Dnešná doba praje podvodníkom. Mnohí sa skúšajú dostať k osobným údajom ľudí či k údajom firiem. V minulosti fungovala osvedčená finta – podvodník pohodil na firemnom parkovisku USB kľúč, niektorý zo zamestnancov ho našiel a vložil do služobného PC – aj takto je možné hacknúť firemnú sieť a dostať sa k dôležitým údajom.

Dnes sa veľmi často hovorí o phishingových správach. Bežní ľudia ich poznajú práve vďaka podvodným správam, ktoré chodia im alebo ich blízkym – sú to rôzne falošné URL odkazy, správy od nigérijských princov či od vojakov, ktorí sa snažia nájsť si „priateľov“. Takýchto podvodov je množstvo a napriek tomu, že médiá o tom informujú, sa z času na čas nájde človek, ktorý na takýto podvod skočí. Ten sa poväčšine obráti na políciu, až keď je neskoro – napríklad, keď podvodníkovi pošle tisíce či desaťtisíce eur. Tento problém riešia ľudia prakticky po celom svete – Američania sa v roku 2022 nechali phishingom obrať o viac ako 10 miliárd dolárov.
Koncert Taylor Swift?
Mnohé firmy sú si vedomé rizík, ktoré vyplývajú zo zradného ľudského faktora. Najjednoduchšou cestou, ako sa dostať do firemnej siete, je práve zneužitie naivity, hlúposti či neinformovanosti zamestnancov.

The Wall Street Journal informuje, že niektoré americké firmy testujú svojich zamestnancov pomocou falošných mailových správ. Jednému zo zamestnancov do firemného e-mailu prišla správa, že sa dostal mimo čakaciu listinu na kúpu lístku známej speváčky Taylor Swift. V maili sa tvrdilo, že si môže teraz lístok zakúpiť.
Mladý muž sa spamätal doslova v poslednej chvíli, keď si uvedomil, že on do registrácie na koncert nezadával firemnú adresu. Neskôr zistil, že ho takýmto spôsobom testoval zamestnávateľ. Iní zamestnanci dostali falošné správy s darčekovými poukazmi či inými odmenami. Tí, ktorí e-mail nahlásia ako phishing, v teste uspejú, tí, ktorí kliknú na link alebo otvoria PDF, musia absolvovať firemné školenie.

Čomu veria Slováci?
Podvodníci opäť zneužívali meno Slovenskej pošty, v júni tak urobili v súvislosti s vyžiadaním si aktualizácie adresných údajov, aby kuriér mohol klientovi doručiť zásielku. Ako informovala spoločnosť, po vypísaní požadovaných informácií o adrese je klient vyzvaný zadať údaje o svojej platobnej karte.

V júli zase NDS upozorňovala na podvodné SMS správy, ktoré vyzývali ľudí k zaplateniu mýta. „Upozorňujeme všetkých autodopravcov na SMS správy, ktoré môžu byť doručované do ich mobilných telefónov. Ide o podvodnú SMS správu a dôrazne odporúčame, aby dopravcovia takúto SMS správu ignorovali,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.