Detskému svetu sa v súčasnosti nevyhýba vplyv médií a technológií, čo má výrazný dopad na spôsob, akým deti trávia svoj voľný čas, pripravujú sa do školy, komunikujú so svojimi priateľmi a, samozrejme, na ich celkový pohodu.

Podľa novej štúdie s názvom „Deti a nové médiá 2023“, realizovanej spoločnosťami ResSOLUTION Group a Nielsen, deti vo veku 12 až 13 rokov komunikujú so svojimi vrstovníkmi predovšetkým online, pričom väčšinu času trávia aj vonku na platforme TikTok.
To, že dnes deti pri domácich úlohách využívajú internet viac než tradičné učebnice, nie je žiadna novinka. Štúdia odhaľuje, že pri príprave do školy sa až 64 % detí v tejto vekovej kategórii častejšie obracia na online vyhľadávače ako napríklad Google. Sú ich preferovaným nástrojom, pričom učebnice a zošity sú až na druhom mieste s 54 %. Wikipedia obsadila tretie miesto v poradí.
Top 3 informačné zdroje detí vo veku 12 – 13 rokov pre prípravu do školy:

„Dnešné deti obľubujú inovatívne a interaktívne formy učenia, keď zadané úlohy vychádzajú zo súčasných trendov a výučba využíva moderné technológie. Obľúbené sú tiež rôzne edukačné mutácie elektronických hier, ako je napríklad Minecraft Education,“ komentuje výstupy zo štúdie Hana Friedlaenderová z agentúry Nielsen.
Voči online vplyvom nie sú imúnne ani voľnočasové aktivity
Pri komunikácii o škole so spolužiakmi dominuje aplikácia WhatsApp, ktorú používa 77 % detí vo veku 12 – 13 rokov. Instagram a Messenger sú na druhom a treťom mieste, no WhatsApp má výrazný náskok. Žiadnu aplikáciu alebo online službu nevyužíva na komunikáciu so spolužiakmi len 5 % z nich. Tento trend ukazuje na silnú preferenciu digitálnych komunikačných nástrojov u mladšej generácie.

Napriek všetkým digitálnym trendom si deti stále zachovávajú záujem o tradičné voľnočasové aktivity. Spolu s priateľmi vonku sa stretáva pätina detí vo veku 12 – 13 rokov denne, pričom 76 % z nich to robí aspoň raz týždenne. Avšak ani tieto aktivity nie sú imúnne voči online vplyvom, keďže sa deti pri fyzických stretnutiach venujú aj online aktivitám na svojich mobilných telefónoch, ako je hranie hier či sledovanie videí.
Online komunikácia s kamarátmi je pre 68 % detí v tejto vekovej kategórii bežnou súčasťou voľného času, pričom tento podiel s vekom výrazne stúpa. Sociálne siete hrajú v ich životoch dôležitú úlohu, pričom najpopulárnejším je TikTok, ktorý sleduje 52 % detí aspoň raz za dva týždne. Instagram, Facebook a Snapchat sa radia na ďalšie priečky v rebríčku obľúbenosti. Sociálne siete Pinterest, X či Threads v detskom top rebríčku nenájdeme.
Najvyužívanejšie sociálne siete medzi deťmi vo veku 12 – 13 rokov:

V prieskume sa tiež prejavuje určitá sebareflexia u detí týkajúca sa času stráveného online. Viac ako polovica dievčat (58 %) vo veku 12–13 rokov priznáva, že na sociálnych sieťach trávi veľa času, no u chlapcov to nie je ani polovica (43 %). Zdá sa teda, že dievčatá sú si vedomé toho, ako veľa času venujú online aktivitám, zároveň sú však v nich aktívnejšie než chlapci.
Digitálna revolúcia v detskom svete nás neustále prekvapuje a mení spôsob, akým deti vnímajú a využívajú nové médiá a technológie. Výsledky tejto štúdie poukazujú na potrebu sledovať a chápať tento vývoj, aby sme mohli lepšie porozumieť potrebám a správaniu mladšej generácie v digitálnom veku.
