Koncom augusta rozvírila v spoločnosti vášne reklamná kampaň na novú divadelná sezónu v Divadle P. O. Hviezdoslava. Kauza prepukla po zverejnení plagátu, ktorého motívom sa stali mozaikovité vitráže, ktoré zdobia priečelie bratislavského divadla a sú pre neho charakteristické.

„Celá kampaň je parafrázou na vitráže, ktoré v DPOH sú. Pôvodné vitráže obsahujú boľševický odkaz, ktorý pochádza zo stalinistických 50. rokov. Jedna vitráž sa viaže k roku 1948, ďalšia k roku 1952. Na tretej sú partizáni so slovenským ľudom a sovietskymi vojakmi v pozadí. Povedali sme si, že pôjdeme cestou parafrázovania motívov, ktoré v súčasnosti hýbu spoločnosťou,“ priblížila myšlienku kampane riaditeľka DPOH Valeria Schulczová s tým, že kampaň bude pokračovať a ďalšie vizuály sa budú viazať ku konkrétnym inscenáciám.

Kreativita kampane nenechala chladnou časť slovenskej populácie, u ktorej mladí ľudia držiaci v rukách ukrajinskú, antifašistickú a dúhovú vlajku, alebo bustu Pavla Országha Hviezdoslava, vyvolali negatívne reakcie. Vitráže po dlhej dobej priniesli tému aj Matici slovenskej, ktorá proti „kultúrnej dekadencii“ v stredu 6. septembra zorganizovala pred divadlom protest. Medzi zhruba päťsto protestujúcimi nechýbali poslanci Dušan Jarjabek (Smer-SD), Tomáš Taraba (SNS, Život), Romana Tabák (SNS) či predseda hnutia Republika Milan Uhrík. Internetom už koluje kampaň na odvolanie riaditeľky DPOH.


K téme sa vyjadril majiteľ siete obchodov Dráčik Dušan Víglaský, ktorý na webe hračkárstva už od februára minulého roka publikuje svoje kontroverzné názory. Desiatky textov s nádychom propagandy sa týkajú vojny na Ukrajine, Európskej únie, pandémie a očkovania, ale aj LGBTI+ menšiny.
V jednom z najnovších príspevkoch sa venuje aj „kauze“ DPOH. „Keby blbosť kvitla, tak by divadlo P.O. Hviezdoslava hýrilo dúhovými farbami,“ píše v článku Víglaský. Pozdáva sa mu myšlienka, že „prázdne makovice z DPOH odchádzajú na Ukrajinu“, ako je to „zobrazené na tom pseudoumeleckom diele“.
V nasledujúcom príspevku neobišiel ani tému migrantov, ktorým odporúča zostať doma. „Sme doma, kde sme sa narodili, máme tu svoje korene, príbuzných aj priateľov. Sme zrastení s prostredím a je pre nás prirodzené. Mne by bolo v Afrike teplo a Afričanovi zase u nás zima. Jeden by nadmerne chladil a druhý kúril. Zbytočné cestovanie a pobehovanie hore dole. Nežiadúce produkovanie uhlíka a ešte viac uhlíka, až by sme z toho všetci sčerneli,“ píše v príspevku s titulkom „Migranti, utečenci, zbabelci a špekulanti“.
Víglaský zverejňuje svoje články aj na blogu Koncept, ponecháva ich však všetky aj na úvodnej stránke internetového obchodu s hračkami pre deti Dráčik.