Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Na Slovensku sa preinvestovalo do internetovej reklamy 87 miliónov eur

V prvom polroku zaznamenali výdavky do online reklamy 10% rast v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

06.09.2022 16:30
online, internet Foto:
debata

V prvom polroku tohto roka investovali firmy do reklamy na slovenskom internete 87 miliónov eur, čo je o 10 % viac, ako tomu bolo v rovnakom období minulého roka.

Najviac k tomu prispeli reklamné formáty „riadková inzercia“ (+26 %), „vyhľadávanie“ (+10 %) a „natívna reklama“ (+11 %). Pod rast riadkovej inzercie sa podpísala najmä reklama na pracovných portáloch a portáloch nehnuteľností.

návštevnosť webov Čítajte aj Návštevnosť webov: Čas opäť predbehol Topky, Denník N sa vrátil do top dvadsiatky

Najviac rástla audio reklama

Najvyšší rast v online zaznamenala „digitálna audio reklama“ (+75 %), ktorá vo finančnom vyjadrení zatiaľ nedosiahla na svoj prvý milión eur. Za vysokým rastom však stoja navyšujúce sa rozpočty klientov do reklamy v podcastoch či audio stream platforiem za posledné 2 roky.

Na druhej strane, najnižší rast zaznamenala „display reklama“ (+4 %), ktorá však má v celkových výdavkoch stále najväčší podiel – spolu s video reklamou je to až 55 %.

Výdavky do online reklamy v prvom polroku 2022 podľa reklamných formátov:
Tabulka1

Trh video reklamy je nasýtený

„Pod nižší rast reklamných výdavkov na Slovensku voči očakávaniam pre celoeurópsky trh sa podpísali nižšie výdavky štátnej správy, oveľa menšie rasty u nadnárodných hráčov v porovnaní z predchádzajúcim obdobím ako aj výrazne nasýtený trh v prípade video reklamy u slovenských vydavateľov,“ hodnotí Matej Kolarovský, predseda Správnej rady IAB Slovakia.

Na navýšenie príjmov na strane slovenských vydavateľov bude potrebné prísť s dodatočným mediálnym priestorom, ktorého výroba je však pomerne nákladná. „Osobne si myslím, že toto bude najväčšia výzva pre slovenských hráčov v nasledujúcom období, keďže celosvetovo je práve video reklama pokladaná za najväčšieho potenciálneho „drivera“ celkového rastu výdavkov do online reklamy,“ dodáva Kolarovský.

Vývoj výdavkov do internetovej reklamy v prvých polrokoch 2019 – 2022:
Graf1-2

Ekonomická situácia spomalí rast

„V porovnaní s predchádzajúcim rokom 2021, kedy výdavky do internetovej reklamy vzrástli o 28 %, sa aktuálny nárast môže zdať pomerne nízky. Treba si však uvedomiť, že 2021 bol absolútne neštandardný rok, v ktorom sa uvoľnilo veľa zamrznutých rozpočtov z predchádzajúceho obdobia a výrazne mu pomohli reklamné rozpočty e-commerce. S 10 % rastom sme dokonca máličko vyššie ako dosiahnuté rasty predchádzajúcich rokov (pred covidom),“ hovorí výkonná riaditeľka IAB Slovakia Daša Karpelová.

Na aktuálnom poklese rastu sa podpísalo viacero dôvodov – celosvetová ekonomická situácia, inflačné tlaky, a v prípade Slovenska aj nemalý vplyv vojny na Ukrajine a s tým spojená energetická kríza. „Rok 2022, podľa môjho názoru, uzatvoríme na jednocifernom čísle alebo s tesným dvojciferným rastom,“ dodáva Karpelová.

sociálne siete Čítajte aj Päť dôvodov, prečo vaše sociálne siete nefungujú

Mobilná reklama bude naďalej rásť

Z hľadiska investícií reklamných online rozpočtov do jednotlivých platforiem, od roku 2021 si mobilná reklama pripisuje väčší objem ako desktopová, jej rast je v prvom polroku 2022 na úrovni +12 %.

Mobilná reklama bude naďalej rásť, avšak už nie tak rýchlo, vzhľadom na to, že sa jej reklamný priestor čo do objemu postupne nasýti. V absolútnej hodnote sa na mobilných zariadeniach zobrazila reklama v hodnote 46 miliónov eur, čo predstavuje 53 % z celkového objemu výdavkov.

Vývoj výdavkov do internetovej reklamy podľa platforiem v prvých polrokoch 2019 – 2022:
Graf3-1

Výsledky investícií do reklamy na slovenskom digitálnom trhu pravidelne zverejňuje združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia. Metodika výpočtu je založená na priamych deklaráciách výdavkov jednotlivých členských médií združenia, ktoré tvoria najväčší slovenskí vydavatelia, a klasifikovaného odhadu výdavkov nadnárodných hráčov AdEx komisiou, ktorej členmi sú zástupcovia najväčších mediálnych agentúr ako aj médií.

Vysvetlivky:

  • Non-video display – bannery, buttony, skyscrapers, overlays, interstitials, pop ups, mobil display, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick;
  • Paid-for-search advertising – reklama zobrazovaná na základe vyhľadávania;
  • Video display – video reklama;
  • Classifieds and directories – kontextové PPC, katalógová reklama, riadková inzercia;
  • Natívna reklama – PR články, Natívne články, Recommended widgety – odporúčacie boxy, In feed reklama, od 2019 textová reklama s obrázkom ako napr. Etarget, Inres, Azet klik, Inclick ak spĺňa charakteristiku natívnej reklamy;
  • Other – email, newsletter, SMS/MMS, SEO, od 2015 aj affiliate a sponsorship, digitálna audio reklama v ktorej sú zahrnuté: reklama umiestnená v podcastoch, v digitálnom rádiu, na stream platformách;

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #IAB Slovakia #internetová reklama
Flowers