Pri rekapitulácii končiaceho roka 2023 si pripomeňme prešľapy vo verejnom priestore, na ktoré upozorňujú ich autorov dve anticeny.

Prvá – Homofób roka – upozorňuje na medializované výroky politikov a známych osobností, ktoré rezonovali vo verejnom priestore. Vytváranie a utvrdzovanie škodlivých stereotypov vedie k diskriminácii vnímania rôznych menšín.
Zámerom anticeny je nielen odsudzovať autorov výrokov, ale tiež upozorniť celú spoločnosť, že aj slová, ktoré si možno neuvedomujeme, sa môžu niekoho dotknúť a svojím dopadom ho poškodzovať. Do hlasovania sa môže zapojiť ktokoľvek, rovnako aj poslať nomináciu verejne škandalóznych výrokov.

Víťaz získal až polovicu hlasov
Tohtoročným víťazom anticeny Homofób roka sa stal trnavský arcibiskup Ján Orosch za svoju reakciu na teroristický útok na Zámockej: „Priznám sa vám, že v ich vyjadrení mi vadí jedno slovo, s ktorým nemôžem súhlasiť. To slovo je „nevinné obete“.“ Za tento svoj výrok arcibiskup získal až polovicu hlasov.

Na druhom mieste sa umiestnil Igor Matovič (na titulnej foto) so svojím výrokom „ LGBTIQWERTZUOPASDFHJKYXCVBNM+ prepnutí aktivisti… deťom nahovárajú, že aj s pipíkom môžu byť pipinou.“ Predseda hnutia Slovensko (predtým OĽaNO) sa pravidelne umiestňuje za svoje nevhodné výroky na najvyšších priečkach ankety. Minulý rok obsadil prvé miesto so ziskom tretiny hlasov za výrok: „Pellegriniho kamarát – buzerant posratý – má zlaté tehly…“

Tretie miesto si „vyslúžila“ bývalá herečka Mária Bartalos za tento svoj výrok: „Gayovia a lesby sú niečo, čo Boh nazval chaosom.“ Mária Bartalos sa svojou kresťanskou vierou nikdy netajila a otvorene o nej hovorila. Po založení rodiny zavesila herectvo na klinec a pasovala sa do úlohy motivátorky k životu s Bohom. Zostala aktívna na sociálnych sieťach, kde ju sleduje až 175-tisíc ľudí.

Povýšenosť a nadradenosť
Druhou anticenou je Sexistický kix, v ktorej verejnosť nominuje sexistické reklamy. Víťazov spomedzi nominovaných vyberá okrem verejnosti aj odborná porota zložená z odborníčok a odborníkov v oblasti marketingu a rodovej rovnosti.

Odborná porota sa tento rok rozhodla anticenu udeliť cestovnej kancelárii BUBO za reklamu, v ktorej majiteľ cestovky Ľuboš Fellner ponúka výlet do Afriky. Klientov sa snaží motivovať aj tvrdením, že pre domorodé ženy budú bieli muži atraktívni vždy a v luxusných hoteloch „za vami ľudia prídu aj sami, prihovoria sa a keď sa rozbehne debata, obaja sa ľahko namotáte.“

„Sexizmus, rasizmus, povýšenecký kolonializmus, obchodovanie s ľuďmi, komodifikácia žien aj zápasu za ženské práva, hrubozrnné zneváženie významu Medzinárodného dňa žien,“ zhodnotila reklamu rodová expertka Jana Cviková.
Marketing ako z 90. rokov
Verejnosť si vybrala za svojho „víťaza“ Menssion Barbershop, ktorý sa zákazníkov snažil získať reklamou zobrazujúcou polonahú ženu strihajúcu klientov. Reklama so ženou, ktorá pôsobí, akoby mala poskytovať aj iné služby a jasne signalizuje dostupnosť ako sexuálny objekt, sa nepáčila takmer 40 % ľudí zapojených do hlasovania.

„Úplne chápem, prečo tento obrázok získal anticenu verejnosti. Viem si predstaviť množstvo žien vykonávajúcich svoju profesiu, ako sa musia cítiť pri pohľade na takéto ponižujúce zaobchádzanie so zamestnankyňou,“ zhodnotila reklamu expertka na rodovú problematiku a ľudské práva Oľga Pietruchová. Netradičná anticena Sexistický kix poukazuje na to, aké konkrétne typy sexistických prvkov reklama zneužíva a ako ich používaním prispieva k znevýhodňovaniu žien a posilňovaniu rodovej nerovnosti v spoločnosti.