Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Digitálna revolúcia detí: Ako mladší tínedžeri ovládajú svet videí a hier na malých obrazovkách

Nová štúdia ukazuje, ako 12 až 13 ročné deti prechádzajú od televízorov na mobilné obrazovky.

17.03.2024 06:00
deti, mobil Foto:
Ilustračné foto.
debata

V dnešnej dobe je nemožné ignorovať fakt, že moderné technológie a sociálne siete sú nedeliteľnou súčasťou života detí už od ich najrannejších rokov. Nová štúdia Deti a nová média 2023, spracovaná agentúrami ResSOLUTION Group a Nielsen, sa zaoberá vplyvom nových technológií na tínedžerov vo veku 12–13 rokov a odhaľuje trendy v sledovaní videoobsahu vo svete hier, ktorý v minulosti vyvolával morálnu paniku ohľadom vplyvu gamingu na správanie detí.

kandidati na prezidenta Čítajte aj Predvolebná kampaň vrcholí: Prezidentskí kandidáti sa stretnú v diskusných dueloch aj superdebate

Podľa štúdie 68 % detí vo veku 12–13 rokov denne elektronicky komunikuje s kamarátmi. Avšak, čo je ešte zaujímavejšie, je ich tendencia sledovať videoobsah na menších obrazovkách, ako sú mobil, tablet, notebook alebo počítač, pričom 89 % to robí aspoň raz týždenne. Tento posun z veľkých televíznych obrazoviek na malé je ovplyvnený nielen preferenciami, ale aj mobilnosťou detí.

„Výber mediálnej aktivity a zariadenia, ktoré k nej dieťa využije, závisí okrem jeho nálady aj na čase, ktorý dieťa na ňu má a na tom, kde sa zrovna nachádza,“ komentuje zistenia Hana Friedlaenderová z agentúry Nielsen. Zaujímavým zistením je, že najobľúbenejšou sociálnou sietí medzi 12–13 ročnými je TikTok, platforma zameraná na krátke vertikálne videá, sledované najmä na smartfónoch.

Deti, online Čítajte viac Digitálna revolúcia v detskom svete: Nové médiá menia spôsob, akým trávia voľný čas

Od pasivity k aktivite

Pri sledovaní videí je pre deti tohto veku charakteristické aj opakované prehrávanie. Až 73 % z nich uviedlo, že ak sa im video páči, pozrú si ho viackrát. Zaujímavým je tiež fakt, že tieto deti postupne opúšťajú pasívnu úlohu konzumentov a stávajú sa aktívnymi tvorcami obsahu – až 43 % z nich zdieľa obľúbené videá s kamarátmi a takmer tretina komentuje alebo hodnotí videá na platformách ako YouTube či TikTok, ktorý je aktuálne najvyužívanejšou sieťou medzi mladými tínedžermi.

Aktivity súvisiace so sledovaním video obsahu:

Aktivity súvisiace so sledovaním video obsahu.

Chlapci sú najsilnejšími hráčmi

Avšak vrcholom digitálnej revolúcie detí je svet hier, kde chlapci vo veku 12–13 rokov dominujú. Štúdia odhalila, že až 54 % chlapcov v tejto vekovej kategórii denne hrá elektronické hry, čo je najviac zo všetkých vekových skupín. U dievčat je táto aktivita menej rozšírená, venuje sa jej „len“ 31 %.

Medzi najobľúbenejšie hry patria kreatívne a edukatívne, ako napríklad Minecraft, ktorý hrá 57 % chlapcov, ale aj hry s viacerými hráčmi, ako Fortnite či For Guys a podobne (52 %). „Strieľačky“ sa držia na treťom mieste so 43 %.

Digitálna éra detí nám prináša nové paradigmy v tom, ako vnímajú mladí svet okolo seba. Sledovanie videí a hranie hier na malých obrazovkách sú pre nich už samozrejmosťou, čo nás núti premýšľať o tom, aký vplyv môže mať táto digitálna konzumácia na ich rast a správanie v budúcnosti.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum