Značka Bud Light sa v posledných týždňoch ocitla na druhom mieste v rebríčku najpredávanejších pív v Spojených štátoch, ktorému dominovala posledných viac ako 20 rokov. Titul najpredávanejšieho piva si držala od roku 2001.
Čítajte rozhovor Šéfredaktor tvnoviny.sk: Nenávisť na internete nie je regulovaná. Je to večný boj, ktorý médiá nesmú prehraťOd apríla však čelí bojkotu Američanov, ktorých pobúrila spolupráca firmy s transrodovou komičkou a influencerkou Dylan Mulvaney, ktorá má na TikToku 10,6 milióna a na Instagrame ďalších 1,8 milióna sledovateľov. Podľa denníka The Washington Post môže vývoj súvisieť aj s dlhodobými trendmi na americkom trhu.
Kultúrna vojna kvôli pivu
Najpredávanejším pivom v USA sa na jar stalo mexické Modelo Especial. Podľa analýzy spoločnosti Bump Williams v poslednom mesiaci tvorili jeho predaje v obchodoch s potravinami a alkoholom 8,4 percenta celkového objemu, zatiaľ čo Bud Light spadol na 7,3 percenta. Ešte v marci pritom si Bud Light držal desať percent, zatiaľ čo Modelo Especial mal podiel na trhu 7,7 percenta.
Správa o novej najpredávanejšej značke piva prišla asi dva mesiace po tom, ako sa Bud Light stal predmetom „kultúrnych vojen“ v americkej spoločnosti. Keď spoločnosť zaslala transrodovej influencerke k ročnému výročiu zmeny pohlavia špeciálnu plechovku piva s jej tvárou, nasledovala vlna kritiky od komentátorov, politikov a celebrít americkej konzervatívnej scény.
Pivo sa stalo terčom bojkotu a súčasťou konzervatívneho hnutia proti právam transrodových osôb a marketingovým kampaniam ústretovým ku komunite LGBT+. Spevák Kid Rock či hráč amerického futbalu Trae Waynes na protest nahrali videá, na ktorých strieľajú do plechoviek Bud Light. Firma zároveň čelila kritike liberálnych zákazníkov a fanúšikov influencerky, podľa ktorých sa za ňu dostatočne nepostavila.
Obidve značky Bud Light a Modelo Especial spadajú pod najväčší svetový pivovar AB InBev. Kontroverzia priniesla pivu Bud Light pokles predaja, no dlhodobé trendy na trhu už skôr svedčili v prospech Modelo Especial. „Modelo a ďalšie mexické pivá sa v posledných rokoch výraznejšie etablovali na trhu v Spojených štátoch,“ uviedol denník The Washington Post. Analytici podľa neho mesiace pred aktuálnym bojkotom predpovedali, že mexická značka do roku 2030 vystrieda doposiaľ dominantný Bud Light.
Letná kampaň piva Bud Light:Po dvojtýždňovom bojkote konzervatívcov zverejnil na sieti X (predtým Twitter) generálny riaditeľ pivovaru Brendan Whitworth otvorený list. „Nikdy sme nemali v úmysle byť súčasťou diskusie, ktorá rozdeľuje ľudí. Zaoberáme sa spájaním ľudí pri pive,“ napísal v ňom.
Pivný gigant však nezostal v konzervatívnom hľadáčiku sám. Štyri dni po tom, čo influencerka zverejnila svoje video s pivom Bud Light, oznámila na Instagrame platené partnerstvo so spoločnosťou Nike.
Čítajte aj Čoraz viac Slovákov skúša podnikať online. Veľa nováčikov však s e-shopom rýchlo skončíPokles tržieb aj zisku
Pivovarníckemu konglomerátu AB InBev klesli v druhom štvrťroku tržby aj zisk. V Spojených štátoch, ktoré sú jeho najväčším trhom, sa prepadli o 10,5 percenta a hrubý prevádzkový zisk (EBITDA) o 28,2 percenta. Na poklesu zisku sa podľa spoločnosti podieľali aj vyššie náklady na suroviny a reklamu. Medziročne sa však tržby zvýšili o 2 percentá na 15,1 miliardy dolárov. Pivovar uviedol, že to je vďaka záujmu o drahšie značky piva a zvýšeniu cien.
Skupina AB InBev vznikla v roku 2008, kedy belgický pivovar InBev prevzal za 52 miliárd dolárov amerického konkurenta Anheuser-Busch. V roku 2016 skupina kúpila zhruba za 100 miliárd dolárov svojho najväčšieho rivala SABMiller. Celosvetovo vyrába zhruba štvrtinu všetkého piva. Medzi značky skupiny patrí napríklad Budweiser, Beck's, Corona či Stella Artois.