Slovenský trh online obchodov sa v 3. kvartáli tohto roka oproti tomu minuloročnému prepadol o 9 %. Skokanom kvartálu sú sedacie súpravy a za nimi aj minulokvartálny víťaz – prášky na pranie, ktoré potvrdzujú trend, že na internete už kupujeme takmer všetko. Prepadákom sú kotly s poklesom 66 %.
Výsledky 3. kvartálu tohto roka ukončili krátke obdobie rastu na konci predchádzajúceho 2. kvartálu, od ktorého sa očakával návrat k pomalému rastu slovenského e-commerce. Vyplýva to z analýzy eCommerce Insider, ktorú pravidelne prináša Heureka, najväčší cenový porovnávač v Európe.
Čítajte aj Prekvapujúce zmeny v RTVS: Tieto tváre už neuvidíte v hlavných správach, televízia ich opäť meníNeistota spotrebiteľov pretrváva
„Neistota spotrebiteľov neustále bombardovaných negatívnymi správami odďaľuje ich plánované nákupy. Tie zostávajú v rovine nevyhnutných nákupov, ktorého už je online nakupovanie súčasťou. Dnes sa na internete kupuje už takmer všetko, pričom spotrebitelia oceňujú najmä možnosť porovnať hľadaný produkt s inými či nájsť ho za čo najlepšiu cenu. V susednom Česku, kde je e-commerce na o niečo vyššej úrovni ako na Slovensku, je kvartálny prepad až –13 %. Český trh však padá z väčšej výšky, a preto nevidím zásadnejší rozdiel v zmenách nákupného správania slovenských a českých spotrebiteľov,“ hovorí David Chmelař, nový CEO Heureka Group.
Skokani a prepadáky kvartálu
„Okrem spomínaného skokana v podobe sedacích súprav sú v TOP 10 viaceré produkty, pre ktoré by bolo typické skôr odkladanie nákupov. Rast predaja kosačiek, víriviek, prenosných reproduktorov sa síce vymykajú trendom, avšak jedným z dôvodov ich nárastu je teplé počasie, ktoré natiahlo „letnú sezónu“ až do konca septembra“ vysvetľuje Chmelař.
„Nákup cestovných kufrov a opaľovacích prípravkov zas potvrdzuje, že napriek obavám máme po pandémii zvýšenú chuť cestovať. Prepadáky v podobe domácich spotrebičov však trend odkladania nákupov potvrdzuje. Nárast prípravkov na čistenie pleti zas súvisí s celkovým rastom predaja v segmente kozmetiky a výživových doplnkov, kde dokonca evidujeme nárast e-shopov ponúkajúcich tento tovar,“ dodáva Chmelař.
Priemerná hodnota objednávky klesla
Priemerná hodnota objednávky je 65 eur. V porovnaní s minuloročnými hodnotami, kde bola priemerná suma objednávky 71 eur, ide o pokles o 8,5 %. „Čím je online nakupovanie v krajine populárnejšie a dostupnejšie, tým častejšie ho využívame aj na menšie nákupy. Aj preto klesajúcu priemernú cenu objednávky nemôžeme považovať za negatívnu správu,“ hovorí Chmelař.
Konkurencia vytvára silný tlak
Slovenské e‑shopy dosiahli mieru spokojnosti, tzv. customer satisfaction, na úrovni 95,3 %. Oproti predchádzajúcemu kvartálu ide o zanedbateľný rast o 0,1 %. „Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Vysoká konkurencia v slovenskom e-commerce vytvára silný tlak, z ktorého ťaží predovšetkým spotrebiteľ, keďže slovenské aj české e‑shopy poskytujú skutočne špičkový servis a služby. Služby ako same day delivery, vynesenie tovaru na poschodie alebo možnosť vybrať si zo širokej siete tisícov výdajných miest nie sú vo svete štandardom,“ uvádza Chmelař.
Čítajte aj Poznáte tento seriál na Netflixe? Čaká ho rekordná séria a poriadne zvratyČo nás čaká v ďalšom období?
E-shopy čaká najsilnejší 4. kvartál. Aké sú očakávania od vianočného obdobia? „Aj keď patrí 4. kvartál vzhľadom na nákup vianočných darčekov a očakávanej ponuky zliav medzi najsilnejšie, neočakávame v porovnaní s predchádzajúcim rokom výraznejší nárast. Neistota spojená s infláciou, očakávaným rastom cien niektorých energií a celkovým negatívnym výhľadom slovenskej ekonomiky bude naďalej spôsobovať odkladanie nákupov. Na Vianoce budeme praktickejší a vyčkávať na akciové ponuky ako je Black Friday. E-commerce na Slovensku však má veľký priestor rásť, takže obdobie rastu, ktoré vymaže straty posledného obdobia, je len otázkou času,” uzatvára Chmelař.