S blížiacim sa termínom prezidentských volieb sa mediálny priestor stáva bojiskom, kde sa uchádzajúci kandidáti o najvyššie postavenie v štáte snažia zaujať čo najvýraznejšie miesto.
Necelé dva týždne pred voľbami opätovné ožil projekt Mediálny obraz, ktorý je iniciatívou agentúry Mediaboard, lídra v oblasti monitoringu médií. Verejnosti ponúka jedinečnú príležitosť sledovať a analyzovať mediálne pokrytie jednotlivých prezidentských kandidátov v reálnom čase.
Čítajte aj Fico: Médiá sa musia zamyslieť nad kvalitou politických relácií. Po Markíze má problémy ďalšia televíziaNielen kvantita, ale aj kvalita zmienok je dôležitá. V tomto ohľade si udržiava Peter Pellegrini vysoký podiel pozitívne ladených zmienok, pričom takmer polovica všetkých článkov o ňom má pozitívny odtieň. Na druhej strane spektra sa ocitol Igor Matovič, ktorý je vo viac než tretine prípadov spájaný s negatívnym sentimentom.
Čo hovoria aktuálne dáta
Súčasné dáta odhaľujú zaujímavé detaily o tom, ako sú kandidáti prezentovaní v médiách. Za posledných 14 dní boli šiesti najvýraznejší prezidentskí kandidáti spomínaní v médiách viac než 8-tisíckrát.
Na čele tohto rebríčka sa usadil Peter Pellegrini s podielom 29,3 %, nasledovaný Ivanom Korčokom s 22 % v tesnom závese s Igorom Matovičom, ktorý si z mediálneho koláča ukrojil 21,7 %.
Nielen kvantita, ale aj tonalita zmienok je dôležitá. V tomto ohľade si Peter Pellegrini udržiava vysoký podiel pozitívne ladených zmienok, pričom až 48 % všetkých článkov o ňom má pozitívny odtieň. Na druhej strane spektra sa ocitol Igor Matovič, ktorý je v 31 % prípadov spájaný s negatívnym sentimentom.
MDŽ, okuliare aj autonehoda
Zaujímavou súčasťou projektu je aj analýza najčítanejších článkov, v ktorých sa vyskytuje meno kandidáta. Čo teda rezonovalo v médiách? Popularitu Petra Pellegriniho zvýšil jeho postoj k Medzinárodnému dňu žien, stále však rezonuje aj jeho vyjadrenie k účasti hokejistov z KHL na majstrovstvách sveta, zatiaľ čo Ivan Korčok sa ocitol pod lupou kvôli dezinterpretácii článku o okuliaroch ako podprahovom nástroji na jeho podporu.
Andrej Danko bol na titulných stránkach bulvárnych médií pre svoj vzťah s bývalou Miss, no pozornosť sa teraz opäť presúva k vyšetrovaniu jeho autonehody zo začiatku roka. Údaje o 40 najčítanejších článkoch v reálnom čase si pozrite na tomto linku. Ich prehľad poskytuje širší pohľad na to, ako sú kandidáti prezentovaní a aký dojem zanechávajú.
Čítajte viac Varovný signál pre demokraciu? Tretina Slovákov žije v okresoch na hrane mediálnych púštíDynamika na sociálnych sieťach
Okrem tradičných médií sleduje projekt aj dynamiku na sociálnych sieťach. Hoci Pellegrini dominuje v pozornosti médií, na sociálnych sieťach sa situácia vyrovnáva, pričom Korčok má stále silnú pozíciu.
V prvom marcovom týždni ešte dominoval Ivan Korčok, ktorý získal viac ako 45 % všetkých zmienok o prezidentských kandidátoch. S aktuálnymi 9 067 zmienkami (necelých 33 %) mu už patrí druhé miesto. Peter Pellegrini prevzal prvenstvo aj na tomto poli s takmer 48 % zmienok.
Naopak, Igor Matovič sa z online priestoru vytráca, s 1,5 % sa nachádza na chvoste za Štefanom Harabinom (8,8 %), Andrejom Dankom (6,7 %) a Jánom Kubišom (2,6 %).
Aké aspekty Mediálny obraz analyzuje:
- množstvo mediálnych zmienok o prezidentských kandidátoch,
- strojovo hodnotenú tonalitu mediálneho zobrazenia (pozitívna, neutrálna, negatívna),
- zdroje, ktoré sa najčastejšie zmienili o danom kandidátovi,
- najčítanejšie články, v ktorých sa vyskytuje meno kandidáta,
- množstvo zmienok na sociálnych sieťach.
Projekt Mediálny obraz je politicky nezávislý a nie je financovaný žiadnymi tretími stranami. Sleduje a analyzuje všetky relevantné médiá v reálnom čase a priebežne prináša aktuálny obraz o mediálnom pokrytí kandidátov. Všetky dáta sú verejne dostupné a voľne použiteľné. Cieľom projektu je objektívne zhodnotenie mediálneho pokrytia kandidátov. Pred prezidentskými voľbami tak o nich široká verejnosť získava možnosť vytvoriť si ucelený obraz.
Podľa slov riaditeľa spoločnosti Mediaboard zastrešujúcej projekt, Ľubomíra Šimáška, je tento projekt krokom smerom k vyváženejšej diskusii vo volebnej kampani: „Veríme, že v období fragmentácie mediálneho priestoru, informačnej explózie a narastajúcej nedôvery v médiá je dôležitejší ako kedykoľvek predtým. Preto opäť bezplatne prinášame centralizované dáta a nezávislé analýzy, ktoré môžu verejnosti pomôcť dešifrovať mediálny obraz kandidátov a odhaľovať potenciálne skreslenia. Cieľom je prispieť k férovosti volebnej kampane a pomôcť voličom urobiť informované rozhodnutie.“
Projekt Mediálny obraz spustila minulý rok spoločnosť Monitora. Mapovala v ňom mediálnu stopu politických strán a hnutí kandidujúcich v parlamentných voľbách. Monitora medzičasom prešla rebrandingom a dnes už ako Mediaboard opäť projekt spustila.