Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Obchodný riaditeľ JOJ Group: Dopyt po televíznej reklame je extrémny, dostať ju k divákom bude čoraz ťažšie

Martin Heržo v budúcom roku predpokladá dvojciferný nárast cien.

14.10.2022 06:00
Martin Heržo Foto:
Obchodný riaditeľ JOJ Group Martin Heržo.
debata (1)
televízne noviny, Čítajte aj Veľké zmeny v Televíznych novinách. Markíza láka divákov novou konkurenčnou výhodou

V televíziách začala najsilnejšia a aj najdrahšia sezóna. Hoci dopyt po televíznej reklame napriek inflácii cien neutíchal počas celého roka, v poslednom kvartáli roka je ešte vyšší. Vysoký dopyt po reklamnom priestore potvrdzuje aj skupina Joj, ktorá zažíva v televízii, online alebo archíve dlhodobú vypredanosť a neočakáva, že v budúcom roku nastane previs ponuky nad dopytom. „Dostať svoje reklamné video posolstvo k zákazníkovi bude čoraz ťažšie,“ hovorí Martin Heržo, obchodný riaditeľ JOJ Group. V budúcom roku predpokladá dvojciferný nárast cien.

sledovanie televízie Čítajte aj Slovenské obývačky pozor: Bude ešte viac reklamy v televízii? Nový zákon to umožňuje

Aký je dopyt po televíznej reklame v štvrtom kvartáli tohto roka?

Enormný, výrazne presahuje možnosti trhu. Veľa nových potenciálnych peňazí a klientov sa do televízií nedostalo. Celkovo video priestor na Slovensku naprieč platformami, či je to televízia, online alebo archív, zažíva dlhodobú vypredanosť.

Čo je príčinou vypredanosti reklamného priestoru?

Je to dané tým, že čas vo videu z pohľadu divákov neustále rastie, čím definuje silnú masu za bezkonkurenčný pomer cena/výkon. Na druhej strane sa video obsah viac a viac zamyká a obmedzujú sa tak možnosti nákupu reklamy, takže dostať svoje reklamné video posolstvo k zákazníkovi bude čoraz ťažšie.

Budete vedieť uspokojiť záujem zadávateľov?

Všetky celoročné rozpočty uzavreté v čase negociácie, kedy klienti nepodcenili čas podpísania obchodných podmienok, budú uspokojené. Horšie to je v prípade dodatočných peňazí nad rámec dohody, alternatívne nového biznisu. Tam uspokojenie určite nebude a bude sa počítať v miliónoch.

Naplníte svoje záväzky voči klientom?

Dlhodobo hovoríme, že k čomu sme sa zaviazali v podobe celoročných rozpočtov svojím podpisom, to aj uspokojíme.

Aký podiel majú reklamné výnosy v štvrtom kvartáli voči ročným výnosom?

Spravidla sa to pohybuje na úrovni 35 – 40 %, napriek tomu, že ide o najdrahšiu sezónu v roku.

Ako ovplyvní vysoký dopyt po televíznej reklame jej ceny v budúcom roku?

Dosť výrazne. Video priestoru je málo, viac a viac sa zamyká, jeho výroba sa z roka na rok predražuje. Narastá tlak na výrobu, špeciálne vlastnej tvorby, ktorá ťahá sledovanosť. Prichádzajú streamovacie služby, ktoré aj na Slovensku hľadajú výrobné zdroje kvôli výrazne nižším nákladom. Divák viac a viac odmieta nekonečne dlhé reklamné bloky, streaming ho učí na čistý nerušený obsah.

Budete zvyšovať ceny?

Celková inflácia v krajine rastie dynamicky dvojciferným tempom. Televízie ako obsahoví producenti majú rovnaké náklady ako akýkoľvek výrobný podnik, aj keď sa náš produkt nedá chytiť do rúk. Summa summarum, aby toto všetko bolo naplnené a aby sa dala reklama aj mediálne plánovať bez tŕpnutia, či bude objednávka prijatá, musí byť reálna inflácia cez 30 %.

Aký vývoj očakávate v budúcom roku? Pociťujete nejaké hrozby?

Hrozby zatiaľ nepociťujeme. Spoliehame sa na to, že ak aj budú negatívne hrozby na trhu, budú sa rozpočty koncentrovať do mediatypu, ktorý prináša najširší zásah, čo je video reklama. To nás naučili minulé krízy. Bude sa hľadať najoptimálnejší model cena/výkon na trhu, aj keď bude výrazne inflačný.

Ak by aj nastal kritický scenár a výrazný nezáujem o video reklamu, cena nášho produktu bude rásť za akýchkoľvek okolností, na jej stagnáciu a tobôž znižovanie dôvod nevidíme. Budeme len menej vyrábať a prispôsobíme sa aktuálnej situácií, aby sme uspokojili dopyt po našom priestore. V tomto vieme byť veľmi flexibilní.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #TV JOJ