Dôležitou súčasťou každej ekonomiky je spotreba obyvateľstva. Kúpna sila, ale i možnosti míňania sa v jednotlivých regiónoch či krajských mestách na Slovensku odlišujú. Titulom „mesto nákupov“ môžeme označiť Bratislavu, ktorá má najväčšiu návštevnosť obchodov.
Čítajte aj Bratislava dostane ďalší obchodný dom. Takto bude vyzerať...Asi nikoho preto neprekvapí otázka: „Nie je nákupných centier v Bratislave priveľa?“ Podľa aktuálnej analýzy spoločnosti WOOD & Company je jedným z ukazovateľov, ktorý odpovedá na túto otázku, saturácia vyjadrujúca počet štvorcových metrov nákupných centier na tisíc obyvateľov.
„Prekvapujúco, v prípade Bratislavy ukazovateľ saturácie nedosahuje najvyššiu hodnotu. Kým v hlavnom meste na tisíc obyvateľov pripadá 1522 m2 , tak v Nitre je to až 1889 m2 a v Trnave 1631 m2 plochy nákupných centier,“ hovorí analytička Eva Sadovská.
Bratislava sa však spomedzi všetkých krajských miest vyznačuje dominanciou moderných nákupných centier. Podľa aktuálnych údajov spoločnosti iO Partners pripadal na konci prvého polroka 2023 na hlavné mesto takmer polovica (48 %) z ich celkovej plochy v krajských mestách. Nasledovali Košice a Nitra s podielmi 13 % a 10 %.
Kúpna sila obyvateľstva
Možnosti míňania či nakupovania sú v jednotlivých krajoch Slovenska rôzne. „Na kúpnu silu v regiónoch sa dá pozrieť cez viaceré ukazovatele ako napríklad HDP na obyvateľa, nezamestnanosť, platy či úspory v bankách,“ vysvetľuje Sadovská. Najsilnejším je dlhodobo Bratislavský kraj.
Čítajte aj Je televízia umierajúce odvetvie? Ani náhodou, tvrdí šéf CME. Video stále rastie, rozvíjame tzv. fast TVPriemerný plat Bratislavčanov dosiahol podľa Štatistického úradu SR v prvom kvartáli 2023 v priemere 1676 eur. V ostatných regiónoch SR sa priemerné mzdy pohybovali od 1023 eur v Prešovskom kraji po 1230 v Trenčianskom kraji. Obyvatelia bratislavského regiónu zároveň disponujú vyššími úsporami v bankách. V prepočte na obyvateľa sú dlhodobo aspoň trojnásobne vyššie v porovnaní s priemerom Slovenska.
Bratislavský kraj sa zároveň vyznačuje najnižšou mierou nezamestnanosti. Podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny v júni 2023 dosiahla 2,95 %, v ostatných krajoch sa pohybovala od 3,35 % v Trnavskom kraji až po 8,47 % v Prešovskom kraji.
„Pre hlavné mesto je taktiež typická nákupná turistika, ktorú do jeho shoppingov realizujú obyvatelia prakticky z celého Slovenska. Vďaka svojej polohe (v blízkosti hraníc s Maďarskom, Rakúskom či Českou republikou) nákupné centrá v Bratislave denne vítajú aj návštevníkov zo zahraničia,“ uzatvára Sadovská.