Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Slovenské obývačky pozor: Bude ešte viac reklamy v televízii? Nový zákon to umožňuje

Do platnosti vstúpil nový zákon, ktorý uvoľňuje doterajšie pravidlá vysielania reklamy. Riaditelia televízií hovoria, ako sa zmení vysielanie.

14.09.2022 06:00
sledovanie televízie Foto:
Ilustračné foto.
debata (6)

Do platnosti vstúpil nový zákon o mediálnych službách, podľa ktorého si budú televízie samy určovať, koľko reklamy a kedy odvysielajú. Na rozdiel od doposiaľ platného zákona nehovorí o konkrétnej minutáži, ale o podiele reklamy počas vysielania, ktorá je limitovaná len časovými oknami.

Doteraz zákon komerčným televíziám povoľoval najviac 20 percent reklamy počas jednej hodiny, teda čas vyhradený reklame nesmel presiahnuť 12 minút. Do tohto času sa však nepočítal čas venovaný vlastnej propagácii alebo upútavkám na program.

Settele, Grega, Antala Čítajte aj Riaditelia Markízy, Joj a Expresu o novom odvode: Ide o zlý a škodlivý nápad, je to maďarská cesta

Brusel uvoľnil pravidlá, platia už aj pre Slovensko

Rada Európskej únie prijala novú smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách, ktorá okrem iného upravuje aj limity na množstvo reklamy v televízii. Slovenská legislatíva aplikovala nové pravidlá do zákona o mediálnych službách, ktorý nadobudol účinnosť 1. augusta 2022.

Podľa nových podmienok sa nemení povolený podiel reklamy vo vysielaní, uvoľňujú sa však pravidlá na jej nasadenie. Limit pre reklamné vysielanie je stanovený pre dva úseky – v čase od 6:00 do 18:00 môže byť maximálny podiel reklamy 20 %, a potom rovnako 20 % v hlavnom vysielacom čase od 18:00 do 24:00. Vysielatelia si sami určujú, ako si reklamy rozložia v stanovených časových úsekoch.

Väčšia flexibilita, nie množstvo reklamy

„Pravidlá vysielania reklamy sa v jej dôsledku čiastočne uvoľňujú z toho dôvodu, že tradiční vysielatelia sa o podiel zadanej reklamy čoraz vo väčšej miere delia s inými typmi poskytovateľov obsahu, ktorí nie sú tak prísne limitovaní a regulovaní. Keďže sú vysielatelia oproti nim značne obmedzovaní, dochádza k výraznému odlivu reklamy do online priestoru a teda aj k poklesu príjmov z reklamy televíznych a rozhlasových staníc,“ vysvetľuje Ľuboš Kukliš, riaditeľ Rady pre mediálne služby.

„Európske inštitúcie na to reagovali tým, že vysielateľom dávajú väčšiu flexibilitu, ale pravidlá uvoľňujú len do tej miery, aby ostal konzument chránený pred príliš excesívnou reklamou. V praxi to znamená, že sa oproti doterajšiemu stavu nemení celkový povolený objem reklamy vo vysielaní, ale vysielatelia majú voľnejšie ruky pri jej časovom zaradení, čo sa môže prejaviť v nakumulovaní reklamy v najlukratív­nejších vysielacích časoch,“ dodáva Kukliš.

nuda, ilustračné foto Čítajte aj Ktorá reklama je najotravnejšia? V televízii, na YouTube alebo sociálnych sieťach?

Z pohľadu divákov je zaujímavé, ako často a v akej dĺžke televízie nasadia reklamné prestávky v hlavnom vysielacom čase. V šesťhodinovom úseku od 18:00 do 24:00 môžu odvysielať 72 minút na reklamy. Ako ho plánujú využiť a či budú meniť štruktúru svojho programového vysielania, sme sa opýtali riaditeľov televízií.

Riaditeľ Markízy Matthias Settele: Väčšiu voľnosť budeme využívať veľmi opatrne

Generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias... Foto: TV Markíza
Matthias Settele Generálny riaditeľ skupiny Markíza Matthias Settele.

Budete upravovať dĺžku reklamných blokov?

Oceňujeme novú flexibilitu zákona, ktorá nám pomáha vyvážiť záujmy našich divákov a našich reklamných klientov, no túto väčšiu voľnosť budeme využívať veľmi opatrne a zodpovedne.

Počas nasledujúcich mesiacov by sme potenciálne mohli urobiť niekoľko minimálnych úprav, čo znamená presunutie jednej alebo dvoch minút z menej frekventovaných hodín do tých divácky populárnejších v časovom rámci zákona (18:00–24:00), ale aj to je potrebné podrobiť analýze a implementovať pri každom formáte veľmi opatrne. Tieto zmeny zvyčajne nebudú pre divákov badateľné, nazval by som ich preto skôr optimalizáciou.

Matthias Settele Čítajte rozhovor Riaditeľ Markízy: Budúci rok prinesieme historický seriál aj nový denný seriál

Obchodný riaditeľ Jojky Martin Heržo: Divák chce menej reklamy, hľadáme správny balans

Obchodný riaditeľ skupiny JOJ Martin Heržo. Foto: TV JOJ
Martin Heržo Obchodný riaditeľ skupiny JOJ Martin Heržo.

Budete upravovať dĺžku reklamných blokov?

Pre nás je podstatná maximalizácia sledovanosti nielen relácii, ale aj reklamných blokov, aby divák nikam neodchádzal a mali sme silnú dopozerateľnosť kampaní klientov. Vieme, že nám nový mediálny zákon dáva väčšiu voľnosť, len divák nám odpovedá jasnou rečou – chce menej reklamy. Ak mu jeho zážitok budeme zhoršovať, bude nás opúšťať.

Preto k tejto téme pristupujeme opatrne, pomaly testujeme a hľadáme správny balans. Je dokonca pravdepodobné, že v niektorých hodinách kvôli maximalizácii sledovanosti breaku nebudeme využívať plný limit."

JOJ 24 Logo Čítajte aj Televízia JOJ 24 začne čoskoro vysielať. Šéfovať jej bude dlhoročný moderátor JOJky

Večerný program nezačne skôr

Na otázku, ako bude vyzerať prvé programové okno v prime time a či zvažujú skorší štart hlavného večerného programu, odpovedali riaditelia komerčných televízií rovnako, že zmeny zatiaľ neplánujú a začiatok hlavného vysielacieho času zostáva nezmenený. Nemení sa ani štruktúra reklamných prestávok s dvoma brejkmi za hodinu.

Podľa zákona môžu televízie prerušiť program reklamnou prestávkou alebo telenákupom raz za polhodinu v prípade spravodajských programy a filmov. Pri zábavných reláciách, seriáloch a dokumentárnych filmoch nie je obmedzený počet reklamných brejkov. Vysielateľ by však nemal narušiť „celistvosť a charakter programu“. Prísne pravidlá platia len pre náboženské relácie, ktoré nesmú byť prerušené reklamou alebo telenákupným pásmom.

RTVS sa nový zákon netýka

Verejnoprávna televízia je v inej pozícii ako súkromní vysielatelia. Jej ekonomickú nezávislosť primárne zabezpečuje príjem zo štátneho rozpočtu a koncesionárske poplatky. Podľa zákona nesmie RTVS zaraďovať reklamu ani telenákup počas vysielania programov. Nižšie sú tiež limity na podiel reklamy vo vysielaní, ktorá nesmie prekročiť 0,5 % a telenákup 2,5 % . Voľnejšie pravidlá platia len pri športových podujatiach. Obmedzenia sa týkajú aj hlavného vysielacieho času, kedy od 19:00 do 22:00 môže odvysielať len 8 minút reklamy počas jednej hodiny.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #TV JOJ #TV Markíza #zákon o mediálnych službách
Flowers