Nová analýza iniciatívy #bezhejtu potvrdzuje výsledky svojich zistení z jari tohto roka. Aj násobne väčšia vzorka dát preukázala, že diskusie na slovenskom Facebooku obsahujú veľa nenávisti. Až 13 % zo všetkých komentárov sú tzv. hejty.
Stránky, ktoré diskusie na svojich profiloch moderujú, majú hejtu násobne menej. U členov iniciatívy #bezhejtu namerali výskyt nenávistných prejavov pod 2 %. Podľa zakladateľov iniciatívy analýza jednoznačne preukázala, že s kontinuálnou starostlivosťou o diskusie sa s hejtom v online dá úspešne bojovať.
Čítajte viac Pri veľkých zľavách buďte obozretní: Týchto 55 podvodných e-shopov sa vydáva za módne značky. Zameriava sa na SlovákovIniciatíva na svojom webe zverejnila druhú, robustnejšiu analýzu výskytu nenávistných prejavov na slovenskom Facebooku. V rozmedzí troch mesiacov, pomocou umelej inteligencie nástroja TrollWall, ohodnotila takmer 7 miliónov komentárov zo 492 facebookových profilov.
Iniciátorov analýzy zaujímalo aj to, či sa zmenila nálada v online priestore v súvislosti s volebným súbojom. Výsledky ukazujú, že celková miera hejtu klesla, avšak iba na úrovni štatistickej chyby. Výraznejší pokles bol viditeľný na stránkach politických strán a ich predsedov – z 20,4 % na jar na 7,4 % medzi augustom a októbrom 2023.
Mohlo by to ukazovať, že v dobe intenzívnej kampane politici výraznejšie moderovali komentáre na svojich profiloch (analyzované boli iba komentáre, neboli hodnotené samotné príspevky). Okrem politikov sa analýza zameriavala aj na médiá, verejné inštitúcie či firemný aj neziskový sektor.
Čítajte aj Na Slovensko príde nová sociálna sieť. Chce konkurovať Muskovej X, Zuckerberg má veľké ambície„Výsledok hovorí jasne. Tam, kde sa riešia témy, ktoré hýbu spoločnosťou, je hejtu veľa. Jedným z dôvodov je samotný veľký počet komentárov na takýchto stránkach. Druhým dôvodom je to, že hejt produkuje ďalší hejt. Preto ak nepríde k rýchlemu zásahu administrátorom profilu, je pravdepodobné, že špinavá diskusia sa bude len zhoršovať. To eliminuje priestor na slušnú a konštruktívnu debatu. A práve tá je nástrojom depolarizácie a zmieru, ktoré naša spoločnosť tak veľmi potrebuje,“ hovorí Dávid Benedig, šéf digitálneho tímu v komunikačnej agentúre Seesame.
Hejt je problém, ktorý sa dá riešiť
Oprávnenie upratovať diskusiu majú iba administrátori konkrétnej stránky alebo profilu. Môžu to robiť osobne, najať si brigádnikov, profesionálnu agentúru alebo využívať technologické riešenia. Viac ako stovka členov iniciatívy #bezhjetu využíva rôzne z týchto riešení. Spoločne však svojimi výsledkami dokazujú, že nenávisť na internete nie je neporaziteľná.
Čítajte aj Tento rok sa roztrhlo vrece s vianočnými seriálovými epizódami: Po Markíze ide do boja o diváka aj Jojka„Podrobne sme sa pozreli aj na diskusie na profiloch členov #bezhejtu. To, že sme namerali menej ako 2 % nenávistných či vulgárnych prejavov, považujeme za jasný znak toho, že s hejtom sa dá vyhrať. Nejde totiž len o malé stránky, ale aj také, ktoré generujú stovky až tisíce komentárov denne,“ približuje výsledky analýzy Tomáš Halász – CEO firmy TrollWall, ktorej umelá inteligencia hodnotila komentáre.
Výber výsledkov z analýzy #bezhejtu:
- 492 celkový počet analyzovaných stránok
- 6 971 248 počet analyzovaných komentárov
- 899 543 počet hejt komentárov
- Podiel hejtu 12,9 % (na jar 2023 15,47 %)
- Podiel hejtu na profiloch členov iniciatívy #bezhejtu: 1,9 %
- Podiel hejtu na profiloch politických strán a ich predsedov: 7,4 % (na jar 20,5 %)
- Podiel hejtu na profiloch dezinformačných médií: 22,5 % (na jar 34,2 %)
Kde je hejtu najviac?
Viac ako 60 % zo siedmich miliónov skontrolovaných komentárov pochádza z profilov médií. Práve tie generujú v absolútnom čísle aj najväčší počet komentárov a aj hejtov. Médiá sú v neľahkej situácii. Denne im na profiloch pribúdajú stovky až tisícky komentárov. Udržať diskusie čisté pri takom objeme nie je vôbec jednoduché a vyžaduje si to obrovskú ľudskú alebo šikovnú technologickú kapacitu.
„Cieľom a poslaním každého kvalitného média je mať pozitívny vplyv na vývoj spoločnosti. Ich služba stojí pochopiteľne hlavne na kvalitnej redakcii. Avšak dáta ukazujú jasne, že aj tá najlepšia žurnalistika ponechaná bez dozoru napospas internetu vyvolá príliš veľa nenávistných a vulgárnych prejavov. Z analýzy je jasné, že moderovanie diskusií na profiloch médií je kľúčové pre zníženie celkového podielu hejtu v online priestore,“ komentuje výsledok nenávisti na mediálnych profiloch Benedig.
Čítajte aj Najdôveryhodnejšie značky 2023: Slováci sú konzervatívni, veria tradičným značkámDobrá správa – hejt má limit
Okrem analýzy #bezhejtu prišli v TrollWall ešte na jeden zaujímavý fakt. „Pri dlhodobom sledovaní veľkej množiny dát sme zistili, že s rastúcim počtom komentárov sa nezvyšuje priamo úmerne aj počet nenávistných prejavov. Čo to znamená? Hejt má svoj limit a je to riešiteľný problém, pretože tí, čo vytvárajú nenávistný obsah, sú hlučná menšina. Z diskusií sa dá takmer úplne odstrániť, ak sa organizácia rozhodne, že chce kultivovať svoju online debatu,“ hovorí Tomáš Halász z Trollwall.
Odstráňme spolu nenávisť z internetu
Po pol roku fungovania hlási iniciatíva #bezhejtu viac ako 120 členov, a to vrátane verejných inštitúcií, ako napríklad Kancelária prezidentky SR, Polícia SR, Plán obnovy či mestá Bratislava, Košice, Žilina, Nitra. Zapojili sa aj mnohé firmy, napríklad O2 Slovakia, 365 banka, Profesia, Henkel Slovensko, SHELL Slovakia a ďalšie.
V zozname členov sú mnohé mimovládne a neziskové organizácie, ktoré denne čelia hejtu. Za médiá sa zapojili Denník N, Dobré noviny, Akčné ženy, Trnavské rádio, Opera Slovakia a portál Čierna labuť. Celý zoznam aktuálnych členov je dostupný na webe iniciatívy.