Televízna sledovanosť v krajinách V4 sa i v minulom roku držala na vysokých hodnotách. Slováci trávili pre televíznymi obrazovkami v priemere 4 hodiny denne, no rekordérmi nie sme. Tými sú naši maďarskí susedia, ktorým robila televízia spoločnosť až 5 hodín denne.
Čítajte aj Známou sa stala vďaka Druhej šanci, zaujala v seriáli Zrada. A teraz dostala šancu v Česku!Výsledky vyplývajú z medzinárodného porovnania elektronických dát o televíznej sledovanosti, ktoré pripravila spoločnosť Atmedia. „Vôbec najviac času trávia sledovaním televízie obyvatelia juhovýchodnej Európy, príkladom je Srbsko alebo Rumunsko, kde televízna sledovanosť prekračuje päť hodín denne,“ hovorí Pavel Müller zo spoločnosti Atmedia.
V rámci obyvateľov štátov tzv. Vyšehradskej štvorky strávia najviac času pred televíznymi obrazovkami Maďari, a to až viac ako 5 hodín denne. Nasledujú Poliaci s takmer 4,5 hodiny denne, Slováci s necelými 4 hodinami denne a najmenej času, 3,5 hodiny denne, venujú tejto činnosti Česi. V rámci V4 je televízna sledovanosť v Česku dlhodobo najnižšia a potvrdil to i uplynulý rok.
Televízna sledovanosť v štátoch V4 v roku 2023:
Nóri či Švédi: Až o polovicu menej času
„Hoci televízna sledovanosť v regióne strednej Európy v minulom roku mierne klesla, stále sa drží, napríklad v porovnaní s niektorými štátmi západnej alebo severnej Európy, na vysokých hodnotách. Napríklad v Nórsku alebo Švédsku netrávia diváci sledovaním televízie ani dve hodiny denne,“ poukazuje na európske regionálne rozdiely v televíznej sledovanosti Müller.
Televízna sledovanosť síce v minulom roku medziročne klesla, išlo však len o nepatrný pokles o 1 až 6 percent v rámci krajín V4. Televízia je stále silné médium, pri ktorom trávia diváci podstatnú časť svojho dňa.
Čítajte aj Zaujímavý zvrat: Teória veľkého tresku dostane pokračovanie, ktoré nikto nečakalMladí: Televízia nie je hlavným zdrojom zábavy
Rok 2023 tiež potvrdil zásadné rozdiely v mediálnom správaní rôznych vekových skupín divákov. Tridsiatnici trávia sledovaním televízie dvojnásobne viac času než generácia Z vo veku 15–24 rokov. Tá strávila pred obrazovkami najmenej času, len 45 minút denne.
„Televízna sledovanosť pri generácii Z, teda divákov vo veku 15–24 rokov, sa od roku 2022 pohybuje pod jednou hodinou denne. Za ňou nasledujúca generácia Y, teda diváci vo veku 25–34 rokov, však trávila sledovaním televízie viac než dvojnásobok času – takmer dve hodiny denne,“ upozorňuje Müller na výrazný medzigeneračný rozdiel v televíznej sledovanosti. „Diváci vo veku 35–54 rokov sledujú televíziu v priemere viac než 3 hodiny denne,“ dopĺňa Müller.
Výrazný medzigeneračný rozdiel medzi divákmi z generácie Z a Y je spoločný pre všetky štáty V4. Avšak zatiaľ čo v Poľsku v minulom roku diváci vo veku 15–24 rokov prvýkrát trávili sledovaním televízie menej než jednu hodinu denne, v Maďarsku sa aj napriek medziročnému poklesu približuje televízna sledovanosť v tejto vekovej kategórii k dvom hodinám denne.