Za posledné desaťročie sa plocha obchodov na Slovensku zväčšila o cca 60 %. Stalo sa tak vďaka pribúdajúcim nákupným centrám či retailovým parkom. Pre mnohých spotrebiteľov, nielen z veľkých miest, sú tak pri nakupovaní voľbou číslo jeden.
Aktuálnou informáciou je, že v prvom polroku 2023 ich návštevnosť, ale i obrat medziročne vzrástli. O aké tempo rastu ide? Aká je aktuálna ochota Slovákov míňať? A prečo sa spotrebitelia po pandémii a lockdownoch vrátili k nakupovaniu v kamenných prevádzkach?
Čítajte aj Stovky šťastlivcov zažijú výhľad z najvyššej budovy na Slovensku. Eurovea Tower sa otvára verejnostiNákupným centrám a retailovým parkom rastie návštevnosť
Na konci prvého polroka 2023 predstavovala výmera moderných retailových priestorov na Slovensku 2,36 mil. štvorcových metrov. Nákupné centrá z nej tvorili 70 %, retailové parky 30 %. Vyplynulo to z najaktuálnejších údajov spoločnosti CBRE. „Na základe dostupných údajov z Indexu nákupných centier (SCI) zároveň vyplynulo, že v oboch prípadoch bol počas 1. polroka 2023 zaznamenaný medziročný nárast ako návštevnosti tak aj obratu,“ uvádza Eva Sadovská, analytička spoločnosti WOOD & Company.
„Kým tržby nákupných centier boli medziročne vyššie o 11 %, v prípade retailových parkov išlo dokonca o nárast obratu až o 21 %. Návštevnosť v oboch prípadoch zaznamenala zlepšenie oproti vlaňajšiemu roku o 8 %,“ približuje Sadovská s tým, že výraznejší nárast návštevnosti i obratu bol evidovaný najmä v prvom štvrťroku 2023.
Čítajte aj Bratislavská Eurovea dostane ďalšie rozšírenie: Nová budova ohúri unikátnym dizajnomĽudia sa vrátili k nákupom v kamenných prevádzkach
Zaujímavé výsledky priniesol aj Globálny prieskum CBRE (zo záveru roka 2022), ktorý respondentom položil jednu z otázok: Ktoré tovary nakupujú radšej v kamenných obchodoch a ktoré online? Väčšina európskych spotrebiteľov preferuje pre svoje nákupy fyzické prevádzky.
Dominujú základné tovary (potraviny a toaletné výrobky), ktoré nakupuje radšej v kamenných prevádzkach až 84 % opýtaných Európanov. Nasledujú luxusné tovary či šperky s podielom 73 % a DIY (ručne vyrobené) výrobky s podielom 72 %. Vo fyzických prevádzkach nakupujú spotrebitelia radšej aj domáce potreby (bytové dekorácie a nábytok) a kozmetiku s podielmi 66 % a 62 %. Taktiež nákupy obuvi a oblečenia (vrátane detského) realizuje viac ako polovica respondentov v klasických obchodoch. Naopak, viac ako polovica opýtaných nakupuje darčeky, hobby výrobky či elektroniku formou online.
„Oproti online nakupovaniu má klasické nakupovanie jednu výhodu – ľudia ho vnímajú ako trávenie voľného času. Kvalitné nákupné centrá, ktoré im vedia poskytnúť aj zábavu a relax, majú v tomto prípade značnú výhodu,“ potvrdzuje trend návratu zákazníkov do nákupných centier Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.
Na nákupné správanie Slovákov vplýva mnoho faktorov. V posledných rokoch to boli predovšetkým pandémia a lockdowny, neskôr vojnový konflikt na Ukrajine a s ním súvisiaca energetická kríza či rekordne vysoká inflácia v krajine. Podľa údajov Štatistického úradu SR (ŠÚ SR) sa ale v posledných mesiacoch nálada slovenských spotrebiteľov zlepšuje. Nezamestnanosť v prvom polroku klesla a aj platy za infláciou zaostávali menej.
Aktuálny vývoj základných ekonomických ukazovateľov v SR:
- Nezamestnanosť: Počas 2. štvrťroku 2023 klesla miera nezamestnanosti prvýkrát pod 6 % na úroveň 5,7 %. Dosiahla tak najnižšiu úroveň za dva a pol roka (od roku 2021 sa používa nová metodika výpočtu).
- Platy: Rast nominálnych miezd dosiahol v 2. kvartáli 2023 výrazných 9,9 %. Vzhľadom na pomerne vysokú infláciu v krajine ale reálne platy poklesli o dve percentá. Priemerná mzda v hospodárstve počas tohto obdobia dosiahla 1 419 eur.
- HDP: Hrubý domáci produkt sa v 2. štvrťroku 2023 medziročne zvýšil o 1,5 % (v stálych cenách, sezónne neupravený). Ide o najrýchlejší rast za posledných päť kvartálov.
- Inflácia: V roku 2023 rast cien tovarov a služieb spomalil z januárových 15,2 % na augustových 8,9 %. Priemerná inflácia za rok 2023 sa očakáva na úrovni 10 – 11 %. To je nižšia úroveň ako v roku 2022.
- Zdroj: Štatistický úrad SR