Taliansky úrad na kontrolu komunikácie na sociálnych sieťach (AGCOM) schválil nové prísne pravidlá na zlepšenie transparentnosti príspevkov na sociálnych sieťach, ktoré zverejňujú tzv. celebrity s masovým publikom.
Čítajte aj Zrodil sa nový divácky hit! Slovenským obývačkám kraľuje tento nový seriál...Nové pravidlá boli prijaté v súvislosti s nedávnou kauzou talianskej influencerky Chiary Ferragni. Tú na Instagrame sleduje takmer 30 miliónov fanúšikov a nedávno dostala pokutu 1,075 milióna eur za zavádzanie týkajúce sa charitatívneho predaja limitovanej edície tradičného talianskeho sviatočného koláča známeho ako pandoro, ktorý propagovala ešte pred Vianocami v roku 2022.
Fanúšikovia si koláč v tradičnom obale v „dizajnérskej“ ružovej farbe a posypaný cukrom ružovej farby kúpili v domnienke, že pomôžu detskej nemocnici v Turíne. Koláč sa predával za viac ako 9 eur, pričom bežne stojí menej ako 4 eurá.
Čítajte aj Milovala luxus, vplyvných mužov a moc. Nový seriál inšpirovala šialená politická kauza, ktorá otriasla ČeskomKauza „pandoro-gate“
V kauze pomenovanej „pandoro-gate“ sa začalo trestné vyšetrovanie pre podozrenie z nekalých obchodných praktík. Taliansky dozorný orgán pre hospodársku súťaž uviedol, že reklama a vyššie ceny viedli zákazníkov k presvedčeniu, že kúpou koláča priamo prispievajú na charitu na výskum rakoviny kostí v detskej nemocnici v Turíne.
V skutočnosti influencerkine spoločnosti na celej tejto iniciatíve zarobili viac ako milión eur, vyplýva z vyšetrovania. Výrobca koláča – spoločnosť Balocco – daroval nemocnici ešte pred spustením predaja limitovanej edície len jednorazový príspevok 50-tisíc eur.
Influencerka sa vo videu, kde sa takmer rozplakala, ospravedlnila a priznala chybu, pričom uviedla, že „chcela s dobrým úmyslom spojiť komerčnú aktivitu s charitatívnou“. Zároveň vyhlásila, že daruje turínskej nemocnici 1 milión eur a proti „neprimeranej a nespravodlivej“ miliónovej pokute sa odvolá.
Čítajte aj Zanedbaná časť Bratislavy postupne ožije. V bývalom Istrocheme vyrastie nová štvrťNové pravidlá pre influencerov
Nové pravidlá na zlepšenie transparentnosti príspevkov na sociálnych sieťach sa spočiatku budú vzťahovať na tých influencerov, ktorí uverejňujú príspevky v taliančine a spolupracujú s talianskymi značkami a ktorí majú viac ako milión sledovateľov, uviedol AGCOM vo vyhlásení.
V nových pravidlách sa uvádza, že akýkoľvek uverejnený reklamný obsah bude musieť byť jasne označený, aby bol rozpoznateľný – v opačnom prípade hviezdam sociálnych médií hrozí pokuta až do výšky 600-tisíc eur.
Šéf AGCOM Giacomo Lasorella v rozhovore pre denník La Repubblica spresnil, že AGCOM pracuje na nových pravidlách viac ako rok a nezameral sa konkrétne na Chiaru Ferragni. Podotkol, že pri zvyšovaní predaja produktov a zvyšovaní poznateľnosti majú influenceri – vďaka svojmu obrovskému dosahu – často väčší vplyv ako tradičná reklama.
Chiara Ferragni (36) pôsobí viac ako desať rokov ako módna influencerka. Svoju kariéru odštartovala po spustení módneho blogu s názvom The Blonde Salad v roku 2009. Blog bol taký úspešný, že ukončila štúdium práva na prestížnej milánskej univerzite Bocconi a namiesto toho predávala oblečenie a doplnky pod vlastnou značkou. Na sociálnych sieťach má takmer 30 miliónov sledovateľov a jej majetok sa odhaduje na 40 miliónov eur. Je vydatá za talianskeho rapera Federica Luciu, známeho ako Fedez, s ktorým má dve deti.