Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Netýka sa len starších, naletieť môže ktokoľvek. Počet obetí phishingu rastie

S podvodnou komunikáciou majú skúsenosť až dve tretiny Slovákov.

09.07.2023 06:00
phishing Foto:
debata
obrazovka, televízor, televízia, rodina, obývačka, mládež, chlapci, pozeranie, sledovanie Čítajte aj Hľadanie najhoršieho slovenského seriálu pokračuje: Tieto hity sa vyhli veľkej hanbe

Podvodná komunikácie s cieľom získať prístup k citlivým informáciám (tzv. phishing), sa stáva bežnou súčasťou našich životov. Dvaja z troch Slovákov sa s ňou už stretli, či už priamo alebo cez svojich známych. Z reprezentatívneho online prieskumu agentúry NMS Market Research Slovakia vyplýva, že 1 z 10 sa dokonca stal obeťou podvodnej komunikácie.

mission impossible, Čítajte aj Toto bude najakčnejší filmový trhák roka: Tom Cruise predvedie šialenú jazdu

„Z našich dát je jasné, že obeťou phishingu sa môže stať ktokoľvek, netýka sa len určitej skupiny obyvateľstva. Medzi oslovenými, ktorí nám potvrdili, že sa stali obeťou, nájdeme porovnateľné zastúpenie mužov a žien, ale aj ľudí z rôznych vekových kategórií. Netýka sa teda len starších. Jedinou skupinou, ktorá v porovnaní so zvyškom populácie má osobnú skúsenosť s phishingom, ale doteraz podvodníkom podľa ich slov nenaleteli, sú ľudia s vysokoškolským vzdelaním,“ hovorí Denisa Lakatošová z NMS Market Research Slovakia.

Na telo, Eduard Heger, Peter Pellegrini Čítajte aj Predbehol Pellegriniho aj Hegera: Televízne politické diskusie majú nového lídra

Podvodná komunikácia zatiaľ obišla 37 percent Slovákov. Zvyšok s ňou buď má vlastnú skúsenosť (37 %), alebo poznajú niekoho, kto sa s podvodnou komunikáciou stretol (20 percent), prípadne oboje (7 %). Každý štvrtý Slovák, ktorý si zažil podvodnú komunikáciu na vlastnej koži, sa dokonca stal aj jej obeťou. V prepočte na celú populáciu to znamená, že 1 z 10 ľudí naleteli podvodníkom a stali sa obeťou phishingu.

prieskum, phishing, NMS

Pozor pri komunikácii od pošty a bánk

Viac ako tretina ľudí (35 %), ktorí majú vlastnú skúsenosť s podvodnou komunikáciou, si spomína na to, že podvodná komunikácia vystupovala v mene konkrétnej značky. V spontánnom uvedení konkrétnej značky absolútne najčastejšie figuruje Slovenská pošta, v ktorej mene ľudia najčastejšie obdržali podvodnú komunikáciu.

Na druhom mieste sú banky, najčastejšie spomínané ČSOB, Slovenská sporiteľňa a VÚB banka. Silne im konkuruje aj aplikácia na predaj noseného oblečenia Vinted. Ďalšou skupinou, ktorú podvodníci radi zneužívajú, sú doručovateľské spoločnosti – najčastejšie uvádzajú DHL a Packetu.

prieskum, phishing, NMS

Najviac ohrození sme v online prostredí

Slováci najčastejšie prišli do kontaktu s podvodnou komunikáciou pri emailovej komunikácii (58 %), alebo cez sociálne siete (42 %). Podvodníci majú snahu zastihnúť svoje obete aj prostredníctvom telefónu (31 %) alebo cez SMS (29 %). Osobne prišlo s podvodníkmi do styku 6 % populácie, 5 % cez poštovú zásielku.

prieskum, phishing, NMS

Online prieskum prebiehal v čase od 28. marca – 2. apríla 2023. Zúčastnilo sa ho 1 008 respondentov, ktorí tvorili reprezentatívnu vzorku online populácie vo veku 18+ rokov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #phishing #NMS Market Research Slovakia