S nástupom pandémie a s ňou súvisiacich obmedzení začal e-commerce napĺňať svoj potenciál aj na Slovensku. Mnohí obchodníci, ktorí sa do tej doby online priestoru bránili, pochopili, že bez e-shopu sa im krok s dobou podarí udržať len veľmi ťažko.

A hoci je e-commerce trendom sám o sebe, tiež podlieha trendom, ktoré rýchlo a zásadne menia celý jeho charakter. Spoločnosť Upgates, ktorá vytvára platformu pre prevádzkovanie e-shopov, sa každoročne pokúša identifikovať kľúčové trendy v odvetví, ktoré by mali prevádzkovatelia elektronických obchodov sledovať. V roku 2023 to budú tieto tri:
1. Umelá inteligencia
Snáď najsilnejším trendom roku 2023 je a bude umelá inteligencia, ktorej pokrok je v ostatných mesiacoch doslova enormný. Pretrvávajúci ošiaľ okolo sprístupnenia umelej inteligencie širšej verejnosti sa, prirodzene, prejaví aj v e-commerce a to hneď na viacerých úrovniach: v reklamných systémoch, tvorbe obsahu, prekladoch či dokonca v programovaní a kódovaní.
Súčasné algoritmy Googlu aj Facebooku dokážu tovar e-shopov predávať pomerne efektívne aj bez výraznejšieho nastavenia. Aj začínajúci prevádzkovateľ e-shopu bez väčších predchádzajúcich skúseností je dnes, vďaka pokročilým reklamným systémom, schopný spúšťať rentabilné kampane. Všetko jednoducho stačí nechať na robotovi.

Umelá inteligencia dokáže tiež na počkanie vygenerovať článok, ktorý zákazníkom e-shopu pomôže napríklad s výberom správneho produktu či akýmkoľvek iným problémom. „Aspoň zatiaľ by sme sa však na AI nemali spoliehať úplne. Je skvelým pomocníkom pri získavaní komplexných informácií, na základe ktorých môže byť tvorba článku výrazne rýchlejšia. Ak aj AI používame priamo na tvorbu článkov, mali by sme ich fakticky kontrolovať,“ upozorňuje obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates Martin Pech.
Odborníci očakávajú, že v blízkej budúcnosti AI pomôže výrazne šetriť čas potrebný na manuálne činnosti (písanie článkov, prekladanie, nastavovanie reklám), čo vytvorí priestor na vytváranie komplexných stratégií a inovácií. Súčasní profesionáli sa tak presunú skôr do pozície konzultantov.

2. Udržateľnosť a re-commerce
Udržateľnosť je v e-commerce často skloňovaný pojem. Mnohé e-shopy pôsobia vo viacerých krajinách, čo vyžaduje fungovanie zložitej logistickej siete niekoľkých dopravcov. Zásielky sú navyše balené do škatúľ, pričom sa často používajú jednorazové výplne. Tieto aspekty vníma čoraz väčší počet zákazníkov, ktorí preferujú e-shopy s udržateľným prístupom. Tým býva recyklácia obalových materiálov či možnosť ekologickejšieho doručenia.
Rásť by mal podľa Pecha aj dopyt po predaji už používaných vecí, tzv. re-commerce: „Na internete nejde o nič nové, starý dobrý Bazoš pozná snáď každý, kto má prístup na internet. Očakáva sa však, že re-commerce bude na trh intenzívnejšie prenikať vo forme samostatných e-shopov. Jednou z prvých lastovičiek na Slovensku je projekt knihobot.sk. Okrem predaja použitého tovaru ale vidím obrovskú dieru na trhu v predaji tovaru, ktorý sa e-shopom vrátil.“

3. Mobile commerce
Tretím dominantným trendom na nasledujúce obdobie je a bude mCommerce. Už dnes príde na Slovensku zo smartfónov a tabletov často viac ako polovica objednávok a predpokladá sa, že celosvetovo tvoria mobilné zariadenia až 70 percent transakcií uskutočnených v e-commerce. A to segment mobile commerce ešte zďaleka nenaplnil svoj potenciál.
Responzivita je tak dnes pri e-shopoch absolútnou nevyhnutnosťou a v kvalitných e-shopových riešeniach je aj samozrejmosťou. Inými slovami, e-shop musí byť pre úzke obrazovky mobilných zariadení vytváraný minimálne rovnako dôkladne ako pre obrazovky počítačov.