Nielen Slovákom dokážu dvihnúť tlak prdiace škrečky alebo slipy a spermie v reklame. Vlne kritiky čelila aj vianočná reklama britského obchodného reťazca Marks & Spencer, ktorá ľudí vyzýva, aby si sviatky spravili po svojom. Namiesto pečenia dvadsiatich druhov koláčov, zháňania množstva darčekov a pracovných stresov ich nabáda, aby si sviatky užili, ako to sami chcú. Lenže miesto očakávaného smiechu musel obchodný reťazec čeliť pobúreným komentárom zákazníkov.
Čítajte aj Veľký prehľad: Iveta alebo Dunaj? Tanec alebo pečenie? Favoritom divákov boli v tomto roku tieto programyVianočnú kampaň s názvom Love Thismas not Thatmas (Urobte si Vianoce podľa seba) odštartoval Marks & Spencer začiatkom novembra. Účinkujú v nej britské celebrity – herečka Hannah Waddingham známa zo seriálu Ted Lasso, speváčka Sophie Ellis-Bextor či módny expert Tan France, ktorí ničia párty klobúky, pália vianočné pohľadnice a zahadzujú tradičné spoločenské hry.
Ľudia však humor a nadsázku v reklame neprijali a obchodný dom zavalili množstvom kritických komentárov. Reklama vnímali ako namierenú proti duchu Vianoc a deťom. Napríklad Katharine Birbalsingh, ktorá je považovaná za najstriktnejšiu riaditeľku školy vo Veľkej Británii, na sociálnej sieti X zverejnila otvorený list, kde obchodný reťazec obvinila z likvidácie ducha Vianoc, a to najmä pre deti:
„Cítim sa nútená vám napísať a vyjadriť svoje hlboké sklamanie a rozhorčenie nad vašou vianočnou reklamou pre rok 2023. Ako náš národný obchodný dom máte povinnosť udržiavať ducha Vianoc pre dobro našich detí.“
Ďalej vyjadrila svoje očakávania, že sa Marks & Spencer postará o sprostredkovanie správy o dôležitosti vzájomnej pomoci a ľudskosti. „Keď je náš národ na kolenách a snaží sa udržať si dobrú náladu pre to, čo môžeme všetci spoločne dosiahnuť, teraz nie je čas, aby ste povzbudzovali ľudí, aby ignorovali inšpiratívneho ducha Vianoc sebaobetovania, vďačnosti, darovania svojho času a financií na pomoc blížnemu, detského smiechu, magických príbehov o Vianociach, láskavosti a krásy, a namiesto toho nám poviete, aby sme "pre seba robili, čo chceme“.
V závere listu dramaticky apelovala aj na náboženské cítenie: „Ako to môžete našej krajine robiť v takejto chvíli? Hanbite sa! Nech sa nad vami zľutuje Boh, Alah alebo Višnu!“
List vyvolal okrem súhlasných komentárov aj veľký výsmech. „Aká strata času,“ píše jeden z komentujúcich. „Argumentujete v prospech toho, aby sa zachovali tie najpovrchnejšie a najkomerčnejšie aspekty Vianoc, zatiaľ čo ignorujete emocionálny aj finančný tlak, ktorý ideál kladie na rodiny v ťažkostiach. Hanebné.“
Čítajte aj Markíza sa zatriasla v základoch: Tesne pred Vianocami končí šéf spravodajstva, v televízii pracoval 27 rokovTieto Vianoce robte to, čo máte radi
„Tohtoročná reklama na vianočné oblečenie a domácnosť má byť trochu drzým pohľadom na vianočné tradície, uznávajúc, že všetci máme iné Vianoce a pripomínajú zákazníkom, že nezáleží na tom, ako sa rozhodnú oslavovať, len robiť to, čo im robí radosť a robí ich šťastnými,“ reagoval hovorca spoločnosti Marks & Spencer s tým, že duševná pohoda je viac ako dokonalé Vianoce a chceli preto vyzvať ľudí k relaxu.
Vianočné farby v nešťastnom kontexte
Ešte väčšej kritike musela spoločnosť čeliť v súvislosti s vojnovým konfliktom na Blízkom východe. Obchodný reťazec na Instagrame zverejnil snímku z reklamy, ktorá odkazovala na scénu pálenia tradičných papierových čiapok a nanešťastie sú tradičné farby Vianoc zároveň farbami palestínskej vlajky.
Spoločnosť sa okamžite ospravedlnila, fotografiu stiahla a vysvetlila, že reklama sa natáčala ešte v lete, mesiace pred vypuknutím vojnového konfliktu medzi Izraelom a hnutím Hamas. „Dnes sme zdieľali fotku z našej vianočnej reklamy, ktorá bola natočená v auguste. Zobrazovala tradičné, sviatočne sfarbené červené, zelené a strieborné vianočné papierové párty klobúčiky hodené do zapáleného krbu. Naším zámerom bolo hravo ukázať, že niektorí ľudia si na nosenie papierových čapíc počas sviatkov proste nepotrpia. Na základe spätnej väzby sme príspevok odstránili a ospravedlňujeme sa za neúmyselne spôsobenú ujmu.“
Negatívnym komentárom aj tak neunikla, ľudia ich naďalej písali aj pod novým príspevkom. Niektorí vyjadrili presvedčenie, že farebná podobnosť vlajky a čapíc nie je náhoda, ale zámer. Objavili sa aj rozumnejšie hlasy upozorňujúce, že aj Taliansko má tieto farby na svojej vlajke a prekrucovanie vecí tak, aby vyhovovali nejakému zámeru, nie je správne.