Polícia upozorňuje ľudí, aby sa zamerali na bezpečnosť svojich starších príbuzných. Seniori sú totiž často obeťami podvodníkov a to nielen v bežnom živote, ale aj na internete alebo pri podvodných SMS.
„Aj pri ochrane starých rodičov je nevyhnutná intenzívna komunikácia príbuzných, blízkych, ktorým starší ľudia dôverujú,“ píše polícia v príspevku na sociálnej sieti Facebook.

„Aj postrádanie vnukov, vnučiek a iných rodinných príslušníkov, nedostatočný kontakt môže viesť osamelého seniora k obave, že sa jeho blízkym príbuzným niečo nekalé stalo a na záchranu potrebujú jeho finančnú pomoc,“ upozorňuje polícia.
Polícia tak naznačuje, že príbuzní by mali zlepšiť komunikáciu so svojimi staršími príbuznými, viac im vysvetľovať tému podvodov ale aj hoaxov.
Polícia pripomína, že pokračuje v preventívnom projekte „Seniori, zbystrite pozornosť!“ V spolupráci so Slovenskou poštou od decembra 2022 vo všetkých častiach Slovenska postupne preventisti navštevujú seniorov, aby upozorňovali na nekalé praktiky.
Komunikácia je najdôležitejšia
Odborníci aj polícia zdôrazňujú najmä potrebu komunikácie medzi príbuznými a seniormi. So staršími príbuznými treba pravidelne hovoriť o podvodoch, ktoré Slovenskom pravidelne kolujú. V minulosti to boli napríklad podvodní elektrikári, ktorí prišli k človeku domov a peniaze mu ukradli.

Neskôr podvodníci seniorom volali a predstierali, že sú ich príbuzní a chceli od nich peniaze. V súčasnosti Slovákom prichádzajú napríklad linky v SMS správach, na ktoré si majú ľudia kliknúť a prevziať si tak zásielku, ktorá však nie je skutočná.
Seniori čoraz viac času trávia ja na sociálnych sieťach, najmä na Facebooku. Okrem toho, že sú náchylní hoaxom uveriť, štúdia vedcov z Princetonu v roku 2019 ukázala, že patria aj medzi najväčších šíriteľov dezinformácií. Ľudia nad 65 rokov zdieľajú takmer 7-krát viac dezinformácií, ako ostatní dospelí.

Ministerstvo investícii, regionálneho rozvoja a informatizácie SR ešte minulý rok upozornilo, že veľké množstvo seniorov nepozná význam slova dezinformácia alebo hoax, taktiež nevedia rozlišovať dôveryhodnosť médií. Prieskum pre štát uskutočnila firma CallQuest.