Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Slovenské e-shopy zaznamenali prvýkrát v histórii prepad, čaká ich ďalšie „čistenie trhu“

Pod výsledok sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov.

15.01.2023 06:00
online nakupovanie, e-shop Foto:
ilustračné foto
debata
star wars, Čítajte aj Január na Disney+: Nuda nehrozí! Pripravte sa na nával nových filmov a seriálov

Slovenský e-commerce trh po troch mega rastových rokoch v roku 2022 poklesol o 13 %. Aj keď bol pokles rastu očakávaný, pod výsledok sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov. E-commerce zažíva turbulentné časy, no jeho vývoj bude čoraz viac korešpondovať s celkovým vývojom slovenskej ekonomiky.

Objem online nákupov na Slovensku v roku 2022 dosiahol 1,8 miliardy eur, čo voči predchádzajúcemu roku znamená pokles o 13 %. V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo obyvateľstvo výraznejšie a skôr, bol pokles na podobnej úrovni (-12 %), avšak rast e-commerce v predchádzajúcich rokoch bol nižší. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.

Vývoj online nákupov na Slovensku:

  • 2019: 1,36 mld. eur, +20%
  • 2020: 1,75 mld. eur, +29%
  • 2021: 2,08 mld. eur, +19%
  • 2022: 1,81 mld. eur, –13%
MALL Shop Čítajte aj Jeden z najväčších e-shopov zatvára svoje predajne. Mení aj sieť výdajní

Po výraznom raste nastal útlm

Výsledky za rok 2022 sú pre niektorých internetových obchodníkov veľkým sklamaním. Po dvoch pandemických rokoch výrazného rastu však bol útlm očakávaný. „Pandémia e-commerce paradoxne pomohla. Výrazne narástol objem internetových nákupov a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Dominantné postavenie elektroniky je minulosťou a najrýchlejšie rastúcimi kategóriami boli tie, ktoré v minulosti v e-commerce prakticky neexistovali,” hovorí šéf Heureka Grou Tomáš Braverman.

Niektoré kategórie rástli

Najvýraznejší nárast až o 4 % zaznamenala kategória Auto-moto, ktorá sa už prebojovala na 3. miesto, a nárast zaznamenala aj kategória Kozmetika a zdravie (+3 %). Obavy spotrebiteľov sa najviac prejavili v kategóriách Sexuálne a erotické pomôcky (-41 %), Oblečenie a móda (-22 %), Filmy, knihy, hry (-21 %) a Nábytok (-17 %).

Kľúčová kategória Elektronika si pripísala stratu 5 %, no napriek tomu je stále najväčšou kategóriou s podielom 19,4 %. „Druhá najväčšia kategória Bielej techniky síce zaznamenala prepad o 8 %, no zaujímavým trendom bol vývoj priemernej ceny chladničiek, ktorá v sa poslednom kvartáli 2022 vyšplhala na rekordných 540 eur, čo je až o 25 % viac ako je dlhodobá priemerná cena za 4 roky. Predpokladáme, že to súvisí s hľadaním zdrojov úspor, kde mnohí spotrebitelia vymieňali svoje staré spotrebiče za úspornejšie,“ hovorí Tomáš Braverman.

Medziročný vývoj záujmu o jednotlivé kategórie na internete:

  • Auto-moto: +4 %
  • Kozmetika a zdravie: +3 %
  • Jedlo a nápoje: 0 %
  • Elektronika: –5 %
  • Biela technika: –8 %
  • Hobby: –8 %
  • Šport: –9 %
  • Dom a záhrada: –13 %
  • Detský tovar: –14 %
  • Nábytok: –17 %
  • Filmy, knihy, hry: –21 %
  • Oblečenie a móda: –22 %
  • Sexuálne a erotické pomôcky: – 41 %
online Čítajte aj TOP 20 webov v roku 2022: Zoznam predbehol Sme, štyri weby narástli až o desiatky percent

Top produkty roka 2022

Neistota panujúca z konfliktu na Ukrajine sa prejavila v raketovom náraste predaja produktov ako sú elektrocentrály či powerbanky. Prepadákom roka sú bežecké pásy, kuchynské roboty a robotické vysávače. Slováci tak potvrdili, že sú z dôvodu rastúcich obáv ochotní vzdať sa produktov, ktoré im uľahčujú starostlivosť o domácnosť alebo im prinášajú radosť.

Podiely jednotlivých kategórií v roku 2022:

  • Elektronika: 19,4 %
  • Biela technika: 12,4 %
  • Auto-moto: 11,0 %
  • Dom a záhrada: 11,0 %
  • Nábytok: 9,0 %
  • Šport: 8,8 %
  • Oblečenie a móda: 7,9 %
  • Kozmetika a zdravie: 6,6 %
  • Hobby: 4,9 %
  • Detský tovar: 4,7 %
  • Jedlo a nápoje: 2,5 %
  • Filmy, knihy, hry: 1,4 %
  • Sexuálne a erotické pomôcky: 0,6 %

Aký bude e-commerce v roku 2023?

Začiatok roka 2023 bude skutočne zaujímavý. Hoci stále pretrvávajú obavy spotrebiteľov a neistota spojená s rastom cien energií a infláciou, v priebehu druhého štvrťroka by mohlo nastať zlepšenie. Bude už po vykurovacej sezóne a Slováci budú vedieť, či museli siahnuť na svoje rezervy a úspory, aby pokryli zvýšené náklady.

Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať celkového vývoju ekonomiky a miery nezamestnanosti. Z pohľadu cien sa očakáva výraznejší rast, keďže sa naplno začne prejavovať inflácia.

„Pre e-shopy, ktoré v posledných rokoch výrazne investovali do svojho rastu a nastavili svoje biznis plány na „pandemické čísla“, môže byť tento rok likvidačný. Očakávame ďalšie „čistenie trhu“ a pokles počtu e-shopov, ktorý sa začal už v roku 2022. Vyťažiť z uvoľneného priestoru môžu tí obchodníci, ktorí efektívne rozširovali svoj sortiment v súlade s potrebami spotrebiteľov,“ uzatvára Braverman.

Zdroj údajov: Heureka.sk

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #e-commerce #Heureka #online nakupovanie #e-shopy