Zomrel Fedor Flašík, muž, ktorý stvoril jednu z najsilnejších politických strán v dejinách samostatného Slovenska. Flašík bol od roku 2010 onkologickým pacientom.
Čítajte viac Zomrel podnikateľ Fedor Flašík. Bojoval s rakovinouPodnikateľ v minulosti spolupracoval na reklamných kampaniach s Vladimírom Mečiarom aj s Robertom Ficom. Práve preto ho médiá nazývajú aj mediálnym mágom Smeru. Bol tiež vydavateľom webu eReport. Flašík je bývalým manželom europoslankyne za Smer Moniky Beňovej.
Najviac pozornosti si získal v deväťdesiatych rokoch ako riaditeľ reklamnej agentúry Donar. V roku 1994 stáli za predvolebnou kampaňou HZDS, organizovali aj oslavy štátnosti. Flašík stál aj za nápadom umiestniť oproti prezidentskému palácu digitálne hodiny, ktoré odratávali dni do skončenia mandátu prezidenta Michala Kováča.
Pri kampani HZDS stál aj v roku 1998 a v roku 2002 stál pri vzniku strany Smer a pri jej kampani. Stál aj za nápadom notoricky známej pseudopiesne Vivat Slovakia. „Fakt, že väčšinu lukratívnych zákaziek od HZDS získal Donar, je neodškriepiteľný. Bol to klientelizmus či lobizmus, nazvime to tak,“ povedal v minulosti pre denník Práca. Pre Mečiara vyrobil známe kampane, okrem iného vybavil otváranie diaľnice s Claudiou Schiffer.
V roku 2017 v rozhovore pre Denník N povedal, že chcel byť riaditeľom RTVS. Prvýkrát sa o to pokúšal už v roku 2011. V minulosti tiež vlastnil hudobné rádio Koliba, kde bola riaditeľkou Monika Beňová.
Stál pri zrode Smeru
Mnohí ho dodnes považujú za človeka, ktorý stál pri samotnom zrode strany Smer a mal väčšiu moc, ako on sám priznával. " Nikdy som nezasahoval do politických rozhodnutí a nominácií. Bol som večne ufúľaný učeň múz, maľoval som si obrázky a vymýšľal som si slogany," tvrdil pre Denník N. V posledných rokoch bol voči Smeru v rozhovoroch kritický, nepáčila sa mu „krčmová rétorika“.
V roku 2002 stál za kampaňou Majster Poriadok. „S Flašíkom sa Fico spoznal v roku 1998, pri prezentácii svojej knihy o treste smrti,“ píše Marek Vagovič v knihe Vlastnou hlavou. Podľa jeho informácii bol Flašík pri Ficovi počas takmer všetkých stretnutí, podieľať sa mal aj na straníckych rozhodnutiach. „Predseda Smeru mu úplne dôveroval, popri financovaní spolu riešili aj politické či strategické otázky,“ píše Vagovič. Flašík mal mať na starosti aj financovanie strany Smer.
Podľa knihy Vlastnou hlavou sa však po voľbách v roku 2002 objavili problémy – Smer nevedel presne vysvetliť, koľko ich stála okázalá kampaň. Zákon vtedy umožňoval minúť maximálne 12 miliónov slovenských korún, odborníci kampaň Smeru odhadovali na asi 100 miliónov. Neskôr sa ukázalo, že kampaň stála ešte viac. V tom čase nemuseli strany mať zverejnené výdavky na transparentných účtoch, ako je tomu dnes. Ľudia zo Smeru však nevedeli vysvetliť, kto peniaze Smeru daroval. Po voľbách sa Smer navyše ocitol v opozícii.
Krátko po voľbách sa Flašík prestal verejne vyjadrovať k aktivitám Smeru, podľa Vagoviča mu Fico dával nedostatočný výsledok za vinu. Hoci aj po týchto voľbách mal Flašík podľa knihy v Smere veľké slovo, po roku 2006 ho Robert Fico odstrihol.
Flašík sa v roku 2011 chcel stať riaditeľom RTVS, nebol však úspešný. V každom rozhovore sa skôr či neskôr objavila téma kampaní pre Fica alebo Mečiara. Jeho meno sa objavilo aj v nahrávkach kauzy Gorila. „Fedor Flašík vybral 250 na stranu.“
Flašík si v roku 2020 založil portál eReport. „S hrôzou som zistil, že som sa stal dôchodcom. Jedno ale viem určite, že klasický dôchodca nebudem a ani nechcem byť. Skrsla vo mne myšlienka, že skúsim dať dokopy partiu ľudí, skúsených novinárov. Žijeme v modernej dobe, preto sme sa rozhodli pre internetový portál. A tak vznikol eReport,“ visí na stránke webu, ktorý v posledných rokoch uprednostňujú koaliční poslanci ale aj krajná pravica.
Podľa webu Konspiratori.sk sa však web novinárskou etikou neriadi. „Stránka obsahuje klamlivé, dezinformačné správy a lživú propagandu, čiže tvrdenia, ktoré sú v rozpore s faktami, napr. fotografie a videá použité v inom, zavádzajúcom kontexte, vymyslené alebo závažne prekrútené udalosti atď. Netýka sa jasne prezentovaných názorových článkov,“ píše v hodnotení Michal Hvorecký.
Web eReport šíril nepravdy o koronavíruse, prekrúcal udalosti počas vojny na Ukrajine a podľa kritikov dával veľký priestor najmä politikom zo súčasnej vládnej koalície. Jednou z tvárí média bola Mimi Šramová, ktorej obsah eReport preberal, časť z neho vyrobila priamo pre tento projekt. Miriam Šramová je v mediálnom svete známym menom – v posledných rokoch sa totiž výrazne angažuje v prospech dezinformačnej scény.
Čítajte viac „Novinárka“ a poslanecká asistentka zároveň? Pre obľúbenkyňu dezinformátorov to nie je žiaden problémŠramovej rozhovory s obľubou citujú dezinformačné weby, v ústrety jej vychádzajú aj koaliční poslanci, ktorí jej dávajú rozhovory z akcií, kde iní novinári prístup nemajú. Šramová je aktívna aj na sociálnej sieti Telegram, kde zdieľa aj príspevky dezinfowebov či ruskej ambasády. Šramová sa v minulosti objavila aj v relácii Infovojny, kde bola hostkou.