Václavské námestie vždy patrilo k jednému z hlavných symbolov Českej republiky. Bolo a je stredom Prahy i Pražskej pamiatkovej rezervácie a je tiež miestom významných udalostí a stretnutí. Kultivácia súčasnej tváre námestia je plánovaná už od roku 2005.
Čítajte aj Bratislava sa teší z novej umeleckej ikony. Zdobí obľúbenú promenádu pri DunajiDolná časť námestia už premenou prešla, hornú časť ešte čaká. Niekoľkokrát pozastavený či odložený projekt bol nedávno zásadne doplnený o nové dopravné riešenie, ktoré na námestie po 40 rokoch opäť navráti električky. Po dokončení rekonštrukcie sa tak úplne zmení verejná doprava v hlavnom meste Českej republiky.
Električky v hornej časti námestia jazdili do roku 1980, o ich návrate rozhodlo minulé vedenie mesta. Výstavba električkovej trate v hornej časti Václavského námestia je naplánovaná na začiatok budúceho roka.
Vizualizácia Václavského námestia po rekoštrukcii:„Projekt revitalizácie Václavského námestia jasne vymedzuje jednotlivé priestory námestia pre rôzne druhy dopravy, rozširuje priestor pre chodcov, ktorý umiestňuje uprostred námestia, v pláne je samostatný pruh pre cyklistov a redukovanie priestoru pre automobily. Vďaka návratu električiek budú mať úpravy námestia nielen reprezentačný a pobytový význam, ale súčasne pomôžu významne posilniť sieť električiek v centre, čo bude mať pozitívny dopad na dopravu v celom meste,“ uvádza český Inštitut plánovania a rozvoja (IPR).
Oproti pôvodnému stavu budú koľaje po stranách námestia a uprostred vznikne promenáda. Súčasťou rekonštrukcie bude aj oprava chodníkov a vozovky, výsadba zelene, opraví sa stanica metra Múzeum a vznikne podzemná nádrž na zachytávanie dažďovej vody. Mesto tiež počíta s utlmením automobilovej dopravy. Celá stavba bude stáť zhruba 1,25 miliardy korún bez DPH (v prepočte 41 miliónov eur), jej dokončenie bude trvať jeden až dva roky.
Čítajte aj Fantastická správa: Sex v meste rozhodne nekončí, tretia séria je na ceste!Rekonštrukcia spodnej časti námestia sa začala v roku 2020, z väčšiny bola dokončená vlani na jeseň. Potom pokračovali práce na dvoch menších plochách pri Jindřišskej do Vodičkovej ulici, ktoré už boli prípravou pre výstavbu električkovej trati v hornej časti.
Čo všetko zahŕňa rekonštrukcia:
- celková kultivácia priestoru Václavského námestia,
- privedenie električkovej trate,
- obmedzenie automobilovej dopravy,
- rozšírenie priestoru pre chodcov,
- vznik samostatného pruhu pre cyklistov,
- vysadenie nového stromoradia,
- zjednotenie mobiliáru (lavičky, odpadkové koše),
- zladenie povrchových úprav a materiálov.
Václavské námestie patrí k hlavným pražským námestiam, so svoju rozlohou 42-tisíc metrov štvorcových je druhým najväčším v Českej republike. Jeho dĺžka je 682 metrov a šírka približne 60 metrov. Pôvodne sa nazývalo Konský trh a bolo zriadené dekrétom kráľa Karola IV. V 19. storočí bolo najprv premenované na Svätováclavské námestie a neskôr na Václavské. V 20. storočí bolo spojené s mnohými dejinnými udalosťami, na jeho konci sa stalo najmä turistickou zónou s obchodmi a službami zameranými predovšetkým na zahraničnú klientelu.