Slovenský reklamný trh nie je v žiadnom prípade zanedbateľnou silou. Svojou dynamikou a špecifikami ponúka pohľad do zaujímavých trendov, ktoré odrážajú preferencie a záujmy našej spoločnosti. A čo je ešte zaujímavejšie, tieto trendy sa neustále menia a vyvíjajú.

Radi jeme a stávkujeme
Už tretí rok po sebe dominujú v rebríčku najväčších zadávateľov do reklamy značky, ktoré poznáme z našich bežných nákupných ciest – Lidl, Kaufland a Tipos. Je to pôsobivé, keď si uvedomíme, že až štyri pozície v prvej pätici patria supermarketom.
V porovnaní so svetom, kde prevládajú reklamné investície do turizmu, hygieny, krásy, farmaceutického odvetvia, automobilového priemyslu či alkoholických a nealkoholických nápojov, sme na Slovensku zrejme oddanejší gastronómii a hazardu.
TOP zadávatelia do reklamy v roku 2023:
Tento trend dokazuje aj nárast výdavkov do reklamy o viac ako 30 % v porovnaní s rokom 2022. Pred štyrmi rokmi bolo poradie na prvých dvoch miestach rovnaké, na čele rebríčka bol rovnako Lidl a Kaufland, tretia priečka však patrila operátorovi Slovak Telekom.
Skokový nárast kinoreklamy
Celkové výdavky na reklamu sa v roku 2023 vyšplhali na neuveriteľných 4,3 miliardy eur, čo predstavuje zvýšenie o 21 % voči predchádzajúcemu roku. Najviac reklamných investícií aj naďalej smeruje do televízií, v roku 2023 si z reklamného koláča ukrojili viac ako 90 %.
Zaujímavý je aj skokový rast investícií do reklamy v kine, ktoré sa zvýšili až o 61 %, čo predstavuje najvyšší nárast. Vo finančnom vyjadrení to však predstavuje len zlomok toho, čo značky investujú do iných typov médií. Tradičné média ako televízia, rozhlas, tlač, outdoor a reklama v obchodoch zaznamenali rovnako nárast, pričom len tlačené noviny mierne klesli.
No najväčším otáznikom zostávajú výdavky na internetovú reklamu, ktoré sa plánujú zverejniť až v roku 2024 vďaka spusteniu nového projektu monitoringu online reklamy od spoločnosti Kantar.
Celkové výdavky do reklamy v roku 2023:
Vianoce odštartovali už septembri
Spoločnosť Kantar sleduje aj zmenu v reklamnej komunikácii v obdobiach, keď spotrebiteľov zachváti nákupná horúčka. V uplynulom roku sme prvé vianočné reklamy sme zachytili už 14. septembra, a to v tlači – v sektore nábytku. Bolo to o dva týždne skôr než v predchádzajúcom roku, čo jasne svedčí o snahe zaujať spotrebiteľov ešte skôr a intenzívnejšie.
Predvianočné nákupné obdobie pre obchodníkov združených v Slovenskej aliancii moderného obchodu (SAMO) zostalo aj v minulom roku najsilnejšie a to z hľadiska obratov obchodníkov, ako aj z hľadiska frekvencie nákupov. SAMO združuje spoločností Billa, Kaufland, Lidl, Metro a Tesco, Terno a dm drogerie-markt.
Impulzívne nákupy počas Black Friday
Nemenej zaujímavé sú aj čísla okolo tzv. Black Friday, ktorý štartuje vianočné nákupy. Na túto zľavovú udalosť roka vyčlenili značky približne 36 miliónov eur, pričom až tri štvrtiny týchto výdavkov pochádzajú zo sektorov obchodu, elektroniky a nábytku. Lídrom v komunikácii v tomto období sa stala Alza. Rok predtým však prevládal sektor textilu, čo ilustruje neustále meniacu sa dynamiku našej spotrebiteľskej kultúry.

Trendy v reklamnej komunikácii na Slovensku monitoruje už viac než 20 rokov spoločnosť Kantar. Výdavky do reklamy uvádza v cenníkových cenách bez započítania rôznych zliav či bonusov. Kým doposiaľ sledovala reklamu v televízii, rádiu, novinách, časopisoch, outdoore, instore a kine, od roku 2024 pribudne vďaka novému projektu aj monitoring výdavkov do reklamy na internete.
Tieto čísla a trendy nám poskytujú zaujímavý pohľad na to, ako sa mení náš reklamný trh a ako reaguje na zmeny v spoločnosti a technológiách. Zároveň nám dávajú možnosť predvídať, kam sa v budúcnosti uberie a ako sa bude formovať naša spotrebiteľská kultúra.