Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Praha sa s tým nebabre: Nevľúdnu hlavnú stanicu čaká úchvatná rekonštrukcia. A čo Bratislava?

Dánski architekti premenia Hlavné nádražie v Prahe na Šťastný Hlavák.

30.11.2023 00:00
Šťastný Hlavák Foto:
Hlavné nádražie v Prahe sa po prestavbe zmení na Šťastný Hlavák.
debata (16)

V súťaži na úpravu Hlavného nádražia v Prahe zvíťazilo dánske štúdio Henning Larsen Architects so svojím návrhom „Šťastný Hlavák“. Jeho hlavnou myšlienkou je prirodzené prepojenie Vrchlického sadov, presvetlenej odbavovacej haly, novej električkovej trate so zastávkou priamo pred nádražím a historickej Fantovej budovy.

Iliev Čítajte rozhovor Iliev z ta3 prvýkrát o svojej novej relácii: Energiu už nechcem míňať na politikov

Víziou Šťastného Hlaváku je pripraviť verejný priestor tak, aby bol komfortným miestom pre návštevníkov i cestujúcich. Dominantou bude drevená strešná konštrukcia, ktorá prepojí celý verejný priestor. Zároveň rozdelí Vrchlického sady na tri časti – kultúrnu zónu, „nádražné námestie“ a zónu pre doplnkové aktivity, ako napríklad priestor na trhy. Návrh tiež zlepší podmienky pre peších i cyklistov.

„Dnes neobľúbené miesto Pražanov sa zmení na živý park a dôstojnú vstupnú bránu do mesta. Doplní ho rad nových a pre návštevníkov atraktívnych prvkov ako vodné prvky alebo vonkajšie kaviarne,“ popisuje Petr Hlaváček, námestník primátora pre územný rozvoj Prahy. „Z neatraktívnej odbavovacej haly schovanej v neslávne známom Sherwoode zmiznú temné zákutia a už to nebude len neosobný dopravný terminál,“ dodáva námestník pre dopravu Zdeněk Hřib.

Pozrite sa, ako bude vyzerať Šťastný Hlavák:
Premena pražského nádražia na Šťastný Hlavák Fotogaléria - 8 fotiek Všetky fotky
Hlavné nádražie v Prahe sa po prestavbe zmení...

„Navrhovaná podoba celého územia kladie dôraz na udržateľnosť, mikromobilitu a navrátenie života do Vrchlického sadov,“ uvádza Inštitút plánovania a rozvoja hlavného mesta Prahy. Predpokladaný začiatok realizácie je v roku 2028 a podľa predbežných odhadov bude stáť asi 2 miliardy korún (v prepočte 82 miliónov eur). Dátum dokončenia zatiaľ nebol uvedený.

„Sme hrdí, že môžeme predstaviť novú bránu do mesta, ktorá bude srdečne vítať jeho obyvateľov i návštevníkov. Krása zadania spočívala v jeho holistickej povahe, ktorá nás vyzývala k prepojeniu jednotlivých oblastí do súdržného celku. Spoločne sme sa snažili čo najlepšie prepojiť mestský priestor a vytvoriť jednotné a funkčné miesto, kde sa budú ľudia radi stretávať a tráviť čas,“ uviedol Jacob Kurek, riaditeľ pre globálny trh z Henning Larsen.

Pellegrini raši tomáš Čítajte aj Pellegrini sa ospravedlňuje za reakciu svojej hovorkyne: Nevhodné slová do médií nepatria

Hanba Bratislavy

Železničná Hlavná stanica v Bratislave zostáva aj po rokoch plánov a sľubov bez rozsiahlejšej rekonštrukcie. Primátor Bratislavy Matúš Vallo dlhodobo tvrdí, že ho pre to, ako Hlavná stanica vyzerá, bolí veľmi srdce. „Stále prosím a žiadam ľudí, ktorí to majú v rukách, a to je minister dopravy a premiér,“ vyhlásil ešte v roku 2021 s tým, že je dôležité, aby po novej autobusovej stanici mala Bratislava na úrovni 21. storočia aj železničnú stanicu.

Hlavná stanica je roky kvôli svojmu stavu predmetom kritiky. Poznačená je dlhodobými spormi ľudí, ktorí by ju aj chceli rekonštruovať, no dodnes sa tak nestalo. V nedávnom prieskume väčšina Bratislavčanov uviedla, že zo všetkých lokalít a budov v hlavnom meste sa najviac hanbí práve za hlavnú železničnú stanicu. Až 88 % respondentom uviedlo, že im prekáža jej stav.

financie, graf Čítajte aj Zdražovanie v televíziách neutícha: Budúci rok stúpnu ceny opäť o desiatky percent

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ešte v roku 2019 zverejnili štúdiu, ktorá predpokladá, že do roku 2025 by sa malo začať pracovať na projektoch modernizácie bratislavskej Hlavnej stanice a revitalizácie úseku Bratislava predmestie – Bratislava filiálka. Do roku 2030 by sa tieto projekty mali začať realizovať.

Primátor Vallo za vyriešenie problému považuje len komplexnú rekonštrukciu celého nádražia aj predstaničného námestia otvorenou architektonickou súťažou. „Som presvedčený, že Bratislavčania si nezaslúžia len stanicu, za ktorú sa budú menej hanbiť, ale stanicu, na ktorú budú môcť byť aj hrdí,“ uviedol. Zatiaľ môžeme tipovať, či bude skôr dokončená diaľnica do Košíc alebo zrekonštruovaná vstupná brána do hlavného mesta.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislavská hlavná stanica #developerský projekt