Na Slovensku sme svedkami výrazných zmien na pracovnom trhu, ktoré ovplyvňujú nielen fungovanie firiem, ale aj rozhodovanie zamestnancov. S nízkou mierou nezamestnanosti a vysokou infláciou, ktorá v minulom roku dosahovala dvojciferné hodnoty, sa situácia mení.
Počet nezamestnaných klesá a miera nezamestnanosti je pod úrovňou 6 %, pričom sa predpokladá, že na tejto úrovni zostane aj naďalej. Avšak pre firmy predstavuje výzvu udržanie kvalifikovaných pracovníkov a prilákanie nových zamestnancov .
Čo teda zamestnanci u svojho zamestnávateľa oceňujú, čo ich, naopak, prinúti odísť a prečo sa rozhodnú prijať novú ponuku? Odpovede prináša prieskum personálnej agentúry Grafton.

Zamestnanci v centre pozornosti
Martin Malo z personálnej agentúry Grafton Slovakia vysvetľuje, že v súčasnej situácii majú zamestnanci výhodnú vyjednávaciu pozíciu. Vzhľadom na rastúce životné náklady sa zvyšuje tlak na zvyšovanie miezd a poskytovanie ďalších finančných benefitov. Finančné ohodnotenie sa stáva kľúčovým faktorom pri rozhodovaní o zmene zamestnania.
„Keďže aktuálne máme na trhu viac pracovných ponúk ako záujemcov, pričom až 75 % ľudí si ľahko nájde prácu, pre zamestnancov to znamená výhodnú vyjednávaciu pozíciu. Spolu s neúprosným rastom životných nákladov to spôsobilo nárast tlaku najmä na zvyšovanie miezd, ale aj na podporu formou pridaných finančných benefitov, ako je napríklad 13. či 14. plat, rôzne bonusy a prémie,“ hovorí Malo.
5 najčastejších dôvodov na opustenie súčasného zamestnania:
- Mzdové porovnanie – rovnaká práca je inde výrazne lepšie odmeňovaná (70 %).
- Nevyhovujúce správanie sa nadriadeného alebo vzťahy s kolegami (59 %).
- Nedostatok stability a neistá budúcnosť zamestnávateľa (30 %).
- Chýbajúca spätná väzba – nikoho nezaujíma, akú prácu zamestnanec odvedie (25 %).
- Žiadna možnosť kariérneho rastu – povýšenia (24 %).
Mzda je priorita, zavážia aj dobré vzťahy a iné výhody
Hoci je mzda najdôležitejšou motiváciou, nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje rozhodovanie zamestnancov. Pre väčšinu z nich sú dôležité aj iné aspekty ako zaujímavá práca, dobrý kolektív a možnosť osobného rozvoja.
„Treba dodať, že takmer tri štvrtiny ľudí dnes majú u svojho zamestnávateľa tieto potreby naplnené. Dôvody ku zmene zamestnania alebo prijatiu novej pracovnej ponuky sa však môžu líšiť pri rôznych profesiách, odlišné poradie priorít je, prirodzene, aj v rôznych vekových skupinách pracujúcich,“ hovorí Malo.
Zamestnanci s pribúdajúcim vekom preferujú férový prístup zo strany zamestnávateľa a stabilnú budúcnosť firmy, zatiaľ čo mladšie generácie uprednostňujú aj spätnú väzbu a možnosť kariérneho rastu.

Zmeny na pracovnom trhu
Navyše, životné náklady, ktoré sú v súčasnosti neporovnateľne vyššie oproti nedávnej minulosti, zvyšujú túžbu zamestnancov po lepšom ekonomickom postavení. „Z našich dát vyplýva, že takmer tri štvrtiny pracujúcich opúšťajú svoje súčasné zamestnanie pre mzdu, ktorá je u nového zamestnávateľa za rovnakú alebo podobnú prácu vyššia,“ upozorňuje Malo. Pre zamestnávateľov je preto dôležité mať prehľad o mzdových podmienkach u konkurencie a flexibilne na ne reagovať.
Okrem mzdy a pracovného prostredia hrá dôležitú úlohu aj podpora vzťahov na pracovisku a stabilita zamestnávateľa. Faktor neistej budúcnosti súčasného zamestnávateľa sa s pribúdajúcim vekom zvyšuje na dôležitosti. Chýbajúca flexibilita pracovnej doby alebo home office síce nezohráva v rozhodovaní o odchode zo zamestnania primárnu úlohu, ale pri hľadaní nového zamestnania môže zavážiť viac.
Čo rozhoduje o prijatí novej pracovnej ponuky?
- Najdôležitejšia je výška mzdy – a to u viac než 80 % respondentov naprieč všetkými generáciami.
- Zaujímavá a perspektívna náplň práce. Dôležitosť kariérneho rastu však s pribúdajúcim vekom klesá.
- Home office a flexibilný pracovný čas preferujú najmä stredná a mladšia generácia (X a Y).
- Nadštandardné benefity sú zaujímavé predovšetkým pre mladších ľudí (generácie Y a Z).
- Príležitosti na odborný rast – rôzne školenia a kurzy si cenia najmä starší (generácie boomers a X).
V súčasnej dobe je dôležité, aby firmy rozumeli potrebám svojich zamestnancov a vedeli im ponúknuť nielen primerané finančné ohodnotenie, ale aj stimulujúce pracovné prostredie a možnosti osobného a kariérneho rozvoja. Pre zamestnancov je teraz čas využiť výhodu silného pracovného trhu a nájsť si prácu, ktorá spĺňa ich očakávania a potreby.
Prieskum realizovala personálna agentúra Grafton Slovakia. Založená bola v roku 2004 a v súčasnosti pôsobí v Bratislave, Nitre, Košiciach, Prešove a Žiline.