SOWA, čiže Social Awards Slovakia, je anketa, v ktorej fanúšikovia influencerov raz ročne hlasujú o svojich najobľúbenejších osobnostiach na sociálnych sieťach. Anketu sprevádza heslo „S vplyvom prichádza zodpovednosť“, ktoré upozorňuje na dôležitosť zodpovedného správania sa v rastúcom online svete.

Víťazov štvrtého ročníka súťaže diváci spoznali v sobotu večer. Najvplyvnejší slovenskí influenceri si ocenenia prevzali na galavečere v priestoroch bratislavskej Incheby. Priamy prenos odvysielala po prvýkrát televízia Joj, ktorá anketu prebrala po troch rokoch, keď ju mala pod patronátom konkurenčná Markíza.
Galavečerom sprevádzala nová moderátorská dvojica Eva „Evelyn“ Kramerová a Matej „Sajfa“ Cifra.

Sobotný prenos v cieľovej skupine 12 – 54 dosiahol katastrofálnu 2,2% sledovanosť s 9,5% trhovým podielom. Pri obrazovkách sedelo iba 121-tisíc divákov. Ide najmenej sledovaný ročník vôbec. Už pred rokom, ešte na Markíze, sa anketa potrápila iba s 189-tisícmi divákov, v cieľovke 12 – 54 priamy prenos uhral 3,4% sledovanosť s 12,3% trhovým podielom. Ide o jednoznačne najväčší prepadák roka, čo sa týka vyhlasovania televíznej ankety v hlavnom vysielacom čase. Jojka ešte 24. júna odvysiela Miss 2023.
Jojka sa pochválila, že podľa organizátora sa do ankety tento rok zapojilo o 200 % viac hlasujúcich ako vlani. Zároveň príspevky z odovzdávania SOWA videlo na Instagrame viac ako 557 000 ľudí s viac ako 16 000 interakciami, na Facebooku 535 000 ľudí s približne 6 000 interakciami a na TikToku dosiahol obsah zo sobotného večera vyše 242 000 videní a 17 000 interakcií.

Kvalita priameho prenosu bola viac ako diskutabilná. Hluché miesta od prvých momentov galavečera striedali márne pokusy o vtipy. Utrápený scenár zaklincovali nepripravení rečníci, ktorí si spromovali vlastné produkty. Neustále prestrihy medzi moderátormi a totálne znudeným publikom, pre ktoré bolo ťažké tlieskať v momentoch, keď to bolo najnutnejšie, zavŕšili problémy so zvukom. Práve prestrihy pôsobili mimoriadne rušivo pre diváka, ktorý sa už odhodlal vydržať sledovať prenos aj po 23:00.
Jediným svetlým bodom boli vybrané ďakovné reči s hlavou a pätou, ktoré predniesla napríklad Zuzana Kovačič Hanzelová a vrcholom večera bol príhovor zástupcov Iniciatívy Inakosť.

Pre porovnanie, posledný ročník ankety OTO z roku 2021, ktorý je veľkosťou porovnateľný so SOWA, sledovalo v septembri 2020, keď uskutočnil jubilejný dvadsiaty a zároveň posledný ročník, až 418-tisíc divákov. V cieľovej skupine 12 – 54 priniesol OTO verejnoprávnej Jednotke 5,9% rating a 19,3% trhový podiel. Oproti roku 2019 OTO klesol o takmer 200-tisíc divákov.
Žiaľ, vyzerá to tak, že Slováci stratili záujem, respektíve si odvykli od sledovania odovzdávaní televíznych cien. Práve SOWA je posledným mohykánom v tejto komerčnej sfére, keďže OTO je už niekoľko rokov mimo a nič nenasvedčuje tomu, že by tento formát mal vrátiť.
Víťazi 4. ročníka ankety SOWA:
KRÁSA: Lucia Šenková (lussimakeupartist)
TIKTOK: Filip Jovanovič (Jovinečko)
PODCAST: Bekim Aziri (Bekimovo horúce kreslo)
ŠPORT A ZDRAVIE: Andrea Štěchová (Andy Štěch)
HUDBA: Sima (Simona Hegerová)
MÓDA: Lukáš Kimlička
CESTOVANIE: Milan Bez Mapy (Milan Bardún)
SPOLOČENSKÁ ZODPOVEDNOSŤ: Zuzana Kovačič Hanzelová
ZÁBAVA: Fero Joke (František Košarišťan)
JEDLO: Mr. Pyco (Martin Pyco Rausch)
HEREC: Ján Koleník
HEREČKA: Jana Kovalčíková
OSOBNOSŤ MÉDIÍ: Matej „Sajfa“ Cifra
CENA POROTY: Iniciatíva Inakosť
TOP SOWA: Fero Joke (František Košarišťan)