Hľadať
Notifikácie 📣

Chceš dostávať čerstvé novinky?

Sledujte nás
Nastavenia súkromia

Takto chránime tvoje údaje - GDPR

domov O seriáloch Televízia

Čo rozhoduje o úspechu e-shopu? Týchto 5 faktorov majú spoločné prosperujúce online obchody

Konkurencia medzi e-shopmi je obrovská a vyniknúť nie je ľahké.

13.08.2023 06:00
online nákup, online nakupovanie, nákup cez... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Letné mesiace sú ideálnym obdobím na založenie nového e-shopu. Dôvodom nie je len tzv. „uhorková sezóna“ ale aj strategické časovanie, kedy je stále dosť času do predvianočného obdobia, aby sa e-shop etabloval a nabral zákaznícku základňu.

televízor, televízia, ovládač, Čítajte aj Prekvapujúce poradie: Hľadanie top slovenského seriálu pokračuje a prináša prekvapenia

Presadiť sa v silnej konkurencii na trhu nie je jednoduché. Budúci úspech si vyžaduje okrem šťastia predovšetkým obrovskú dávku úsilia. Veľa spravia skúsenosti, kedy e-shoper už od začiatku vie, ako postupovať a na čo je dôležité sa zamerať.

Spoločnosť Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy, vytipovala na základe dát a skúseností klientov 5 základných faktorov, ktoré má väčšina úspešných e-shopov spoločné.

1. Odlíšenie sa od konkurencie

Konkurencia medzi e-shopmi je obrovská a výrazne presahuje hranice jednej krajiny. Vyniknúť v nej môže len e-shop, ktorý je zapamätateľný a schopný prilákať zákazníkov. Kľúčom k zapamätateľnosti je vzhľad stránok.

„Mnohé internetové obchody používajú šablónové riešenia, a preto sú si navzájom veľmi podobné a vizuálne nezaujímavé. Cieľom by preto malo byť riešenie, umožňujúce odlíšenie od konkurencie. Nielen po vizuálnej stránke, ale aj prehľadnou organizáciou či zrozumiteľnou prezentáciou benefitov pre zákazníka,“ približuje Martin Pech, obchodný riaditeľ spoločnosti Upgates.

Ganz House Čítajte aj Luxusné bývanie a výhľad na hrad: Dostane srdce Bratislavy najkrajšiu modernú budovu?

2. Starostlivosť o existujúcich klientov

Známe marketingové pravidlo hovorí, že je až desaťkrát lacnejšie presvedčiť existujúceho zákazníka, aby u vás nakúpil, ako nájsť nového. Napriek tomu mnohé e-shopy zabúdajú v honbe za novými zákazníkmi na starostlivosť o tých existujúcich. A to nehovoríme len o zákazníckej podpore a ústretovosti.

Ak už e-shop investoval veľa prostriedkov do získania kontaktu, mal by investíciu maximálne využiť. To zahŕňa ponuku akcií a výhod relevantných pre daného zákazníka či ďalšie stimuly a benefity. Je potrebné si tiež uvedomiť, že existujúcim zákazníkom nemusí neustále ponúkať len zľavy a „nútiť“ ich k nákupu. Môže ich napríklad aj vzdelávať či prinášať iné formy zaujímavého obsahu, relevantného pre daný elektronický obchod.

3. E-shop robí tovar

Obchodníci by sa mali zamerať na to, čo skutočne predávajú, sledovať nákupné trendy a prispôsobovať im sortiment a snažiť sa neustále ponúkať viac ako konkurencia. Z ekonomického hľadiska je zas vhodné skladové zásoby optimalizovať tak, aby v nich e-shop neviazal príliš veľa zdrojov.

Rovnako dôležitá je aj rýchlosť načítania stránky a to nielen pre pohodlné prehliadanie, ale predovšetkým pre metriky internetových porovnávačov. „Internetové porovnávače hodnotia lepšie svižné webové stránky a odmeňujú ich výhodnejšími pozíciami v internetových vyhľadávačoch. Aj keď to znie neuveriteľné, Google uvádza, že zrýchlenie načítavania o 0,1 sekundy zdvihne konverzný pomer stránky až o 8 percent,“ dodáva Pech.

televízia, sledovanie, diaľkový ovládač Čítajte aj Odborník o vypínaní českých staníc: Rokovania pokročili, krokom Orangeu nerozumieme

4. Budovanie značky

Budovanie značky je prierezová aktivita, keďže pod ňu spadajú všetky uvádzané body. Silné značky definuje schopnosť vyniknúť medzi konkurenciou a zapamätateľnosť značky (názov obchodu, nápadité logo a iné). Vďaka sile značky si zákazníci e-shop pamätajú a opakovane v ňom nakupujú.

Silná značka tiež s väčšou pravdepodobnosťou dokáže k nákupu presvedčiť aj zákazníkov, ktorí možno zatiaľ nakupovať neplánovali. „Ak e-shop príliš propaguje produkty a nedostatočne propaguje svoju značku, tlačí celý segment trhu, vrátane konkurencie. Preto je nevyhnutné spolu s produktom dôrazne komunikovať aj vlastnú značku,“ zdôrazňuje Pech.

5. Férovosť za každých okolností

Externá komunikácia každého e-shopu by mala byť jednoduchá a férová. To znamená zobrazovanie recenzií či informovanie zákazníkov o zľavách, dodacích lehotách a ak tovar nie je na sklade, aj o alternatívach, ktoré na sklade sú.

Z dlhodobého hľadiska robí veľmi veľa ochota pri riešení reklamácií a možnosti vrátenia tovaru. Je to pre predajcu nepríjemné, ale ak e-shop reklamačný proces so zákazníkom ochotne absolvuje, neodíde nahnevaný a možno sa niekedy vráti. „Nepríjemnosti sa stávajú a zákazníci to pochopia, ak prípadné komplikácie budeme komunikovať otvorene a transparentne. Pre zákazníka je ako ospravedlnenie ideálny zľavový kupón na ďalší nákup,“ radí Pech.

Premárnené príležitosti

Hoci letné mesiace poskytujú dostatok času aj priestoru na založenie e-shopu, vzniká v tomto období len 10 – 15 % z celkového ročného prírastku nových e-shopov. Na jeseň je prírastok podstatne vyšší, na úrovni 25 – 30 %.

„Na základe našich dát a skúseností vnímame nízke prírastky nových e-shopov v letných mesiacov ako premárnené príležitosti. Obdobie dovoleniek znamená pre mnohých viac voľného času, ktorý môžu venovať napríklad aj rozvoju vlastného podnikania. V prípade e-commerce je veľmi pozitívna aj skutočnosť, že nový e-shop bude mať stále dosť času sa pripraviť na jesennú a predvianočnú nákupnú horúčku,“ uzatvára Pech.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #online nakupovanie #e-shopy