Od marca tohto roku prebiehajú práce na rozšírení obchodného centra Aupark Bratislava s predpokladaným ukončením v závere roka 2024. Ďalším dôležitým míľnikom výstavby je rozsiahla nová zelená fasáda, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice.
Koncepcia novej fasády vzišla z architektonickej súťaže, v ktorej najviac zaujalo dielo z architektonického ateliéru JAAR. Víťazný návrh kladie dôraz na ideové prepojenie nákupného centra a susediaceho Sadu Janka Kráľa. Projekt je špecifický aj opätovným využitím materiálov pôvodných konštrukcií.
Čítajte aj Koľko reklám vidíme v TV počas jedného "brejku"? Najvyšší počet odvysielala táto televíziaZelený dizajnový kabát
Zelená fasáda bude mať výšku 18 metrov a dĺžku 130 metrov. Miesto na život tu nájde 40 000 rastlín rôznych druhov. „Efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa hlavne zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta. Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii. V každom prípade pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku,“ približuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava.
„Bratislavský Aupark vnímame ako súčasť najstaršieho verejného parku v strednej Európe pri Dunaji. V tomto kontexte sme kládli dôraz na riešenie fasády, ktorá bude zároveň zelená, úsporná a podporí energetickú nezávislosť budovy,“ približuje architekt Juraj Jančina z ateliéru JAAR, ktorý stojí nielen za koncepciou novej fasády, ale rovnako tak aj za ideou bratislavského nákupného centra Aupark.
Pozrite sa, ako bude nová zelená fasáda vyzerať:Druhý dych pre materiály
Pri výstavbe novej fasády sa repasuje a opätovne využije 100 % pôvodných oceľových konštrukcií, polovica pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády. Udržateľnosť koncepcie rozšírenia nákupného centra podporí inštalácia viac ako 350 solárnych panelov, ktoré budú umiestnené na streche prístavby.
„V októbri tohto roku sme ako skupina Unibail-Rodamco-Westfield predstavili komplexný program Better Places na podporu environmentálnej transformácie miest a maloobchodu. Predstavili sme náš záväzok znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %. Novou fasádou bratislavského centra podporujeme tieto ciele,“ dopĺňa Košická.
Od roku 2014 je Aupark Bratislava držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni “double Excellent”. Tento certifikát je dnes považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.