazrite za oponu dát o prezidentských kandidátoch

Nezávislá analýza prezidentských kandidátov prináša čísla o ich mediálnom pokrytí v reálnom čase.

13.03.2024 06:00
pellegrini, korčok Foto: ,
Peter Pellegrini a Ivan Korčok na koláži snímok.
debata (10)

S blížiacim sa termínom prezidentských volieb sa mediálny priestor stáva bojiskom, kde sa uchádzajúci kandidáti o najvyššie postavenie v štáte snažia zaujať čo najvýraznejšie miesto.

Necelé dva týždne pred voľbami opätovné ožil projekt Mediálny obraz, ktorý je iniciatívou agentúry Mediaboard, lídra v oblasti monitoringu médií. Verejnosti ponúka jedinečnú príležitosť sledovať a analyzovať mediálne pokrytie jednotlivých prezidentských kandidátov v reálnom čase.

Robert Fico Čítajte aj Fico: Médiá sa musia zamyslieť nad kvalitou politických relácií. Po Markíze má problémy ďalšia televízia

Nielen kvantita, ale aj kvalita zmienok je dôležitá. V tomto ohľade si udržiava Peter Pellegrini vysoký podiel pozitívne ladených zmienok, pričom takmer polovica všetkých článkov o ňom má pozitívny odtieň. Na druhej strane spektra sa ocitol Igor Matovič, ktorý je vo viac než tretine prípadov spájaný s negatívnym sentimentom.

Všetkých 11 kandidátov v prezidentských voľbách...
kandidati na prezidenta Všetkých 11 kandidátov v prezidentských voľbách 2024.

Čo hovoria aktuálne dáta

Súčasné dáta odhaľujú zaujímavé detaily o tom, ako sú kandidáti prezentovaní v médiách. Za posledných 14 dní boli šiesti najvýraznejší prezidentskí kandidáti spomínaní v médiách viac než 8-tisíckrát.

Na čele tohto rebríčka sa usadil Peter Pellegrini s podielom 29,3 %, nasledovaný Ivanom Korčokom s 22 % v tesnom závese s Igorom Matovičom, ktorý si z mediálneho koláča ukrojil 21,7 %.

odkaz Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00... Foto: Mediaboard.com
Mediaboard.com Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00 hod., pre údaje v reálnom čase kliknite na obrázok alebo na stránku www.medialnyobraz.sk.

Nielen kvantita, ale aj tonalita zmienok je dôležitá. V tomto ohľade si Peter Pellegrini udržiava vysoký podiel pozitívne ladených zmienok, pričom až 48 % všetkých článkov o ňom má pozitívny odtieň. Na druhej strane spektra sa ocitol Igor Matovič, ktorý je v 31 % prípadov spájaný s negatívnym sentimentom.

odkaz Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00... Foto: Mediaboard.com
Mediaboard.com Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00 hod., pre údaje v reálnom čase kliknite na obrázok alebo na stránku www.medialnyobraz.sk.

MDŽ, okuliare aj autonehoda

Zaujímavou súčasťou projektu je aj analýza najčítanejších článkov, v ktorých sa vyskytuje meno kandidáta. Čo teda rezonovalo v médiách? Popularitu Petra Pellegriniho zvýšil jeho postoj k Medzinárodnému dňu žien, stále však rezonuje aj jeho vyjadrenie k účasti hokejistov z KHL na majstrovstvách sveta, zatiaľ čo Ivan Korčok sa ocitol pod lupou kvôli dezinterpretácii článku o okuliaroch ako podprahovom nástroji na jeho podporu.

Andrej Danko bol na titulných stránkach bulvárnych médií pre svoj vzťah s bývalou Miss, no pozornosť sa teraz opäť presúva k vyšetrovaniu jeho autonehody zo začiatku roka. Údaje o 40 najčítanejších článkoch v reálnom čase si pozrite na tomto linku. Ich prehľad poskytuje širší pohľad na to, ako sú kandidáti prezentovaní a aký dojem zanechávajú.

mediálna púšť Čítajte viac Varovný signál pre demokraciu? Tretina Slovákov žije v okresoch na hrane mediálnych púští

Dynamika na sociálnych sieťach

Okrem tradičných médií sleduje projekt aj dynamiku na sociálnych sieťach. Hoci Pellegrini dominuje v pozornosti médií, na sociálnych sieťach sa situácia vyrovnáva, pričom Korčok má stále silnú pozíciu.

V prvom marcovom týždni ešte dominoval Ivan Korčok, ktorý získal viac ako 45 % všetkých zmienok o prezidentských kandidátoch. S aktuálnymi 9 067 zmienkami (necelých 33 %) mu už patrí druhé miesto. Peter Pellegrini prevzal prvenstvo aj na tomto poli s takmer 48 % zmienok.

Naopak, Igor Matovič sa z online priestoru vytráca, s 1,5 % sa nachádza na chvoste za Štefanom Harabinom (8,8 %), Andrejom Dankom (6,7 %) a Jánom Kubišom (2,6 %).

odkaz Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00... Foto: Mediaboard.com
Mediaboard.com Údaje na obrázku sú z 11. marca 2024 o 19:00 hod., pre údaje v reálnom čase kliknite na obrázok alebo na stránku www.medialnyobraz.sk.

Aké aspekty Mediálny obraz analyzuje:

  • množstvo mediálnych zmienok o prezidentských kandidátoch,
  • strojovo hodnotenú tonalitu mediálneho zobrazenia (pozitívna, neutrálna, negatívna),
  • zdroje, ktoré sa najčastejšie zmienili o danom kandidátovi,
  • najčítanejšie články, v ktorých sa vyskytuje meno kandidáta,
  • množstvo zmienok na sociálnych sieťach.

Projekt Mediálny obraz je politicky nezávislý a nie je financovaný žiadnymi tretími stranami. Sleduje a analyzuje všetky relevantné médiá v reálnom čase a priebežne prináša aktuálny obraz o mediálnom pokrytí kandidátov. Všetky dáta sú verejne dostupné a voľne použiteľné. Cieľom projektu je objektívne zhodnotenie mediálneho pokrytia kandidátov. Pred prezidentskými voľbami tak o nich široká verejnosť získava možnosť vytvoriť si ucelený obraz.

Podľa slov riaditeľa spoločnosti Mediaboard zastrešujúcej projekt, Ľubomíra Šimáška, je tento projekt krokom smerom k vyváženejšej diskusii vo volebnej kampani: „Veríme, že v období fragmentácie mediálneho priestoru, informačnej explózie a narastajúcej nedôvery v médiá je dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Preto opäť bezplatne prinášame centralizované dáta a nezávislé analýzy, ktoré môžu verejnosti pomôcť dešifrovať mediálny obraz kandidátov a odhaľovať potenciálne skreslenia. Cieľom je prispieť k férovosti volebnej kampane a pomôcť voličom urobiť informované rozhodnutie.“

Projekt Mediálny obraz spustila minulý rok spoločnosť Monitora. Mapovala v ňom mediálnu stopu politických strán a hnutí kandidujúcich v parlamentných voľbách. Monitora medzičasom prešla rebrandingom a dnes už ako Mediaboard opäť projekt spustila.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #prezidentské voľby 2024 #prieskum - prezidentské voľby 2024