Združenie reklamných profesionálov Art Directors Club Czech Republic (ADC) vylúčilo zo svojich radov Marka Prchala, ktorý pracuje pre predsedu ANO Andreja Babiša. Jeho kampaň pred nadchádzajúcim druhým kolom prezidentských volieb považuje združenie za neetickú. Je to prvé vylúčenie člena za 30 rokov fungovania ADC.
Babiš: Text sa nepodaril
Andrej Babiš, ktorý sa v druhom kole volieb stretne s bývalým vysokým predstaviteľom NATO generálom Petrom Pavlom, čelil kritike za bilbordy s textom „Nezavlečiem Česko do vojny. Som diplomat. Nie vojak. Prezident Babiš.“
Kritici mu vyčítali, že straší voličov. Babiš priznal, že text sa nepodaril, a sľúbil, že ho zmení. Na bilbordoch sa potom objavili nové plagáty s nápisom „Generál neverí v mier“ s dodatkom „Voľte mier. Voľte Babiša“.
„Používať, a k tomu ešte úplne bezohľadne a účelovo, marketing a reklamu na šírenie klamstiev, strachu a štiepenia spoločnosti, je nielen amorálne, ale zároveň aj nebezpečné pre budúce smerovanie odboru,“ uviedol predseda ADC David Suda. „Sme presvedčení, že spôsob, akým bola vedená táto prezidentská kampaň, by rozhodne nemal byť tolerovaný,“ poznamenal.
Čítajte aj Bude to byrokratický nezmysel roka? Slovenskí youtuberi a tiktokeri sa musia zaregistrovať, inak im hrozí pokutaKampaň prekračuje hranice
Podľa členov ADC prekračuje Babišova kampaň nielen profesionálne, ale aj etické hranice. Prchala kvôli tomu vyzvali na rezignáciu, čo odmietol. Zvolali preto mimoriadnu schôdzu klubu, kde sa na jeho odvolaní zhodli.
Členovia ADC sa zároveň zaviazali k zostaveniu etického kódexu politickej reklamy. Chcú, aby boli odborne definované hranice poctivého a profesionálneho marketingu politických kampaní. „Tie, na rozdiel od komerčnej marketingovej komunikácie, doteraz nespadajú pod žiadny kontrolný orgán, aj napriek obrovským dopadom na spoločnosť,“ uviedlo združenie.
Art Directors Club Czech Republic bol založený v roku 1993. Združuje takzvaných kreatívcov z komunikačných a brandingových agentúr, dizajnových štúdií, ale tiež nezávislých kreatívnych pracovníkov, ako sú textári, fotografi či ilustrátori, ktorí významnou mierou pôsobia v oblasti komerčnej komunikácie.