Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Starbucks zvažuje odchod z Británie. Chce sa zamerať na posilnenie biznisu v USA

Americký kaviarenský reťazec nezvláda následky pandémie a vysokú infláciu.

19.07.2022 06:00
Starbucks Foto:
Starbucks skúma potenciál svojho podnikania v Británii, kde čelí čoraz tvrdšej konkurencii a meniacim sa návykom zákazníkov.
debata

Americký prevádzkovateľ kaviarní Starbucks skúma možnosti predaja svojej siete vo Veľkej Británii, kde čelí čoraz tvrdšej konkurencii a meniacim sa zvyklostiam zákazníkov. Formálny proces predaja však firma zatiaľ nezačala, uviedol web spravodajskej televízie BBC.

Najväčší kaviarenský reťazec na svete citeľne zasiahlo obmedzenie pohybu ľudí kvôli covidovej pandémii. V máji spoločnosť uviedla, že sa zameria na posilnenie svojho biznisu v Spojených štátoch. Pri medzinárodných aktivitách vyhodnocuje strategické možnosti.

Aký je osud Starbucks na Slovensku, sme sa opýtali zástupcov spoločnosti. „Kaviarne Starbucks vo Veľkej Británii sú riadené inou spoločnosťou než kaviarne na Slovensku,“ uviedla Petra Slámová zo spoločnosti AmRest, ktorá franšízové kaviarne v našom regióne zastrešuje.

Prvá kaviareň na Slovensku bola otvorená 31. mája 2016 v Auparku v Bratislave. Dnes je ich deväť, okrem Bratislavy aj v Nitre, Žiline a Prešove.

kolaz netflix Čítajte aj Toto je desať najdrahších filmov Netflixu. Ich rozpočty sa vyšplhali do závratných výšok

Problémom sú rastúce náklady a zmena zákazníckych návykov

Americký reťazec čelí, rovnako ako jeho konkurenti, rastúcim nákladom a musí sa tiež prispôsobiť meniacim sa zvyklostiam zákazníkov. Kvôli pandémii už mnoho ľudí prešlo na hybridný model práce a pracuje čiastočne z domu.

V Británii tiež čelí silnej konkurencii iných reťazcov, ako je Costa, Pret A Manger a Tim Hortons, a tiež tisícke nezávislých prevádzkovateľov. Viac ako 25-tisíc kaviarní sa nachádza na všetkých hlavných uliciach či v obchodných centrách, konkurenciou je tiež množstvo prevádzok, kde si je možné objednať kávu z auta.

Starbucks má v Británii okolo tisíc kaviarní, z toho 70 % ich funguje formou franšízy. Zvyšok vlastní firma. Za finančný rok do vlaňajšieho októbra firma v Británii zvýšila tržby o 35 % na 328 miliónov libier (v prepočte 387,2 milióna eur). Vykázala tak zisk 13,3 milióna libier proti strate 40,9 milióna libier v predchádzajúcom roku, keď bola nútená kvôli pandémii zatvoriť.

Spoločnosť si už podľa denníka The Times najala firmu Houlihan Lokey, aby preskúmala možnosti budúceho podnikania v Británii. Už v máji pritom oznámila, že kvôli vojne na Ukrajine po 15 rokoch opúšťa Rusko, kde mala 130 kaviarní.

Airbnb Čítajte aj Dovolenkujete cez Airbnb? Tieto novinky vám pomôžu nájsť vysnívané ubytovanie

Starbucks otvoril svoju prvú kaviareň v roku 1971 v historickej časti Pike Place Market v americkom Seattli. Logo a názov spoločnosti boli inšpirované dôstojníkom veľrybárskej lode Frankom Starbuckom z románu Biela veľryba (Moby Dick) spisovateľa Hermana Melvilla. V ľuďoch malo vyvolávať pocit romantiky spojenej so šírym morom a námorníckou tradíciou dávnych obchodníkov s kávou. Dnes má spoločnosť Starbucks viac ako 32-tisíc kaviarní v 80 štátoch.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Starbucks #vojna na Ukrajine