Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Prešľapy roka 2023: Homofóbne výroky, pomýlená viera, ale aj sexizmus a rasizmus

Škodlivé stereotypy v komunikácii vedú k diskriminácii a rozdeľujú spoločnosť.

28.12.2023 06:00
igor matovič Foto: ,
Líder hnutia Slovensko (predtým OĽaNO) Igor Matovič.
debata (2)

Pri rekapitulácii končiaceho roka 2023 si pripomeňme prešľapy vo verejnom priestore, na ktoré upozorňujú ich autorov dve anticeny.

klamstvo, maštalír, horváthová, Čítajte aj Najlepšie slovenské seriály roka 2023: Tieto kúsky rozhodne nie sú hanbou. Súhlasíte?

Prvá – Homofób roka – upozorňuje na medializované výroky politikov a známych osobností, ktoré rezonovali vo verejnom priestore. Vytváranie a utvrdzovanie škodlivých stereotypov vedie k diskriminácii vnímania rôznych menšín.

Zámerom anticeny je nielen odsudzovať autorov výrokov, ale tiež upozorniť celú spoločnosť, že aj slová, ktoré si možno neuvedomujeme, sa môžu niekoho dotknúť a svojím dopadom ho poškodzovať. Do hlasovania sa môže zapojiť ktokoľvek, rovnako aj poslať nomináciu verejne škandalóznych výrokov.

tomáš a diana, Čítajte aj Najväčšie seriálové sklamania Jojky: Tento rok má na rováši až dva kúsky. Bez tohto by sa diváci zaobišli

Víťaz získal až polovicu hlasov

Tohtoročným víťazom anticeny Homofób roka sa stal trnavský arcibiskup Ján Orosch za svoju reakciu na teroristický útok na Zámockej: „Priznám sa vám, že v ich vyjadrení mi vadí jedno slovo, s ktorým nemôžem súhlasiť. To slovo je „nevinné obete“.“ Za tento svoj výrok arcibiskup získal až polovicu hlasov.

Trnavský arcibiskup Ján Orosch Foto: TASR, Lukáš Grinaj
Ján Orosch Trnavský arcibiskup Ján Orosch

Na druhom mieste sa umiestnil Igor Matovič (na titulnej foto) so svojím výrokom „ LGBTIQWERTZUO­PASDFHJKYXCVBNM+ prepnutí aktivisti… deťom nahovárajú, že aj s pipíkom môžu byť pipinou.“ Predseda hnutia Slovensko (predtým OĽaNO) sa pravidelne umiestňuje za svoje nevhodné výroky na najvyšších priečkach ankety. Minulý rok obsadil prvé miesto so ziskom tretiny hlasov za výrok: „Pellegriniho kamarát – buzerant posratý – má zlaté tehly…“

dunaj, Čítajte aj Najväčší seriálový úspech Markízy: Najprv kostrbatý štart, potom ošiaľ. Od tohto sa Slováci nevedia odtrhnúť

Tretie miesto si „vyslúžila“ bývalá herečka Mária Bartalos za tento svoj výrok: „Gayovia a lesby sú niečo, čo Boh nazval chaosom.“ Mária Bartalos sa svojou kresťanskou vierou nikdy netajila a otvorene o nej hovorila. Po založení rodiny zavesila herectvo na klinec a pasovala sa do úlohy motivátorky k životu s Bohom. Zostala aktívna na sociálnych sieťach, kde ju sleduje až 175-tisíc ľudí.

Herečka Mary Bartalos sa rozlúčila s divákmi v... Foto: TV Markíza
mary bartalos, mária bartalos, mary, Herečka Mary Bartalos sa rozlúčila s divákmi v obľúbených Oteckoch.

Povýšenosť a nadradenosť

Druhou anticenou je Sexistický kix, v ktorej verejnosť nominuje sexistické reklamy. Víťazov spomedzi nominovaných vyberá okrem verejnosti aj odborná porota zložená z odborníčok a odborníkov v oblasti marketingu a rodovej rovnosti.

domáce kino, vianoce, televízor, ovládač Čítajte aj Zmeškali ste v kine tieto filmy? Počas sviatkov to môžete napraviť, stačí si len vybrať

Odborná porota sa tento rok rozhodla anticenu udeliť cestovnej kancelárii BUBO za reklamu, v ktorej majiteľ cestovky Ľuboš Fellner ponúka výlet do Afriky. Klientov sa snaží motivovať aj tvrdením, že pre domorodé ženy budú bieli muži atraktívni vždy a v luxusných hoteloch „za vami ľudia prídu aj sami, prihovoria sa a keď sa rozbehne debata, obaja sa ľahko namotáte.“

Anticenu Sexistický kix získal v hlasovaní... Foto: BUBO, koláž Sexistický kix
Sexistický kix, Bubo Anticenu Sexistický kix získal v hlasovaní odbornej poroty Bubo Travel Agency.

„Sexizmus, rasizmus, povýšenecký kolonializmus, obchodovanie s ľuďmi, komodifikácia žien aj zápasu za ženské práva, hrubozrnné zneváženie významu Medzinárodného dňa žien,“ zhodnotila reklamu rodová expertka Jana Cviková.

Marketing ako z 90. rokov

Verejnosť si vybrala za svojho „víťaza“ Menssion Barbershop, ktorý sa zákazníkov snažil získať reklamou zobrazujúcou polonahú ženu strihajúcu klientov. Reklama so ženou, ktorá pôsobí, akoby mala poskytovať aj iné služby a jasne signalizuje dostupnosť ako sexuálny objekt, sa nepáčila takmer 40 % ľudí zapojených do hlasovania.

Anticenu Sexistický kix získal v hlasovaní... Foto: Menssion Barbershop
Menssion Barbershop Anticenu Sexistický kix získal v hlasovaní verejnosti Menssion Barbershop.

„Úplne chápem, prečo tento obrázok získal anticenu verejnosti. Viem si predstaviť množstvo žien vykonávajúcich svoju profesiu, ako sa musia cítiť pri pohľade na takéto ponižujúce zaobchádzanie so zamestnankyňou,“ zhodnotila reklamu expertka na rodovú problematiku a ľudské práva Oľga Pietruchová. Netradičná anticena Sexistický kix poukazuje na to, aké konkrétne typy sexistických prvkov reklama zneužíva a ako ich používaním prispieva k znevýhodňovaniu žien a posilňovaniu rodovej nerovnosti v spoločnosti.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Homofób roka #rok 2023 #Sexistický kix