Napriek očakávanej stagnácii sa počet e-shopov zvyšoval aj v prvom polroku roku 2023 a čoraz viac Slovákov skúša podnikať online. „Kým vlani zakladali nové e-shopy na Slovensku skôr skúsení ľudia, ktorí boli na trhu zorientovaní, tento rok máme vyšší podiel úplných nováčikov. Podnikanie si tak často skôr len vyskúšajú s tým, že sa k nemu v budúcnosti možno vrátia. Zaujímavé je, že podobný trend sme v Českej republike nezaznamenali,“ vysvetľuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy.
Čítajte rozhovor Šéfredaktor tvnoviny.sk: Nenávisť na internete nie je regulovaná. Je to večný boj, ktorý médiá nesmú prehraťNárast potvrdzujú aj dáta spoločnosti, podľa ktorých funguje až 88 % projektov, ktoré sa zakladali v prvom polroku 2022 dodnes. Z e-shopov, ktoré vznikli v prvom polroku 2023, teda sú o rok mladšie, do augusta 2023 prežilo 87 %. Platí tak, že aj keď veľa nových projektov vzniká, pomerne veľa ich aj končí.
Na Slovensku a v Česku dominujú rôzne kategórie
Voči roku 2022 sa však zmenilo zameranie nových internetových obchodov. Na slovenskom trhu zaznamenali najvyšší medziročný prírastok e-shopy v kategóriách oblečenie a doplnky (viac než 46 %), dom a záhrada (viac než 42 %) a šport a voľný čas (takmer 42 %).
V Českej republike, naopak, zaznamenala najsilnejšia kategória oblečenie a doplnky výrazný prepad v počte nových -shopov, a to takmer o 42 %. Aj prírastok v druhej najsilnejšej kategórii – jedlo – výrazne poklesol, a to o 33,5 %.
Čítajte aj Nemocnica Rázsochy je o krok bližšie k realizácii. Pozrite si novú vizualizáciu celého projektu„Zaujímavosťou je, že kým v roku 2022 bol medziročný prírastok e-shopov kategórii obuv na úrovni 12 %, v prvom polroku je prírastok zanedbateľný. Rapídny nárast však zaznamenal segment domácnosť, kde pribudlo v prvom polroku 2023 o 250 % nových elektronických obchodov viac ako v prvom polroku 2022,“ dodáva Pech.
Rastúci záujem o digitálne produkty
Internetový obchod však nemusí vždy predávať len fyzické produkty. „Zaznamenávame čoraz väčší záujem o predaj digitálnych produktov, ako sú napríklad e-knihy, licencie, poukazy a iné. Ide o pomerne rýchlo rastúci segment a predpokladáme, že sa to v najbližšom období odrazí aj v štatistikách,“ uzatvára Pech.