
Slovenský e-commerce trh po troch mega rastových rokoch v roku 2022 poklesol o 13 %. Aj keď bol pokles rastu očakávaný, pod výsledok sa podpísali predovšetkým obavy spotrebiteľov. E-commerce zažíva turbulentné časy, no jeho vývoj bude čoraz viac korešpondovať s celkovým vývojom slovenskej ekonomiky.
Objem online nákupov na Slovensku v roku 2022 dosiahol 1,8 miliardy eur, čo voči predchádzajúcemu roku znamená pokles o 13 %. V susednom Česku, ktoré má síce vyššiu životnú úroveň, no zdražovanie energií zasiahlo obyvateľstvo výraznejšie a skôr, bol pokles na podobnej úrovni (-12 %), avšak rast e-commerce v predchádzajúcich rokoch bol nižší. Vyplýva to z analýz nákupného poradcu Heureka.
Vývoj online nákupov na Slovensku:
- 2019: 1,36 mld. eur, +20%
- 2020: 1,75 mld. eur, +29%
- 2021: 2,08 mld. eur, +19%
- 2022: 1,81 mld. eur, –13%

Po výraznom raste nastal útlm
Výsledky za rok 2022 sú pre niektorých internetových obchodníkov veľkým sklamaním. Po dvoch pandemických rokoch výrazného rastu však bol útlm očakávaný. „Pandémia e-commerce paradoxne pomohla. Výrazne narástol objem internetových nákupov a zároveň sa výrazne zmenila aj skladba nakupovaných produktov. Dominantné postavenie elektroniky je minulosťou a najrýchlejšie rastúcimi kategóriami boli tie, ktoré v minulosti v e-commerce prakticky neexistovali,” hovorí šéf Heureka Grou Tomáš Braverman.
Niektoré kategórie rástli
Najvýraznejší nárast až o 4 % zaznamenala kategória Auto-moto, ktorá sa už prebojovala na 3. miesto, a nárast zaznamenala aj kategória Kozmetika a zdravie (+3 %). Obavy spotrebiteľov sa najviac prejavili v kategóriách Sexuálne a erotické pomôcky (-41 %), Oblečenie a móda (-22 %), Filmy, knihy, hry (-21 %) a Nábytok (-17 %).
Kľúčová kategória Elektronika si pripísala stratu 5 %, no napriek tomu je stále najväčšou kategóriou s podielom 19,4 %. „Druhá najväčšia kategória Bielej techniky síce zaznamenala prepad o 8 %, no zaujímavým trendom bol vývoj priemernej ceny chladničiek, ktorá v sa poslednom kvartáli 2022 vyšplhala na rekordných 540 eur, čo je až o 25 % viac ako je dlhodobá priemerná cena za 4 roky. Predpokladáme, že to súvisí s hľadaním zdrojov úspor, kde mnohí spotrebitelia vymieňali svoje staré spotrebiče za úspornejšie,“ hovorí Tomáš Braverman.
Medziročný vývoj záujmu o jednotlivé kategórie na internete:
- Auto-moto: +4 %
- Kozmetika a zdravie: +3 %
- Jedlo a nápoje: 0 %
- Elektronika: –5 %
- Biela technika: –8 %
- Hobby: –8 %
- Šport: –9 %
- Dom a záhrada: –13 %
- Detský tovar: –14 %
- Nábytok: –17 %
- Filmy, knihy, hry: –21 %
- Oblečenie a móda: –22 %
- Sexuálne a erotické pomôcky: – 41 %

Top produkty roka 2022
Neistota panujúca z konfliktu na Ukrajine sa prejavila v raketovom náraste predaja produktov ako sú elektrocentrály či powerbanky. Prepadákom roka sú bežecké pásy, kuchynské roboty a robotické vysávače. Slováci tak potvrdili, že sú z dôvodu rastúcich obáv ochotní vzdať sa produktov, ktoré im uľahčujú starostlivosť o domácnosť alebo im prinášajú radosť.
Podiely jednotlivých kategórií v roku 2022:
- Elektronika: 19,4 %
- Biela technika: 12,4 %
- Auto-moto: 11,0 %
- Dom a záhrada: 11,0 %
- Nábytok: 9,0 %
- Šport: 8,8 %
- Oblečenie a móda: 7,9 %
- Kozmetika a zdravie: 6,6 %
- Hobby: 4,9 %
- Detský tovar: 4,7 %
- Jedlo a nápoje: 2,5 %
- Filmy, knihy, hry: 1,4 %
- Sexuálne a erotické pomôcky: 0,6 %
Aký bude e-commerce v roku 2023?
Začiatok roka 2023 bude skutočne zaujímavý. Hoci stále pretrvávajú obavy spotrebiteľov a neistota spojená s rastom cien energií a infláciou, v priebehu druhého štvrťroka by mohlo nastať zlepšenie. Bude už po vykurovacej sezóne a Slováci budú vedieť, či museli siahnuť na svoje rezervy a úspory, aby pokryli zvýšené náklady.
Ďalší vývoj e-commerce sa bude odvíjať celkového vývoju ekonomiky a miery nezamestnanosti. Z pohľadu cien sa očakáva výraznejší rast, keďže sa naplno začne prejavovať inflácia.
„Pre e-shopy, ktoré v posledných rokoch výrazne investovali do svojho rastu a nastavili svoje biznis plány na „pandemické čísla“, môže byť tento rok likvidačný. Očakávame ďalšie „čistenie trhu“ a pokles počtu e-shopov, ktorý sa začal už v roku 2022. Vyťažiť z uvoľneného priestoru môžu tí obchodníci, ktorí efektívne rozširovali svoj sortiment v súlade s potrebami spotrebiteľov,“ uzatvára Braverman.
Zdroj údajov: Heureka.sk