Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Koľko plánujeme minúť na vianočné darčeky? Veľký prieskum ukázal, či viac alebo menej ako vlani

Slováci chcú mať hojné Vianoce, no obavy pretrvávajú.

07.12.2023 06:00
Vianoce, darčeky Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Slováci nakupujúci na internete plánujú minúť na vianočné darčeky pre blízkych, napriek pretrvávajúcim obavám, o niečo vyššiu sumu ako vlani. Sviatky chceme mať hojné a doprajeme aj našim najbližším. Vyplýva to z prieskumu nákupného poradcu Heureka v krajinách strednej a východnej Európy, v ktorých pôsobí.

Perinbaba, Čítajte aj Vianoce na Markíze: Rozlúčka s Perinbabou, nová podoba Štedrého večera a to nie je všetko!

Minuloročné Vianoce boli naplno poznačené vojenským konfliktom na Ukrajine, energetickou krízou a rozbiehajúcou sa infláciou. Pre uvedené dôvody 44 % respondentov plánovalo oproti predchádzajúcemu roku na vianočných darčekoch šetriť. V tohtoročnom prieskume ich počet klesol na 32 % a naopak, na 12 % narástol počet tých, ktorí plánujú minúť viac ako pred rokom. Napriek všeobecne deklarovanej snahe šetriť si Slováci aj tento rok na Vianoce doprajú, keďže plánovaný vianočný rozpočet stúpol o +5 % na 292 €.

Zaujímavosťou je, že je len o pár percent nižší ako vianočný rozpočet Čechov. „Vzhľadom na vyššiu životnú úroveň obyvateľov Česka to znamená, že Slováci chcú na Vianoce míňať výrazne vyššiu časť svojich príjmov,“ vysvetľuje Jan Mayer, riaditeľ nákupného poradcu Heureka.sk.

Dunaj, k vašim službám Čítajte aj Top programy novembra: To, čo dokázal Dunaj, k vašim službám, sa nepodarilo žiadnej relácii

Kedy začíname nakupovať?

Online nakupovanie výrazne zmenilo aj nákupy vianočných darčekov. Až 16,5 % respondentov ich nakupuje počas celého roka a využíva tak výhody online nakupovania. Takmer deväť z desiatich respondentov preferuje online nákupy vianočných darčekov pred nákupom v kamenných predajniach a kupujú online minimálne polovicu z nich.

„Keď vám niečo padne do oka, nemusíte váhať a o pár minút viete mať darček kúpený. Jediné, čo musíte riešiť, kam ho dobre schovať, aby ho nenašli deti, ale nie tak dobre, aby ste ho pred Vianocami nenašli ani vy,“ hovorí o výhodách online nakupovania s úsmevom Jan Mayer.

Ženy začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako muži. Dvojnásobne viac žien ich začína nakupovať už v septembri a októbri, naopak, dvojnásobne menej ich nakupuje v decembri a tesne pred Vianocami. Rovnako Česi začínajú nakupovať vianočné darčeky skôr ako Slováci, čo môže vzhľadom na široké zastúpenie českých e-shopov na Slovensku spôsobiť u vybraných produktov problémy s dostupnosťou.

rtvs, mlynská dolina Čítajte aj RTVS reaguje: Nižší príspevok od štátu by znamenal prepúšťanie aj zrušenie dvoch staníc

Koľkých blízkych plánujeme obdarovať?

Ilustračné foto. Foto: Profimedia
Vianoce, darčeky Ilustračné foto.

V priemere kupujeme darčeky pre 5,7 blízkych. Prieskum však odhalil veľký rozdiel medzi mužmi a ženami, ktoré obdarovávajú výrazne väčší počet blízkych (6,6 versus 4,8 v prípade mužov). Z pohľadu regiónu strednej a východnej Európy, v ktorom Heureka Group podniká, sú najštedrejšími z pohľadu obdarovávaných Slovinci (7,1), za ktorými nasledujú Česi (6,7) a Chorváti (6,4). Na druhom konci tabuľky sú naopak Rumuni (4,8), Bulhari (4,9) a Srbi (5,0). Slováci sú spolu s Maďarmi s rovnakým výsledkom v strede tabuľky.

„Vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že Slováci šetria spôsobom "menej darčekov menšiemu počtu ľudí“, kým Česi skôr kúpou lacnejších darčekov," zhŕňa v jednej vete rozdiely medzi vianočnými nákupmi Slovákov a Čechov Mayer.

pelíšky, Čítajte aj Vianoce na Jojke: Presun kultovej komédie z Markízy a klasiky, ktoré diváci milujú

Čo rozhoduje pri nákupe?

Kľúčové kritérium pri hodnotení výrobkov zohráva kvalita, nasleduje cena, tretím kritériom sú recenzie ostatných zákazníkov. „Bohužiaľ, ekologický aspekt hrá rolu len pre necelých 7 % a podpora lokálnych (slovenských) produktov len pre niečo vyše 9 % respondentov, pričom ženy majú tieto kritéria oproti mužom výrazne vyššie, konkrétne ekologický aspekt o 40 % a lokálny až o vyše 70 %,“ poukazuje na rozdiely Mayer.

Online prieskumu nákupného poradcu Heureka.sk sa v októbri 2023 zúčastnilo 1855 používateľov formou dotazníka. Do Heureka Group patrí okrem českej a slovenskej Heureky aj maďarský Árukereső.hu, rumunský Compari.ro, bulharský Pazaruvaj.com, slovinský Ceneje.si, chorvátsky Jeftinije.hr, srbské Idealno.rs a bosniansky Idealno.ba.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #Heureka