Environmentálny spôsob podnikania s ohľadom na životné prostredie je celosvetovým trendom. Počas pandémie sa mnoho Slovákov naučilo rozmýšľať lokálne a začali nakupovať u slovenských a českých výrobcov.
Čítajte aj RTVS má veľké plány. V blízkej budúcnosti chce spustiť úplne novú stanicuAby e-shopy podnikali v súlade s udržateľnosťou, nemusia nutne predávať len produkty, ktoré sú ekologicky úsporné voči prostrediu. Dôležitý je komplexný prístup k znižovaniu vlastnej uhlíkovej stopy, napríklad používaním zero waste (bezodpadového) balenia, podporou lokálnych dodávateľov alebo dôslednou recykláciou všetkého odpadu. K sociálnemu presahu dochádza aj zodpovedným prístupom k zamestnancom, dodávateľom a celej komunite.
Nový projekt „Udržateľný e-shop“ chce podporiť a motivovať e-shopy, ktoré sa snažia o udržateľnú prevádzku a myslia na environmentálne a spoločenské dopady svojho podnikania. Po úspechu v Českej republike ho na Slovensko prináša nákupný poradca Heureka spolu s VÚB bankou a spoločnosťou Visa.
Čítajte aj Na Slovensko prichádza seriál, ktorý tu nikdy nebol. Je úlohou lídra posúvať hranice, hovorí programová riaditeľka Markízy„Som veľmi rád, že v krátkom čase od spustenia certifikácie udržateľných e-shopov v Česku prichádzame s touto iniciatívou aj na Slovensko. Zákazníci tak získajú pri online nákupoch dodatočné informácie, vďaka ktorým môžu lepšie využiť svoje spotrebiteľské práva a nakupovať len v serióznych e-shopoch, ktoré navyše spĺňajú najnovšie štandardy udržateľného správania. Téma udržateľnosti je vysoko aktuálna a mimoriadne dôležitá najmä pre mladších zákazníkov, ktorí udržateľné produkty a e-shopy aktívne vyhľadávajú,“ hovorí Tomáš Braverman, generálny riaditeľ Heureka Group.
Inšpirácia k zmene, ktorá je nevyhnutná
VÚB banka sa už dlhší čas venuje udržateľnosti a snaží sa firmy podporovať v ich transformácii k ‚zelenšiemu‘ spôsobu podnikania. „Veríme, že zodpovednosť konať v súčasnosti spočíva na každom z nás. Iniciatíva „Udržateľný e-shop“ vie firmám pomôcť v podnikaní a ich klientom v lepšom rozhodovaní sa a možno ich aj inšpirovať k zmene, ktorá je pre všetkých nás zrejme nevyhnutná. Aj preto som presvedčená, že využijú možnosť sa do nej zapojiť,“ vysvetľuje Martina Hrivnáková, riaditeľka oddelenia marketingu a komunikácie vo VÚB banke.
Čítajte aj Bez e-shopu obchodníci ťažko udržia krok s dobou. Tieto tri trendy budú tento rok kľúčovéUdržateľnosť je konkurenčná výhoda
Aj v spoločnosti Visa veria, že je dôležité pomáhať chrániť našu planétu a prírodné zdroje a podporovať klimatické opatrenia. „Viac ako polovica Slovákov (54 %) v našom nedávnom prieskume uviedla, že udržateľnosť je dôležitým faktorom pri výbere výrobku alebo služby. A až 66 % si myslí, že udržateľnosť je dôležitým faktorom, ktorým spoločnosť získava výhodu oproti konkurencii,“ hovorí Ľubica Gubová, country manažérka spoločnosti Visa pre Slovensko.
„Ak Heureka označí e-shop ako udržateľný, pomôže tým zákazníkom ľahšie sa orientovať a ušetriť čas, ktorý by inak museli stráviť hľadaním informácií o spoločenskom a environmentálnom vplyve produktu,“ dodáva Gubová.
Čítajte aj Má home office perspektívu? Slovensko je na chvoste EÚ, z domu pracuje len každý desiaty zamestnanecZviditeľnenie udržateľných značiek
Do iniciatívy „Udržateľný e-shop“ na Slovensku sa po úspešnom zapojení v Česku pridáva aj organická kozmetika Soaphoria, ktorá je vyrábaná z prírodných surovín zo Slovenska. Sestry Bodnárové považujú certifikáciu za prínosnú nielen pre stále rastúci počet zodpovedne zmýšľajúcich spotrebiteľov, ale aj pre zviditeľnenie samotných značiek, ktoré konajú udržateľne.
„Základom je zamyslieť sa nad svojím fungovaním a presvedčením. Aj v udržateľnosti totiž platí, že ak svojmu cieľu neveríte, váš prechod na udržateľnosť nebude z dlhodobého hľadiska efektívny, pretože pôjdete sami proti sebe,“ hovoria Bianka a Rita Bodnárové, ktoré stoja za úspechom prírodnej kozmetiky Soaphoria.
Čítajte ďalej: Kto sa môže stať udržateľným e-shopom? Aké podmienky musí splniť, aby získal ikonu „Udržateľný e-shop“?