
Facebook, Instagram, TikTok, YouTube… Na každej sociálnej sieti nájdete nájdete minimálne 12 svojich známych (alebo ich potomkov). Kameňom úrazu je však práve to, že sa s nimi všetci stretávame na dennej báze. Preto, keď príde na správu firemných profilov, máme pocit, že to zvládneme ľavou zadnou. „Na čo odborníka, kolega má na Instagrame 500 sledujúcich, bude to robiť on,“ zaznieva často na porade.
Prečo to nie je dobrý nápad a prečo sociálne siete vašej značky nefungujú tak, ako by ste si predstavovali, vysvetľujú Jana Plháková a Jakub Dressler z digitálnej agentúry Taste. Neefektívne spravovanie sociálnych sietí môže mať minimálne 5 dôvodov:

1. Neviete, ku komu hovoríte
Kto je vaša cieľovka? Kto by si mohol kúpiť váš produkt či službu, alebo o nej aspoň vedieť? Ak odpovedáte, že všetci, je to omyl. Urobte si dôkladný prieskum. Pozrite si dáta a zistite, koho váš produkt naozaj zaujíma. Ak totiž budete hovoriť na všetkých, neoslovíte nikoho. Jeden z ilustračných príkladov je, že so svojou babičkou nebudete hovoriť o svojej práci rovnako ako s kolegami pri pive.
2. Využívate zlé sociálne siete
Sociálnych sietí dnes existuje mnoho, a tak sa snažíte loviť zákazníkov, kde sa dá. To je tiež zlé. Každá sieť má svojich špecifických používateľov (minimálne pokiaľ ide o vek a pohlavie) a každú z nich navštevujú títo používatelia za iným účelom. Na Instagrame asi nepochodíte s náborom na pozíciu sústružník-frézar a organizovať súťaž o prací prášok na LinkedIne tiež nie je dobrý nápad.
Ak vás ženie argument, že konkurencia robí tiež TikTok, opýtajte sa najskôr, či im to funguje. Plní ciele, ktoré si pre túto sieť stanovili? A je tam vôbec cieľové publikum? Nespravujte sociálne siete len preto, že to robí konkurencia. Najskôr sa vráťte k bodu 1 a zistite, kde svojich budúcich zákazníkov nájdete.

3. Neviete zaujať
Už viete bezpečne, koho osloviť a kde, ale stále sa vám to nedarí? Dôvodom môže byť napríklad to, že vaše príspevky sú nezaujímavé, neprinášajú používateľom žiadnu pridanú hodnotu, prípadne ste ťažko rozpoznateľní medzi ostatnými značkami.
Zamerajte sa na svoju vizuálnu identitu. Na to, ako vaše príspevky vyzerajú. Či je na prvý pohľad jasné, že ide o vašu značku (a nemyslíme tým nevyhnutne obrie logo). Dôležité je, aby zo záplavy tisícov ďalších postov tie vaše nejako vyčnievali. Priemerný používateľ totiž na sociálnych sieťach denne nascrolluje asi 90 metrov. A vaša šanca zaujať sa musí vojsť do iba 10 centimetrov. Myslite na to.
Nezabudnite, že kým začnete predávať, musíte aj dávať. Dajte používateľom dôvod vás sledovať, zdieľajte s nimi pravidelne zaujímavé fakty z odboru, pobavte ich, nechajte ich nahliadnuť do zákulisia. Inšpirujte sa u konkurencie, ale neopisujte! Niekde tam vonku sú totiž ľudia, ktorí potrebujú, aby ste boli autentickí.

4. Neinvestujete do reklamy
Viete, koľko ľudí uvidí príspevok vašej značky na Facebooku bez toho, aby ste investovali do jeho reklamnej podpory? Budú to asi dve percentá vašich sledujúcich. To znamená, že 98 % vašich fanúšikov nemá ani tušenie, že ste strávili 4 hodiny prípravou grafiky, zladením textu a schvaľovaním. Čo potom ďalšie cieľové skupiny, ktoré vás ani nesledujú…
Organický dosah sa nebezpečne blíži nule a všetci správcovia sociálnych sietí sa s tým musia zmieriť. Dobre si spočítajte, koľko času vás stojí tvorba obsahu. Ak zistíte, že vám na propagáciu príspevkov nezostáva rozpočet, znížte radšej ich množstvo. Je lepšie publikovať menej postov, ale o to kvalitnejších, a rozpočet, ktorý by ste investovali do výroby veľkého množstva postov, radšej presuňte do reklamy, do podpory kvalitného obsahu.

5. Ignorujete diskusie
Máte super obsah, ktorý vďaka vypracovanej vizuálnej identite a správnemu zacieleniu reklám vidí tisíce ľudí. Blahoželáme! Tým však vaša práca zďaleka nekončí. Ak nebudete s používateľmi komunikovať, nepodarí sa ich pretvoriť na vašich nových zákazníkov.
Community management na sociálnych sieťach je jedným z hlavných trendov roku 2022 – ľudia už nechcú chodiť na web, hľadať v zálohe odkaz „kontakt“, a potom na infolinke počúvať upokojujúcu hudbu preloženú hláškou „ste v poradí“. Chcú s vašou značkou hovoriť tam, kde vás práve stretli. Tam, kde prirodzene trávia svoj čas. Ak nebudete reagovať na ich otázky či komentáre, podnecovať diskusiu a úprimne sa starať o to, čo vašich fanúšikov trápi, pôjdu nakúpiť ku konkurencii, ktorá ich ignorovať nebude.